úterý 24. listopadu 2020 Emílie

Na jihu Čech opravili jednu z nejstarších parních lokomotiv v Česku. Rozebraná byla na tisíce kousků

Na tisíce kousků museli technici rozebral parní lokomotivu z roku 1898, která během uplynulého roku prošla generální opravou. Lokomotivu vlastní Jindřichohradecké místní dráhy a patří mezi jednu z nejstarších u nich, ale i v Česku. Lokomotiva U37 byla odstavená od roku 2017 kvůli závadě parního kotle.

Během oprav musela být jedna z nejstarších lokomotiv v Česku rozebrána na tisíce kousků. „Musíte rozebrat celou lokomotivu až na šroubky. Každou součástku vzít do ruky, zjistit, v jakém je stavu, buď ji opravit, nebo vyrobit novou. Skládá se z rámu, náprav, kotle, budky strojvedoucího, v jednu chvíli jsme měli v podstatě hromadu šrotu. Tisíce dílů, přičemž třeba napaječ se dá rozebrat na dalších asi 30 součástek," řekl vedoucí oprav JHMD Jan Píšala. Na opravě se podílely desítky lidí, z dílen Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), z Brna, ale i z Kolína, kde se opravoval parní kotel. 

Úplně nových muselo být použito pět procent dílů. Nový je například komín, který musel nahradit původní zrezivělý. Kotel odborníci repasovali. Technici z dílen JHMD se museli také naučit odlévat nápravová ložiska. Firma se totiž snažila co nejvíc věcí opravit sama.

Lokomotiva váží 24 tun a její nejvyšší rychlost je 35 kilometrů za hodinu. Jezdila do konce 50. let 20. století, na úzkokolejce pak od roku 2005. Říká se jí účko. „Případně jí chlapi říkali malá, v porovnání s ostatními je nejmenší," řekl Píšala. Zásobník na uhlí pojme tunu, při jízdě z Hradce do Nové Bystřice a zpět dlouhé 66 kilometrů se musí ještě palivo doplnit.

První škrtnutí sirkou

Práce na lokomotivě trvaly rok. „Pro všechny byl hodně silný zážitek první škrtnutí sirkou, první zatopení v lokomotivě. Rok děláte na něčem tak starém a pak přijde hodina pravdy, kdy zjistíte, co všechno se podařilo, co nefunguje, řekl Píšala.

Pro vedoucího oprav Píšalu byla práce na lokomotivě velkou výzvou. „Vláčky byly odmalička mojí vášní a nečekal jsem, že hned, co ukončím státnice, povedu opravu 120 let staré parní lokomotivy. Byl to šok a potom o to větší radost, když vidím, že funguje. Komunikoval jsem se starými pardály z různých koutů republiky, kteří mi dokázali poradit. Největší mechanickou práci na tom odvedli naši chlapi," popsal.

Opravu prožíval emotivně. Někdy se budil v noci, aby si zapsal nápad. „Byly i vtipné momenty. Například jsme řešili zařízení na kotli, které ukazuje, kolik je tam vody. Těsnění se rozpadlo, byl problém ho sehnat. Zjistili jsme, že ho vyrábí nějaká rakouská firma pod označením AB 18. Když jsem to zadal do vyhledávače, našlo mi to nějaké německé porno," řekl se smíchem Píšala.

Lokomotiva bude po nezbytných zkušených jízdách střídavě vozit historické vlaky, čímž odlehčí druhé provozní parní lokomotivě "polce", kterou dráhy vlastní. 

Po nezbytných zkušebních jízdách pak bude lokomotiva U37.002 střídavě vozit historické vlaky, čímž výrazně odlehčí naší druhé provozní parní lokomotivě „polce“. Prvních takových jízd v čele veřejných výletních vlaků by se lidé mohli dočkat ještě koncem tohoto roku.

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto JHMD

Štítky parní lokomotiva, Jindřichův Hradec, Jindřichohradecké místní dráhy, oprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.