Český Krumlov by chtěl vybudovat severní obchvat. Měl by odvést dopravu, která směřuje od Českých Budějovic přes město dál k lipenské přehradě, řekl na veřejném projednání na českobudějovickém krajském úřadu starosta města Alexandr Nogrády (ANO). Obchvat by měl začínat u obce Přísečná, vést k vlakovému nádraží, tunelem pod železnicí a pak navazovat na Chvalšinskou ulici zhruba v okolí grafitového dolu. Obyvatelé v sousedství nádraží se obávají toho, že by mohli přijít o garáže a rodinné domy.
„Jsme teprve na začátku, kdy otevíráme veřejnou diskuzi o severním obchvatu Českého Krumlova, jeho potřebnosti a rozsahu. Teď poběží patnáctidenní lhůta pro připomínky a stanoviska, které se budou vypořádávat. Nedokážeme teď říct, zda bude (obchvat) ve stejné podobě, změní se nebo nebude vůbec,“ řekla Věra Třísková, vedoucí oddělení územního plánování jihočeského krajského úřadu. Může to podle ní trvat několik měsíců.
Pondělí, 27. ledna 2025, 14:00
Kvůli pokračujícím pracím na výstavbě severní spojky začnou již tento týden postupné demolice stavebních objektů, které ustoupí nové komunikaci. Jsou mezi nimi rodinné domy, kancelářské budovy i nádrž na naftu.
Protože jde o přeložku silnice první třídy I/39, obchvat je součástí zásad územního rozvoje Jihočeského kraje. Hejtmanství zadalo vypracování studie proveditelnosti, ve které se například bude řešit památková a přírodní ochrana území nebo sčítat doprava na českokrumlovských silnicích. Hotová by měla být ke konci letošního roku, uvedla vedoucí krajského odboru dopravy Andrea Tetourová.
Obchvat tak ještě nemá jasně vymezený koridor, zatím jde jen o územní rezervu, která vymezuje v předpokládané trase území široké od 50 do 315 metrů. Toto vymezení se negativně dotýká majitelů pozemků a domů dotčených předpokládanou trasou, protože brání dalším stavebnímu rozvoji, uvedl Karel Matějka, jeden z deseti majitelů rodinných domů. Obává se toho, že kdyby se stavěl tunel, přišel by o dům.
Na omezení stavebního rozvoje poukázal nezávislý starosta Přísečné Jiří Němeček, protože územní rezerva zasahuje do území obce. Takové omezení může trvat až čtyři roky, než nastane další revize záměru.
„Obchvat je podle mě zbytečný a dopravu ve městě nevyřeší. Na základě sčítání z roku 2023 projelo na vjezdu do Krumlova v Budějovické ulici skoro 23.000 aut. Ale na výjezdu z Krumlova ve Chvalšinské ulici už to bylo jen 9500 aut,“ řekl další z diskutujících Josef Pučil.
Na jednání byli i zástupci ministerstva dopravy, kteří poukázali na to, že se bude muset příprava severního obchvatu koordinovat s přípravou IV. železničního koridoru v Českém Krumlově a přípravou jiného silničního obchvatu, který povede kolem obce Přísečná.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.