Pivovar Strakonice 1649, který jako jediný český pivovar vlastní město, skončil loni ve ztrátě 6,07 milionu korun. Předloni měl ztrátu 1,50 milionu. Tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží se přitom loni meziročně zvýšily o 2,7 procenta na 92,56 milionu. Pivovaru stouply náklady a naopak se snížil prodej, vyplývá to z výroční zprávy. Pivovar loni také investoval do nových technologií, pořídil například scezovací káď nebo instaloval samovýčep v kiosku pod Plešným jezerem.
„V roce 2023 se v pivovarnictví a gastronomii obecně projevily negativní vlivy ekonomického charakteru. Spolu s rostoucími vstupními náklady to vyvolalo tlak na výstupní ceny a oslabení kupní síly koncového zákazníka. Inflace opět rostla, došlo k propadu maloobchodních tržeb, zejména v potravinářském segmentu. Naproti tomu ceny lahvového piva nadále zůstaly na velmi nízké úrovni, což mělo za následek zhoršenou ekonomickou situaci, zejména menších pivovarů,“ uvedl předseda představenstva pivovaru a místostarosta města Rudolf Oberfalcer (Strakonická Veřejnost).
Strakonický pivovar vyprodukoval loni přes 48 tisíc hektolitrů piva, to je meziroční pokles o 3893 hektolitrů. Řadí se do skupiny malých regionálních pivovarů. V Česku se zaměřuje na oblasti Pootaví, Šumavy, Prahy, Brna s přesahem do dalších regionů. Část produkce exportuje hlavně do Maďarska, Slovenska a na Ukrajinu, kam ale vývoz v důsledku války s Ruskem razantně poklesl.
V Česku výrobky dodává do obchodů COOP Jednota a Flop, ale i do nadnárodních řetězců Billa, Tesco, Kaufland, Albert a Penny Market, a to zejména v jižních a částečně západních Čechách. Firemní prodejna se podílí na celkovém prodeji téměř deseti procenty.
Pivovar loni investoval do nových technologií zhruba osm milionů korun. Pořídil novou scezovací káď, nový kompresor a v dubnu zprovoznil samovýčep v kiosku Říjiště pod Plešným jezerem, kde si lidé můžou načepovat pivo Král Šumavy.
Pro letošní rok pivovar předpokládá objem prodaného piva přibližně 48 tisíc hektolitrů a obrat kolem 93 milionů korun. „V roce 2024 je jednoznačným cílem naší společnosti překonat nepříznivý ekonomický vývoj, vyvolaný pokračujícím zvýšením vstupních nákladů, kdy nás výrazně ovlivňuje navýšení cen tepelné a elektrické energie nebo služeb. Na současném konkurenčním pivním trhu nebylo možné promítnout zvýšené náklady v celé míře do prodejních cen, zejména u lahvového piva,“ řekl Oberfalcer.
Letos v létě strakonický pivovar pořídil linku na stáčení piva do plechovek za více než deset milionů korun. Maximální výkon může být až 3000 plechovek za hodinu. Podle ředitele pivovaru Dušana Krankuse pořízením linky firma reaguje na dlouhodobý trend v pivovarském průmyslu. „Segment piva stáčený do plechovek má největší potenciál růstu,“ uvedl Krankus. Pivo bude pivovar stáčet do půllitrových a třetinových plechovek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.