Projekt tunelu pod budějovickým nádražím trvá už více než 20 let. Pod vedením města se stavba nijak výrazně neposunula, do plánování se proto v loňském roce vložil Jihočeský kraj a projekt si od města převzal. V plánu má vrátit se k původní variantě rovného tunelu. Projekční práce jsou nyní v polovině, začít stavět by se podle hejtmana Martina Kuby mohlo v roce 2025.
Projekt stavby tunelu převzal v minulém roce Jihočeský kraj poté, co podle hejtmana Martina Kuby (ODS) město při jeho projektování selhalo. „Považuji to za fatální selhání vedení města a bohužel musím říct, že České Budějovice jsou dlouhou dobu limitovány neschopností radnice připravit jakékoliv složitější projekty,“ komentoval tehdy hejtman celou situaci.
Úterý, 11. května 2021, 07:00
Nejhůře a nejdéle připravovaný projekt. Fatální selhání radnice. Takovými slovy komentoval hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS) podjezd pod vlakovým nádražím, jehož stavbu plánuje město už od roku 2001. Realizace přeložky je ale zatím daleko,...
Kraj se proto ihned pustil do projektování a nyní přišel s novou variantou. Ta se vrací k původní přímé trase tunelu, která nebude muset ústit přímo do Dobrovodské ulice, ale auta budou vyjíždět po nájezdových rampách do obou směrů zanádražní komunikace. Na druhé straně bude nájezd a výjezd pouze směrem do Mánesovy. Varianta výjezdu do Nádražní ulice se zatím realizovat nebude, protože by byla podle hejtmana Martina Kuby (ODS) velmi náročná, a to jak finančně, tak technicky. Kraj pro ni ale udělá přípravu do budoucna.
Velkou výhodou nové trasy je, že podle Kuby nebude nutné s tímto modelem přistupovat k demolici domů v Pětidomí a nedojde k navýšení dopravní zátěže v této oblasti. Zachována zůstane také lávka pro pěší a cyklisty. Je ale možné, že se bude muset posunout na jiné místo. „Myslíme si, že máme reálnou variantu toho, jak bychom mohli celou tu stavbu realizovat, a jak by měla vypadat,“ řekl dnes na tiskové konferenci Kuba.
Celou studii chce mít kraj hotovu do konce léta, poté na ni naváže projektovou dokumentací, jejíž zpracování by mělo podle Petra Hornáta z Odboru regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního řádu zabrat zhruba dva roky. V roce 2025 by tak mohl mít kraj stavební povolení a také zhotovitele. „Kompletně hotová by stavba mohla být v roce 2028. Její náklady se v současné době nedají přesně odhadnout, nicméně by se mohly pohybovat mezi jednou až jednou a půl miliardou korun,“ uvedl Kuba.
Kraj celou akci projednává také se Správou železnic (SŽ). Je totiž nutné, aby se práce na výstavbě tunelu a podchodu, který SŽ pod nádražím plánuje, zkoordinovaly a nedocházelo tak k omezování cestujících zbytečnými výlukami. Náklady na stavby se totiž kvůli výlukám mohou podle Kuby navýšit i o stovky milionů korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.