Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekČtvrtek, 13. září 2018, 13:38
Lídr kandidátky ODS a Nezávislých, podnikatel a bývalý ministr průmyslu a obchodu, který poprvé kandiduje na primátora Českých Budějovic, Martin Kuba, v rozhovoru pro Budějckou Drbnu říká: „Chceme stavět městské byty! Jsem totiž přesvědčen, že město nemá mít byty jen jako řešení sociální situace. Potřebujeme je jako nástroj na to, abychom uměli do města přivést profese, které tu chceme mít."
Jednou z vašich priorit bude výstavba městských bytů. Považujete to za nutné? Nemyslíte si, že by to město mělo nechat na soukromý sektor?
„Ano, chceme stavět městské byty! Jsem totiž přesvědčen, že město nemá mít byty jen jako řešení sociální situace. Potřebujeme je jako nástroj na to, abychom uměli do města přivést profese, které tu chceme mít. Každá firma, když dnes chce sehnat nejlepší absolventy vysokých škol, třeba v IT oborech, nebo inženýry, tak jim nabízí nástupní příplatek a nájem bytu nebo placení hypotéky.
Pokud, tedy chceme do Budějovic přivést třeba nejlepší absolventy pedagogických fakult, mladé učitele, lékaře, městské strážníky, tak abychom tu do budoucna měli ty nejlepší, tak to musíme dělat stejně. Kvalitní městské dostupné byty jsou jednoznačně tím nástrojem. Navíc to má i druhý rozměr. Pokud je lidé ve městě nenajdou, často se stěhují do menších obcí a do města jen za prací dojíždí. Pak sem najíždí tisíce aut denně, město pak stejně musí zajistit služby pro všechny tyto občany, ale protože nejsou obyvateli Budějovic, nic z toho nemá. Žádné příjmy, jen náklady. Město prostě městské byty k dobrému rozvoji potřebuje a lidé musí mít trvalé bydliště v našem městě, aby mělo město z daní vyšší příjmy, ze kterých pak může stavět infrastrukturu a věci pro lidi.
A jak chcete výstavbu městských bytů financovat?
Podle nás by město mělo stavět byty samo. I když je možný i model, který se používá v Evropě, a to ten, že veřejná sféra spolupracuje se soukromými developery. Je třeba zvolit ekonomický model, aby projekt byl co nejvíce samofinancovatelný. My proto navrhujeme vystavět 30 procent bytů větších a nabízet je na komerční nájem, 50% bytů bychom chtěli vyžívat právě pro lidi z profesí, které chceme do města přivést, ať už to jsou učitelé, lékaři, městští strážníci, nebo učitelky v mateřských školkách a další. Zbylých 20 procent bytů bychom pak mohli využívat jako byty sociální. Dnes už vláda deklaruje, že investice do této části bytů je připravena městu zaplatit. Takhle by byl celý dům financovatelný, a hlavně by takto nevznikaly lokality s čistě sociálními byty. Vznikala by přirozená sociální skladba obyvatel. My zásadně odmítáme, aby v Budějovicích vznikaly čtvrti, které by do budoucna nesly problémy s nepřizpůsobivými obyvateli.
Letos v zimě jste se problematikou nepřizpůsobivých zabýval v lokalitě Riegrovy ulice. Jedním z vašich hesel na billboardech je, že nepřizpůsobiví se musí přizpůsobit. Je to tedy téma, kterému se chcete více věnovat?
Rozhodně. Tento týden jsme už předložili konkrétní změnu zákona do poslanecké sněmovny. Jde mi o to, aby obec mohla zasáhnout do procesu, komu jsou na jejím území udělovány příspěvky na sociální bydlení. Pokud takoví lidé opakovaně narušují veřejný pořádek a jsou řešeni ve správním řízení na obci, tak aby obec mohla takovému člověku dávky zastavit. Není přeci možné, aby lidé v nějaké ulici chodili do práce a platili daně a z těchto daní pak dostával dávky na bydlení někdo, kdo jim pak v té ulici celý večer dělá nepořádek a všechny obtěžuje. To je pro mě těžko přijatelné. Chtěl bych proto požádat všechny strany, které jsou v parlamentu, aby náš návrh podpořily, protože obcím a městům umožní tohle řešit.
Na tiskové konferenci jste upozorňovali na to, že velký rozvojový potenciál města vzniká přivedením dálnice. Můžete nám popsat, co v tomto území kolem nové dálnice očekáváte?
Ano. Pokud se podíváme, co určovalo historický rozvoj města, tak to vždy byla infrastruktura. Ať už mluvíme o Koněspřežce nebo později o železnici. Život do města vždy přiváděly dopravní tepny. Teď jsme u dalšího takového dopravního zlomu a tím je pochopitelně dálnice D3. Celá obrovská část města za tratí, která je plná starých průmyslových areálů se tím promění, a právě tam mohou vyrůst nové čtvrti plné života, bytů, zeleně, parků, dětských hřišť a taky chytrých firem. Město teď musí určit územním plánem pravidla hry a s profesionálními architekty připravit koncept tohoto území tak, aby na něm nevydělávali soukromí developeři, ale především občané města. České Budějovice stagnují! Město musí vytvořit podobu plán rozvoje města na další desetiletí.
Jedním z témat, se kterým přicházejí například Piráti nebo Občané pro Budějovice, je dělení města na obvody. Co na to říká ODS?
My jsme zásadně proti. Vedlo by to jen k tomu, že by vznikaly malé radnice, na kterých by seděli další placení politici a úředníci. Z města by se vlastně stala taková menší federace, prodražilo by to jeho chod a nepřineslo by to vůbec nic. Budějovice nejsou přeci tak velké město, aby se nedalo řídit jako celek. Problém vidím spíš v tom, že řada politiků má pocit, že město je jen náměstí, centrum nebo Krajinská ulice. Já tvrdím, že velké množství lidí žije naopak mimo centrum a tam také tráví nejvíce času. Ať už mluvíme sídlištích, o Suchém Vrbném nebo třeba o Rožnově. Tam lidé chtějí mít hezká zákoutí a hřiště pro sebe a svoje děti.
My jsme si to vyzkoušeli letos na projektu Studenti mění město, kdy jsme zapojili lidi do úprav jednotlivých míst, a ukázalo se, že lidé mají skutečně velký zájem o to, jak jejich okolí vypadá. Chceme v tom pokračovat i dál a společně s lidmi hledat další lokality v jednotlivých čtvrtích a pracovat na jejich změně. V tomto týdnu jsme předložili jeden z takových konkrétních návrhů na úpravu břehu podél řeky u sídliště Vltava. Je to taková volnočasová náplavka. Vytvořili jsme klasickou letní, přírodní plovárnu a ohlasy od občanů jsou velmi pozitivní. Měli bychom mnohem víc využívat potenciál těchto nádherných míst, tak aby sloužili občanům.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.