Počasí dnes9 °C, zítra9 °C
Středa 17. dubna 2024  |  Svátek má Rudolf
Bez reklam

V jižních Čechách nevyjedou kvůli úsporám některé letní autobusové linky

V jižních Čechách nevyjedou letos některé letní autobusové linky, jako z Jindřichova Hradce na Lipno nebo z Nových Hradů do Českého Krumlova. Chybí na ně peníze nebo jsou od loňska zrušené kvůli covidu. Kraj čeká, že kvůli dražším palivům mohou letos stoupnout náklady na provoz autobusů až o 85 milionů korun. V květnu 2023 by mohl začít fungovat integrovaný dopravní systém (IDS) pro celý kraj, lidé tak budou mít jednu jízdenku na vlak, autobus i MHD. Náklady budou kolem 80 milionů korun.

V létě nevyjedou linky z Jindřichova Hradce do Frymburku, z Hradce přes Červenou Lhotu do Tábora ani z Tábora přes Orlík do Blatné. Loni byly z 85 procent placené z EU, kraj se podílel 15 procenty. Nepojede ani letní linka Nové Hrady - Pohorská Ves - Kaplice - Krumlov. Loni nejela kvůli covidu, letos ji kraj neobnovil. „Jsme ovlivněni náklady, kdy nám do nich promlouvá nafta, proto nemůžeme překvapit nějakou novinkou a nebudou jezdit projektové pilotní linky, které jezdily v loňské letní sezoně. To byly vesměs linky vedené z Jindřichova Hradce," řekl ekonom dopravy firmy Jikord Jiří Pešek. Na léto ale tradičně kraj posílí počet spojů na takzvaných šumavských lokálkách, České dráhy posilují přes léto spoje na Lipno.

V dubnu teď jezdí po kraji téměř stejně spojů jako před pandemií. Problém jsou náklady u autobusů. Jikord spočítal, že když bude letos průměrná cena nafty 45 Kč, stoupnou roční výdaje na provoz autobusů o 85 milionů korun.

Příští rok v dubnu nebo květnu by měla začít fungovat krajský IDS, kdy by měli lidé jeden jízdní doklad na vlak, autobus i MHD. Zatím existuje jen pro Budějovice a okolí. Výjimkou je jednodenní jízdenka Jikord Plus, jež platí pro dva dospělé a až tři děti, stojí 250 korun. Před pandemií jí ročně využilo 1500 až 2000 lidí, nejvíc rodiny s dětmi, na výlety.

„Jízdní doklady na jihočeskou IDS postupně připravujeme. Chceme se soustředit jak na pravidelné dojíždějící do škol, do zaměstnání, tak i na jednotlivé jízdné pro cestující," řekl jednatel Jikordu Jiří Kafka. Náklady včetně úhrady prokazatelné ztráty dopravců odhadl na 60 až 80 milionů korun. Jízdenky budou denní, měsíční a čtvrtletní, o roční není podle zkušeností z jiných krajů zájem. Pešek věří, že společná jízdenka přiláká do veřejné dopravy nové cestující, čímž by ztráta z provozování IDS měla klesat.

Časem by podle Jikordu mohla být součástí IDS i turistická lodní doprava nebo lanovky. Pravidelná, ne jen rekreační lodní doprava, by mohla podle Kafky fungovat v krajském městě, jako doplněk některé městské autobusové linky.

Rekreační dopravu dotuje kraj z programů na turistický ruch. Letos na ni vyčlenil dva miliony Kč, loni tři miliony, před pandemií to bylo až pět milionů. O dotaci mohou žádat provozovatelé lodní dopravy, parních vlaků a dalších podobných spojů.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky doprava, správa, Jihočeský kraj, Jindřichův Hradec, Český Krumlov, Nové Hrady, Vodní nádrž Lipno, léto, pandemie, Evropská unie, vodní doprava, Jiří Pešek

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

V jižních Čechách nevyjedou kvůli úsporám některé letní autobusové linky  |  Z kraje  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.