Kvůli dopadům šíření koronaviru zanikne v jižních Čechách 4200 pracovních míst ve službách spjatých s cestovním ruchem. Ve veřejných rozpočtech bude kvůli omezením scházet 3,4 miliardy korun z poplatků i daní, které stát nevybere. Vyplývá to ze studie, kterou si nechala zpracovat Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR), a která počítá s tím, že v červnu začnou turistické služby fungovat.
Cestovní ruch v kraji přijde podle studie kvůli koronaviru do konce roku o 4200 pracovních míst. Některé restaurace zavřou, další sníží počet personálu, aby vykryly ztráty. Na jihu Čech je v cestovním ruchu 17 800 pracovních míst. Celostátně bude letos ve veřejných rozpočtech podle studie scházet 130 miliard korun příjmů z daní a dalších poplatků. Nejhůř na tom bude Praha, kde Češi zahraniční hosty nenahradí.
Podle zjištění JCCR budou mít v kraji zařízení s menší kapacitou na léto vyprodáno. Hůř na tom budou větší hotely, které byly zvyklé na skupinovou turistiku z ciziny. „Klasický příklad je město České Budějovice. Nebude mít velké akce, nebudou festivaly. Velké kapacity budou muset vymýšlet balíčky a nabídky, provazovat masáže, wellness," řekl ředitel JCCR Jaromír Polášek.
Pomoci by podle centrály mohlo, kdyby památkáři snížili vstupné na zámcích. Zlevnit by měly i galerie. „Kasteláni říkali, že vstupné je složka, kterou regulují průtok návštěvníků. Teď je čas odregulovat. Kdyby vstupné na památkách výrazně kleslo, bude to pro českého návštěvníka obrovský tahák. Moje největší obava je, že lidé nebudou mít peníze, a první, co se škrtá v rodinných rozpočtech, je dovolená," řekl ředitel.
V problémech bude Český Krumlov, který teď podle Poláška připomíná město duchů. Záleží na tom, jak dokáže oslovit Čechy. „Krumlov si zvykl, že turisté přijíždí masově a zase mizí. Bude to velká změna vnímání hoteliérů a restauratérů. Měli by snížit ceny a zvýšit kvalitu. Český zákazník není jako asijský, že se rychle odbude. Některé krumlovské provozovatele ani nechceme podporovat, protože jsme na ně měli samé negativní reakce. Velká rána je, že nebude fungovat otáčivé hlediště," uvedl Polášek.
Centrála připravila kampaň, ve které budou společně s hotely a penziony lákat návštěvníky, aby léto strávili v jižních Čechách. Přes svůj web bude odkazovat na rezervační portály hotelů, zatím se jich zapojilo sedmdesát. „Není to zpoplatněné, nebereme žádnou provizi. Pro nás je důležité, aby byly v létě všechny kapacity vyprodané," řekl Polášek. Jihočeský kraj zatím nechal JCCR 20 milionů na marketing. Chystá se i kampaň na podzim a zimu, která bude nabízet výlovy rybníků, cykloturistiku i pěší turistiku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.