Počasí dnes11 °C, zítra9 °C
Úterý 16. dubna 2024  |  Svátek má Irena
Bez reklam

Pokračování výstavby dálnice D3 může zhatit nový posudek EIA. Znamenal by až dva roky zpoždění

Výstavba dalších úseků dálnice D3 se nadále komplikuje. Vyplývá to po jednání Spolku pro výstavbu dálnice D3 a rychlostní komunikace R4. Úseky směrem od Českých Budějovic k Rakousku nemají posudek vlivu na životní prostředí (EIA) podle platné novely zákona. V případě, že nedojde ke kompromisu, reálně hrozí další roční až dvouleté zpoždění.

„Naplnilo se to, na co jsme upozorňovali v loňském roce, kdy byla přijímána novela o posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Mohu vyjádřit lítost, že se hned nezačalo jednat o tom, že stavby, které byly rozjety v rámci přípravy a proběhlo u nich posuzování vlivu stavby, tak to musí podstupovat znovu,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola.

Stavby totiž byly připraveny podle EIA z roku 1992. Evropská komise proto vytýká, že se k financování pro roky 2016 a 2017 předkládají projekty s patnáct let starým posudkem vlivu životního prostředí. To je primární příčina nedohody. „Budeme nadále intenzivně jednat. Tak, aby byla evropská směrnice i dikce naplněna. Ale nejpozději do konce dubna, protože dál už ten proces není možné protahovat,“ řekl Luděk Sosna, ředitel odboru strategie ministerstva dopravy.

Spolek proto přijal pesimistické scénáře. To by znamenalo, že pro úseky od Českých Budějovic směrem k Rakousku by se musel zpracovávat nový posudek EIA, který by mohl znamenat až dvouleté zpoždění. „Není to radostná informace. Potom se bude pracovat jen na stavbách, které pod tu novelu nespadají,“ doplnil Zimola. Kraj má přitom peníze připraveny.

Zásadním milníkem je rok 2018. Jestli se do té doby nepodaří rozběhnout buď tyto projekty, nebo nalézt nějaké náhradní, Česká republika se vystavuje riziku ztráty evropských peněz. „To zpoždění navíc nemusí trvat jen dva roky, ono může být delší. Nastane v momentě, kdy se v různých řízeních začnou odvolávat jednotlivé subjekty,“ přidal předseda Senátu Parlamentu České republiky Milan Štěch.

Původní plán zahrnoval dokončení výstavby úseků směrem k Rakousku v letech  2021 až 2022. To budou muset být dočerpány prostředky z Evropské unie. Současné komplikace však nabízejí otázku, zde se toho podaří dosáhnout. Vývoj navíc nepokračuje ani ve Středočeském kraji, kde situace stojí prakticky na místě. 

Štítky dálnice, EIA, stavba, Rakousko, České Budějovice, Jiří Zimola, Evropská komise, Evropská unie, Milan Štěch, Senát Parlamentu ČR

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Pokračování výstavby dálnice D3 může zhatit nový posudek EIA. Znamenal by až dva roky zpoždění  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.