Oprava Žďákovského mostu na Písecku, která trvá od roku 2015, skončí podle Ředitelství silnic a dálnic v září. Celkem vyjde na 175 milionů korun. V současné době dělníci opravují na mostu, který vede přes Vltavu u Orlické přehrady, spodní část. Ředitelství silnic a dálnic plánuje v kraji od roku 2020 i opravu dalšího mostu přes Vltavu, a to Podolského mostu.
U Žďákovského mostu se rekonstruovala ocelová i betonová konstrukce. Na mostě je nová izolace, nové odvodnění, zábradlí a mostní závěry. Hotová je i protikorozní ochrana ocelových částí a sanace betonových pilířů. Most je průjezdný.
Náročná byla nová protikorozní ochrana. „Starý nátěr u ocelové části, který tam byl od roku 1967, musel být speciální technologií otryskán, ocelová konstrukce sanována a v dalších několika vrstvách opravena dalším nátěrem. Původní nátěr byl suřík, substrát olova, který je dnes zakázaný. Chytání jeho zbytků bylo velice náročné,“ řekla ředitelka jihočeské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Hrušková. Připomněla, že most je stále světovou jedničkou co se týká jednoobloukového plnostěnného oblouku, který má rozpětí 333 metrů. Délka mostu je půl kilometru a výška nad hladinou 80 metrů.
Opravy ale ztěžují řidiči, kteří nedodržují padesátikilometrovou rychlost. Ohrožují tím pracovníky a po nedávné nehodě, při které řidič osobního auta narazil do zábradlí, se musí vyměnit velká část zábradlí. „Místní lidé říkají, že hlavně v noci je tam pro kamiony stokilometrová rychlost minimum,“ řekla Hrušková.
Podolský most, který vede přes Orlickou přehradu, začne Ředitelství silnic a dálnic rekonstruovat v roce 2020. Letos za 2,3 milionu opraví silnici. „Na mostě jsou projeté koleje,“ přidala mluvčí Nina Ledvinová.
Hlavní rozsah prací určí diagnostický průzkum. Pilíře Podolského mostu jsou v dobrém stavu, ale naposledy se most opravoval v roce 1993. „Má některé závady, zatím je ale v uspokojivém stavu,“ řekla Hrušková. Největší problémem je, že v roce 1969 se na most zavěsilo plynovodní potrubí, což současná norma zakazuje. Plynovod se proto musí přeložit.
Most, který vznikl v letech 1938 až 1943, je technickou památkou. „Jeho technické řešení je stavební rarita. Když si představíme, jaké byly v roce 1938 technologie a možnosti techniky, je to velký zázrak, že taková ohromná stavba byla vybudovaná,“ doplnila Hrušková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.