pondělí 25. května 2020 Viola

Město chce podporovat MHD a cyklistiku. Uleví se tím provozu?

Budějce mají dlouhodobé problémy s množstvím aut, která především v době dopravní špičky velice zdržují dopravu. Právě proto si město nechalo vypracovat sociologický průzkum mobility obyvatel Budějc, ze kterého vyplynulo mnoho zajímavých dat.

„Průzkum je jedním z kroků, které potřebujeme pro zpracování takzvaného strategického plánu udržení mobility. Jeho zpracování je důležité pro čerpání fondů Evropské unie,“ vysvětluje důvod výzkumu náměstek primátora František Konečný.

Sociologický průzkum vypracovala agentura STEM/MARK a zapojilo se do ní přes sedm tisíc obyvatel Budějc, kteří byli dotazováni na množství cest za den po městě a přilehlých oblastech a způsob, jakým se dopravují. „Abychom mohli velmi podrobně zmapovat směry cest uvnitř města a z vnějších částí města do vnitřních částí města, bylo potřeba se dotázat opravdu velkého množství obyvatel. V tomto případě to bylo pět procent obyvatel Českých Budějovic,“ říká ředitel výzkumu z agentury STEM/MARK Pavel Šimoník.

Celkově nejčastěji lidé cestují autem. „Pokud se ale podíváme na vnitřní zónu, tak auto už není nejčastější způsob dopravy,“ upozorňuje Šimoník. Auto tak využívají především lidé, kteří se chtějí dostat z vnějších částí města případně z přilehlých obcí do centra. „To ukazuje na to, že když se někdo chce dostat do Budějc nebo z Budějc, tak dopravní obslužnost je časově nedostačující nebo jsou lidé prostě zvyklí jezdit autem,“ upřesňuje Pavel Šimoník. Uvnitř města pak mnoho lidí volí spíše MHD, jízdní kolo nebo chůzi.

Vcelku dobrá čísla vypadla ze sledování toho, kolik lidí používá k dopravě po městě jízdní kolo. Zhruba pětina lidí totiž využívá kolo vícekrát týdně a dle Pavla Šimoníka je zde potenciál, že se lidé budou volit tento prostředek ještě více. Podobně kladná čísla vzešla z dotazování na městskou hromadnou dopravu. „Téměř tři pětiny obyvatel pravidelně využívají MHD,“ dodává Šimoník.

Jak už bylo řečeno, nejvíce lidé využívají automobil. „Dvacet sedm procent lidí jezdí autem denně, dalších 29 % pak několikrát do týdne, takže tohle číslo je v Budějcích velmi vysoké,“ upozorňuje Šimoník. „Pro lidi z vnějších zón je auto z hlediska časového i komfortního pořád dopravní prostředek číslo jedna,“ doplňuje. Problémem pak může být to, že 58 % aut je obsazeno pouze řidičem, ve zbylém zlomku jsou pak nejčastěji auta jen s jedním spolujezdcem.

Lidé byli dotazováni i na to, zda by u automobilu zůstali, pokud by nastala situace, kdy by litr benzínu stál 50 korun. V takovém případě by se auta vzdala polovina řidičů, ostatní by byli ochotni zaplatit i tuto cenu. „Kolem poloviny obyvatel, bude vždy používat osobní automobil, to jsou lidé, které asi těžko někdy přesvědčíme, aby zvolili alternativu. Na druhou stranu je tam velké procento obyvatel, kteří jsou ochotni přistoupit na změnu dopravy, pokud jim zlepšíme podmínky,“ shrnul náměstek Konečný.

Konečný následně nastínil, jakým směrem by se město rádo ubíralo v dalším postupu organizace dopravy. „U MHD je jedním z důležitých ukazatelů její rychlost. My nyní už pracujeme na preferenci MHD, což věříme, že jí pomůže. Vlastně už dnes máme ohlasy, že lidé přecházejí na hromadnou dopravu. Za druhé je to cyklistická doprava. Budování cyklostezek a tím zvyšování bezpečí cyklistů jsem přesvědčen, že zvýší počet lidí využívajících kolo,“ uzavírá Konečný.

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.