Určitě se vám stává, že jedete po městě na kole a hledáte stojan, kam zaparkovat. Stojany pro kola jsou buď úplně plné, nebo tak nepraktické, že by se v něm vaše kolo mohlo poškodit. Proto jsme udělali test vybraných kolostavů v Českých Budějovicích.
V první řadě bezpečně zamknout
Pro známkování stojanů jsme vybrali hned několik kritérií. Jako první jsme bodovali bezpečnost pro zamykání - jestli jde kolo zamknout zepředu i zezadu, popřípadě s košíkem. Zda zámek ke kolostavu vůbec dosáhne, když chceme zamykat jak přes kolo, tak přes rám. V této kategorii jsme také zohlednili, jestli se na místě nachází kamera.
Aby se kolo nezničilo
Kategorie bezpečnost pro kola zahrnuje právě zmiňované nebezpečí, co se týká poškození. Jestli na kolostavu nepřekáží něco, co by mohlo kolo poškrábat, jakou má stabilitu a jestli kolostav není příliš úzký a kolo se do něj vejde. Zda-li se dá kolo zaparkovat, aniž by se zničilo. Bod navíc jsme přidávali i za zastřešení.
Umístění stojanu
Hodnotili jsme také, kde se nachází, zda se tam hodí, jestli není na místě zbytečný a do jaké míry je využitý.
Zaparkuji tady vždy
U této kategorie jsme hodnotili, kolik se do kolostavu vejde kol doopravdy, na rozdíl od očekávané kapacity. Rovněž jsme vzali v úvahu, jak je místo frekventované a jestli je na místě kapacita dostatečná.
Bez ohýbání hřbetu
V páté kategorii jsme testovali, zda-li lze kolo do kolostavu uzamknout rychle a bez větších obtíží. Jeho výška je také důležitým prvkem, protože k němu kolo zamknete snadno a rychle a nemusíte se ohýbat.
Aby hezky vypadal a zapadal do okolí
Design, na rozdíl od ostatních kategorií, které jsou hodnoceny na stupnici 0 až 3, kdy 3 je nejvíc, mohl získat maximálně jeden bod. A to v případě, že kolostav neruší, zapadá a není zbytečně velký, poničený či ošklivý.
místo | bezpečnost pro zamykání | bezpečnost pro kola | poloha | kapacita | komfort pro cyklisty | design | body | % |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
u radnice | 2 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 8/16 | 50 |
na náměstí | 1 | 1 | 3 | 3 | 2 | 0 | 10/16 | 62,5 |
u plovárny | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 0 | 9/16 | 56,25 |
u Jihočeského divadla | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 16/16 | 100 |
u pošty | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 0 | 11/16 | 68,75 |
u „pedáku“ | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 0 | 11/16 | 68,75 |
spirály na Lannově třídě | 0 | 1 | 3 | 0 | 1 | 1 | 6/16 | 37,5 |
u nádraží | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 14/16 | 87,5 |
u Mercury | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 1 | 11/16 | 68,75 |
1. místo - u Jihočeského divadla (100 %)
Nejlepší stojan je ten u Jihočeského divadla. Dá se tam velice pohodlně zamknout jakékoli kolo i s košíkem a nezničí se. Kolostav má jednoduchý vzhled, který neruší. Dále jsme ocenili jeho praktickou konstrukci, díky které se dá jen těžko poškodit a jedno takzvané účko pojme až dvě kola. Kapacita osmi míst je tedy s ohledem na umístění dostačující.
2. místo - u nádraží (87,5 %)
Zamknutí je bezproblémové. Nicméně z druhé strany se kolo do stojanu vejde s obtížemi. Kolostav je totiž blízko zdi. Stojan je stabilní, u nádraží potřebný a používaný. Kapacita dvanácti míst je na to, kolik lidí tam svá kola parkuje, ale poměrně malá. Vzhledově se nám zdá v pořádku.
