Novými supermoderními vozy se dnes pochlubil českobudějovický dopravní podnik. Do jeho vozového parku přibylo jedenáct elektro midibusů, jedenáct trolejbusů a čtyřiadvacet autobusů. Jako první do ulic vyjedou ty nejmenší přírůstky. Vozy nové generace s unikátní technologií nabíjení a s označením Škoda 29 BB 1. listopadu vyrazí na tři nové městské linky propojující záchytné parkoviště v Jírovcově ulici s centrem Budějc a dalšími důležitými místy ve městě. Dopravní podnik zároveň otevřel novou zastřešenou vyrovnávací nabíjecí stanici.
Nové moderní eletrobusy s označením Škoda 29 BB využívají cyklické dobíjení pomocí pantografu přímo z trolejí na konečných zastávkách a umožňuje jim tak v podstatě neomezený dojezd. Jedná se o nízkopodlažní midibusy s délkou devět metrů, vejde se do nich 45 lidí, přičemž jedenadvacet cestujících si sedne. „Vozy jsou vybaveny s celovozovou klimatizací, která zajišťuje jak chlazení, tak i topení. Pro informování cestujících slouží moderní palubní informační systém, zahrnující barevné LED panely. Nechybí slot pro dobíjení mobilních telefonů," uvedl ředitel a místopředseda představenstva českobudějovického dopravního podniku Slavoj Dolejš. Všechny busy, které podnik kupuje jsou vybaveny také sčítacími rámy, takže dopravce moci daleko lépe plánovat dopravu ve městě.
Celkem jedenáct elektrobusů bude nasazováno od listopadu na nově vzniklé městské linky 21, 22 a 23, které budou zajišťovat obsluhu historického centra města a jeho propojení se záchytným parkovištěm v Jírovcově ulici, nádražím, českobudějovickou nemocnicí a Havlíčkovou kolonií. Ostatní vozy bude dopravní podnik do provozu pouštět postupně.
„Tato moderní a zcela bezemisní vozidla umožní zásadní zlepšení dopravní obslužnosti důležitých částí Českých Budějovic, ale také významně snižují emisní zatížení centra města,“ uvedl k novince Dolejš.
„Jsou to elektrobusy nejnovější generace, nejnovější technologie. Podobné s tímto systémem dobíjení už jezdí v Evropě, nejblíže k nám ve Vídni. Ale ta naše vozidla jsou unikátní v tom, že mají úplně nejnovější systém ochrany před úrazem elektrickým proudem, galvanické oddělení elektro výzbroje od vozu. Troufám si tvrdit, že právě v tom jsou jedinečné v rámci celé Evropy. Samozřejmě mají v sobě nejnovější technologii baterií, stejně jako těch jedenáct dalších nových trolejbusů. Ty nejenže mají novou karoserii, ale mají baterii o větší kapacitě a delší životnosti, která umožňuje větší dojezd vozidla," vyzdvihl šéf dopravního podniku.
Českobudějovický dopravce tak slibuje v nových vozech mnohem komfortnější cestování. „Věřím, že už příští rok budou moct lidé platit ve vozech bezkontaktní platební kartou. Vozy jsou na to připravené," podotkl Slavoj Dolejš.
Wifi v busech je podle něj ale zatím hudbou budoucnosti, byť i na to jsou nové vozy vybavením připravené. „Je to velké téma. Není problém to zainvestovat a pořídit. Ty vstupní náklady nejsou tak vysoké, možná v řádech statisíců korun, ale horší to je s provozem. Ten je nákladný, činil by řádově miliony korun ročně. Ale v žádném případě to nezavrhujeme, stále řešíme, jakým způsobem se k tomu dostat. Nabízí se i varianta, že třeba by bylo výhodnější wifi vybavit spíše nové zastávky," konstatoval ředitel.
Dopravní podnik zaplatí za jedenáct elektro midibusů 142,5 milionů korun. Zmiňovaná částka je jen zlomkem celkové investice za všechny nově pořízené vozy, která činí téměř pět set milionů korun. Na tolik totiž přišlo kromě jedenácti už uvedených elektro midibusů, také dalších jedenáct moderních trolejbusů a dalších čtyřiadvacet moderní autobusů. Osmdesát pět procent nákladů pokryjí evropské dotační peníze.
Nová velká a zastřešená vyrovnávací dobíjecí stanice, která vznikla v depu v Horní ulici, je součástí systému, ovšem na to dotační tituly už nepamatují. Takže dopravní podnik ji musel vybudovat za své peníze. A dal za ni pětatřicet milionů korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Město vylepšuje MHD. A co kraj? Opět nic. Kromě obyčejných keců o nevhodnosti integrovaného systému veřejné dopravy pro JČ venkov https://www.k-report.net/discus/archiv2013/28/Integrovany_dopravni_system__IDS_-242981.pdf. Jihočeši, jste občany II kategorie, svým spoluobčanům ve Středních Čechách můžete IDS jen tiše závidět:(