S výdejními boxy se v městech po celé republice roztrhl pytel. Jen na území Českých Budějovic jsou jich stovky, po celém kraji pak tisíce. Boxy mají mezi lidmi mnoho příznivců, protože dokážou ušetřit čas a celkově zlepšují dostupnost objednaného zboží. Najde se však i mnoho odpůrců této služby, která podle nich hyzdí veřejný prostor a způsobuje komplikace v dopravě.
Přestože zásilkových boxů je v Českých Budějovicích okolo dvou stovek, na městském pozemku nestojí žádný. Město má tak velice ztíženou možnost jejich regulace. „Na pozemcích města se samoobslužné boxy nenacházejí, ale jsou stavěny těsně na jejich hraně, kdy přístup k nim je možný jen a pouze z pozemků města,“ uvedl k problematice náměstek primátorky Michal Šebek (ODS).
Ten také doplnil, že samotnou výstavbu boxů vnímá jako trend dnešní doby a rychlého života, kterému se nedá zcela vzdorovat. Přesto by podle něj měla jejich výstavba podléhat určitým pravidlům. „Jsme moderní město, chceme jít s dobou, ale měli bychom mít respekt k okolí, veřejnému prostoru a nenechat se jen pohltit konzumním životem,“ řekl Šebek.
Společnosti poskytující tuto službu by si podle něj měly uvědomit, že výstavba boxů utváří veřejný prostor, který je potřeba respektovat. To dopravní společnosti často nedělají, což může vést k mnoha komplikacím. „Pro jejich výstavbu nejsou žádná pravidla, stavební zákon je nedokáže řídit, a tak nám vznikají v blízkosti křižovatek nebo na frekventovaných místech, kde pak jejich obsluha či zákazníci porušují silniční pravidla a vznikají nebezpečné situace,“ doplnil náměstek.
Jsme moderní město, chceme jít s dobou, ale měli bychom mít respekt k okolí, veřejnému prostoru a nenechat se jen pohltit konzumním životem
Samotní provozovatelé boxů však říkají, že právě dobrá a bezpečná dostupnost je jedním z hlavních kritérií, kterými se při výběru místa pro boxy řídí. „Při výběru lokalit pro AlzaBoxy zohledňujeme především dostupnost pro zákazníky, efektivitu logistiky a minimální dopad na veřejný prostor. Cílem je nabídnout obyvatelům co nejpohodlnější a nejefektivnější možnost převzetí zásilek. Hledáme optimální lokality, které lze nejlépe zásobovat a ve kterých boxy zásadně nenarušují veřejný prostor,“ uvedla PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská. Alza má po celé republice 2400 boxů, v Českých Budějovicích jich je 35.
„Upřednostňujeme místa, která jsou snadno dostupná pro širokou veřejnost a nacházejí se v oblastech s vysokou frekvencí návštěvnosti, jako jsou obchodní centra, supermarkety nebo frekventované ulice či bytové komplexy. Lokalita musí být bezpečná, aby mohli naši zákazníci bez obav využívat PPL boxy kdykoli během dne i noci. Mezi ideální podmínky pro instalaci nového PPL boxu patří také možnost krátkodobého bezpečného parkování v jeho těsné blízkosti, aby zákazníci mohli pohodlně a bezpečně zaparkovat a vyzvednout či odeslat své zásilky,“ sdělila redakci mluvčí PPL Michaela Tůmová.
Na adresu výdejních boxů také často zaznívá kritika, která jim vyčítá necitlivé umístění, znehodnocování veřejného prostoru a zvyšování vizuálního smogu. Podle zástupců přepravních společností si této kritiky jsou vědomi a aktivně ji řeší, například barevnou úpravou svých boxů.
„Inovovali jsme design Z-BOXů a jsou barevně laděné do neutrálních odstínů, aby lépe zapadaly do okolní zástavby. V budoucnu plánujeme v některých městech červené boxy postupně nahradit těmi v neutrálních barvách. Chceme, aby městské prostředí bylo příjemné a dobře se v něm žilo,“ popsala mluvčí společnosti Zásilkovna Anna-Marie Lichtenbergová, která má na území města 43 zásilkových boxů.
Je chyba, že výstavba těchto výdejních boxů nepodléhá žádným pravidlům. Je to chyba v naší legislativě. Nyní se ukáže, jak jsou zákonodárci schopní rychle a pružně reagovat na vývoj a trendy společnosti.
„Od samého začátku jsme se při tvorbě designu snažili sladit dvě kritéria – snadnou rozpoznatelnost a co nejméně výrazné barvy. Vedle klasického designu máme – například pro památkové zóny – variantu nenápadných, čistě bílých boxů se světle šedými prvky, aby nenarušovaly okolí. Vnímáme ohlasy veřejnosti, které rezonují proti množství boxů, jejich umístění i vzhledu. Za PPL se velmi rádi zúčastníme diskusí mezi jednotlivými zainteresovanými stranami,“ řekla redakci za společnost PPL Tůmová s tím, že v Českých Budějovicích má společnost okolo tří desítek boxů.
Zástupci všech oslovených společností také sdělili, že při zřizování boxů vždy postupují v souladu se současnými předpisy a komunikují se všemi dotčenými stranami. Podle zástupců města však nejsou tyto předpisy účinné a bude je proto nutné aktualizovat, aby dokázaly reagovat na současnou situaci.
„Je chyba, že výstavba těchto výdejních boxů nepodléhá žádným pravidlům. Je to chyba v naší legislativě. Nyní se ukáže, jak jsou zákonodárci schopní rychle a pružně reagovat na vývoj a trendy společnosti,“ uvedl Šebek.
Doplnil také, že České Budějovice jsou nyní v kontaktu s jinými městy, vyměňují si zkušenosti a zkoušejí najít řešení přes místní vyhlášky, regulace a tržní řády. Kromě Zásilkovny, PPL a Alzy mají své výdejní boxy ve městě také Rohlík, DPD a další. Celkem jich je na území města okolo 200. Zástupci všech společností také shodně uvedli, že plánují síť svých výdejních boxů ve městě nadále rozšiřovat.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.