3. až 5. místo - u pošty (68,75 %)
Do kolostavu u pošty lze kolo zamknout i zezadu s košíkem, zámek dosáhne přes kolo i rám. Kola by se neměla zničit, i když stabilita tady také není nejlepší. Umístěn je vhodně. Celkový vzhled je uspokojující, ale zároveň je jeho nejslabší stránkou. Kapacita je dostačující, a to pro zhruba dvanáct kol.
3. až 5. místo - u „pedáku“ (68,75 %)
U Pedagogické fakulty se nacházejí obdobné kolostavy jako u pošty. Na rozdíl od stojanů u pošty zde není možné kolo s košíkem zezadu bezpečně zaparkovat. Umístění nedaleko Lannovy třídy je vyhovující. Kapacita až dvacet kol stačí a design je obdobný jako u pošty, jen v novějším provedení. Průměrný stojan, který dobře poslouží.
3. až 5. místo - u Mercury (68,75 %)
Kolo tady nejde zamknout zezadu, pokud má košík. Jinak jde zaparkovat celkem bezpečně. Místo je dost frekventované a pohybuje se zde velké množství lidí. Vůči tomu je kapacita opravdu malá a kolostavy jsou pořád plné, většinou se tam další kola už nevejdou. Nespornou výhodou je střecha a kamerový systém.
6. místo - na náměstí (62,5 %)
Tento stojan získal celkem deset bodů. Na rozdíl od ostatních do něj ale bohužel nejde zaparkovat kolo s košíkem zezadu a v některých případech hrozí zničení předního světla. Design je celkem nenápadný. Umístění na náměstí si zaslouží tři body a kapacita všech čtyř stojanů dohromady dosahuje až padesát kol.
7. místo - u plovárny (56,25 %)
U plovárny jsme nebyli spokojeni jak s nesnadným zamykáním, tak se špatným přístupem k stojanu samotnému. Stabilita je sice lepší než u radnice, ale také to není žádná sláva. Kolostav je kontrolován kamerou a nechybí ani zastřešení. Kapacita je pro návštěvníky plovárny dobrá, ale pro ostatní „kolemjedoucí“, kteří přijeli na Sokolský ostrov, nemusí stačit. Celkový vzhled stojanu trochu ruší svojí mohutnou konstrukcí.
8. místo - u radnice (50 %)
Kolo do kolostavu jde zamknout bez problémů zepředu i zezadu, s košíkem i bez něj. Vadila nám ale špatná stabilita a nehezký design - stojan není očividně moc odolný, je zohýbaný a poničený. Také se do něj kolo zamyká dosti nepohodlně. Umístění hodnotíme kladně a kapacita je naprosto dostačující.
9. místo - spirály na Lannově třídě (37,5 %)
U těchto stojanů se ne vždy podaří kolo zaparkovat, jsou totiž velice úzké. Zámek k rámu většinou nedosáhne, a tak jde kolo zamknout jen přes přední kolo a kvůli nepraktičnosti stojanu je možné, že se poškrábe. Kolostavy jsou sice na frekventovaném místě, ale do jednoho stojanu se vejde jen několik málo kol. Jedinou silnou stránkou stojanu je atraktivní vzhled, který ale u kolostavu nestačí.
Své kolo tak bezpečně, pohodlně a bez poškození zamknete u stojanu u Jihočeského divadla. Nemusíte ohýbat hřbet. Ke kolostavu se vejde jakýkoli typ kola, a to jak bez košíku, tak i s ním. „Účka“ působí nenápadným dojmem a svým vzhledem rozhodně neruší. Za zmínku stojí i robustní konstrukce, která zajišťuje, že stojan s vaším kolem nikdo neodnese. Jako nejhorší jsme ohodnotili spirály na Lannově třídě. Ve většině případů zámek provlečený skrz kolo na rám vůbec nedosáhne a tím pádem nelze kolo bezpečně zajistit. Do jednotlivých mezer se některá kola vůbec nevejdou a opravdová kapacita je malá.
Souhlasíte s naším hodnocením, nebo máte jiný názor? Pokud vám někde parkování pro kola chybí, napište a označte kde na stojany.cyklobudejovice.cz.
Jaký je ideální stojan?
|
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.