Znovuobnovené jízdy vlaků Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) využilo za půl druhého měsíce 3500 lidí. JHMD, které jsou po úpadku v reorganizaci, zahájily zatím jen turistický provoz téměř po dvou letech 10. srpna a jízdy ukončily poslední zářijový víkend. Z bezpečnostních důvodů vlaky nevyjely o víkendu 14. a 15. září, kdy Česko zasáhly deště a povodně. Před úpadkem v říjnu 2022 jezdily vlaky každý den jako běžná doprava, od května do září se svezlo odhadem 10 až 12 tisíc lidí.
„Spousta lidí nás zrazovala od toho jezdit na tak krátkém úseku. My jsme však měli za cíl železnici oživit, uvést stroje do provozu, dát lidem práci, pečovat o nemovitosti, které se pronajímají. To všechno se povedlo. Vzhledem k tomu, že jsme ale odstartovali prakticky na samém sklonku sezony, nebyl z toho nijak velký zisk. Všechny vydělané prostředky šly zpátky do firmy na obnovu provozu,“ řekl Jan Kysela, který připravil reorganizační plán společnosti.
. Vlaky jezdily do konce srpna na pětikilometrové trase z Nové Bystřice do Hůrek každý den, v září od pátku do neděle.
Provozní náklady JHMD včetně platů zaměstnanců byly v srpnu 889 tisíc koriun, výnos z provozu úzkokolejky byl 900 tisíc korun, zisk je tedy 11 tisíc, jak je uvedeno v insolvenčním rejstříku. Září ještě vyúčtované nemají. Počet zaměstnanců byl k 31. srpnu 13 v hlavním pracovním poměru a 15 na dohodu. „Část stálých zaměstnanců se bude věnovat zakázkám v dílně a část bude pracovat na tratích,“ řekl Kysela.
„Hospodaření dlužníka (JHMD) je i přes zahájení provozu na části dráhy stále ztrátové, nadále je zatíženo i nemalými náklady způsobenými insolvenčním řízením a přípravou reorganizačního plánu. Celková výše pohledávek za majetkovou podstatou může tedy již nyní dosahovat více než 28 milionů Kč,“ uvedl v insolvenčním rejstříku insolvenční správce David Jánošík. Tato částka vznikla od doby zastavení provozu v roce 2022. Od letošního února do srpna pohledávky narostly o 4,5 milionu Kč. V době úpadku firmy v roce 2022 dlužily JHMD 350 milionů.
Letos začaly jezdit na trati Nová Bystřice a Hůrky a osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy mají pro úsek dlouhý 21 kilometrů z Jindřichova Hradce do Kamenice nad Lipou. Pro JHMD tratě technicky připravuje Swietelsky RAIL CZ, na řadě jsou úseky z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a z Kamenice nad Lipou do Obrataně. Požádat o zprovoznění těchto dvou úseků by chtěli Drážní úřad, jakmile to bude možné. „Cílem je, aby vše bylo připraveno na sezonu 2025,“ řekl Kysela.
V nejbližších týdnech by měla být ke Krajskému soudu v Českých Budějovicích svolána schůze věřitelů, na které by měli věřitelé rozhodnout o tom, zda podpoří reorganizační plán. „Od února odpracoval náš tým neskutečné množství práce ve firmě, která byla na samém dně. Získali jsem licence, obnovili provoz a snad i získali důvěru místních lidí, pro které by měl být dlouhodobý provoz z hlediska rozvoje turistického ruchu v regionu největším přínosem," řekl Kysela.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.