neděle 11. dubna 2021 Izabela

Barva automobilu často napoví, kdo sedí za jeho volantem

Naštěstí již dávno pominula doba, kdy si zákazník mohl vybrat jakoukoliv barvu auta, pokud to byla černá. Automobilky nabízejí kromě základní palety další desítky barev, které napomohou individualizovat vzhled jejich výrobků podle přání zákazníků. Lidé si barvy opravdu užívají. Ženy, ale i muži.

Na silnicích potkáváme vozidla lakovaná do stovek barevných odstínů. Při výběru zabarvení automobilu noví majitelé přihlížejí k tomu, jakou značku a model vozu si pořizují, nejednou hrají roli i momentální módní trendy. „V každém případě však barva leccos napovídá o osobnosti jeho majitele a také o tom, jak chce být vnímán okolím,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Tradičně bývají jasné a syté barvy (jako například ohnivě červená či kanárkově žlutá) spojovány s osobami mladistvého ducha, sportovně založenými, nejednou však i agresivními. Rafinovaná zabarvení, jako jsou křiklavě zelená či naopak tmavě modrozelená, mají ostatním sdělit, že mají co do činění s člověkem estetického založení. Barvy jemně pastelové či neutrální zase demonstrují povahu vyrovnanou, často si zakládající na luxusu. Tmavé odstíny jsou v oblibě u lidí vyrovnaných, osobnostně silných, zakládajících si na sofistikovaném způsobu života.

Podle dlouhodobých statistik největšího prodejce ojetých automobilů, skupiny AAA Auto, se barevná paleta prodávaných aut příliš v čase nemění, i když výjimky potvrzují pravidlo. „Například v roce 2012 byl poměr aut s metalízou a bez ní 66 procent ku 34 procentům ve prospěch metalických laků. Stejný poměr zůstává i v letošním roce. U tradičních barev – černé, bílé a stříbrné - zůstávají poměry dlouhodobě téměř stejné, ale například u v současnosti módních barev, jako jsou hnědá a vínová, sledujeme nárůst o několik procentních bodů, a to zejména u zákazníků z řad žen,“ říká generální ředitelka skupiny Karolína Topolová.

Stručný přehled hlavních barev automobilů a souvisejících osobnostních charakteristik jejich majitelů nabízíme v příloze. Přirozeně se nejedná o autoritativní a nezpochybnitelný materiál. Nicméně základem je studie renomovaného Pantone Color Institute zhmotňující dlouholeté celosvětové zkušenosti jeho odborníků. „Při výběru barvy automobilu hraje roli řada faktorů. Osobnostní charakteristika jeho majitele je jedním z těch klíčových,“ uzavírá Roman Budský. 

A co jaká barva vyjadřuje? 

Jasně červená

Co vyjadřuje: energická, sexy, touží po pozornosti
Lidé, kteří si pořizují ostře rudá auta, jsou nabití energií. Milují dynamiku, která vyzařuje z barvy jejich vozu. Touží po pozornosti okolí, jsou nadšeni, pokud se jim ji podaří získat. Ohnivě červená barva navíc neskrývá jisté sexuální konotace. Milovníci této barvy jsou plni životní energie, silní a sebevědomí. Naopak se jí vyhýbají jedinci spíše submisivní a s nízkým sebevědomím.

Tmavě červená

Co vyjadřuje: potrpí si na pozornost okolí, ale je jemná a sofistikovaná
I ti, kdo si pořizují tmavě červená auta, jsou plni energie. Pozorností okolí rozhodně nepohrdnou. Oproti milovníkům ostře červené jsou však uhlazenější a ve svém chování rafinovanější. Tito lidé jsou silní a sebevědomí, ale navenek se projevují spíše klidně a majestátně. Vínově červená je znakem těch, kdo v životě již dosáhli toho, o co usilovali. Energii čerpají spíše ze svého nitra než prostřednictvím střetů s vnějším světem.  

Oranžová

Co vyjadřuje: přátelská, módní, avšak také vrtošivá
S oranžovými osobními auty se na silnicích moc nepotkáváme. Jejich majitelé příliš nedbají na názor okolí, pomerančovou barvu považují za módní a tak nějak počítají i s tím, že pozornosti ostatních určitě neuniknou. Barva je to dynamická, nicméně nepůsobí tak agresivně jako ostře červená. Ba spíše naopak vyzařuje spíše přátelskost a vstřícnost. Oranžová auta si pořizují lidé s nepokojnou povahou. Rádi působí jako někdo, kdo se nebojí zviditelnit a přitom je trendy. Jejich vrtošivá povaha je předurčuje k tomu, že v autě oranžové barvy nebudou jezdit dlouho. Klidně už příští rok je budeme moci potkat ve vozidle naprosto odlišného zbarvení. Hlavně když bude přitahovat pozornost okolí, opět neotřele a originálně.    

Jasně žlutá

Co vyjadřuje: radostná a přátelská
Tuto barvu volí lidé s prosluněnou povahou – přátelští, s mladistvou povahou. Barva, která permanentně vyjadřuje dobrou a optimistickou náladu svého řidiče. Nápadná, a tedy navíc nadprůměrně bezpečná v silničním provozu.

Tmavě žlutá a zlatá

Co vyjadřuje: decentně přátelská
Jejich řidiči nevyžadují tolik pozornosti od okolí jako jejich kolegové v kanárkově zbarvených vozidlech. V každém případě však nepokrytě naznačují, že jejich vůz není jen tak nějaký. Majitelé těchto automobilů bývají přátelští a svou další cestu životem mívají pečlivě promyšlenou.

Jasně zelená

Co vyjadřuje: spontánnost, nebojí se výjimečnosti, cit pro aktuální módní trendy, milují život
Majitelům takto zbarvených vozidel rozhodně nelze upřít smysl pro humor. Bývají plni životní energie, spontánní, rádi vyjadřují sounáležitost s aktuálními módními trendy. Podobně jako řidiči oranžových vozidel však bývají i vrtošiví, své ostře zelené vozidlo si nepořizují nadlouho. Jakmile je osloví jiná barva vlastní jejich nepokojnému naturelu, nebudou se dvakrát rozmýšlet.

Tmavě zelená

Co vyjadřuje: tradice, vyrovnanost, jemnost, zemitost
Tmavě zelená je považována za jednu z nejtradičnějších a nejvyrovnanějších barev, které nechybí potřebná jemnost a vybranost. Ostatně není divu. Zelená vzniká spojením zádumčivé modré a veselé žluté. Navíc je v současné době spojována s porozuměním pro ekologická témata. Zelená tak bývá okolím vnímána pozitivně.

Zelenomodrá

Co vyjadřuje: hrdost, uzavřenost, někdy až sebezbožňování
Elegantní barva, kterou volí především lidé hrdí, ve skutečnosti spíše uzavření a s vysokým sebehodnocením. U jejích světlých odstínů ego ustupuje do pozadí, aby umožnilo demonstraci určité chladné až sterilní odtažitosti. 

Modrozelená

Co vyjadřuje: chlad, nejednou zarytost až tvrdošíjnost
To platí pro tmavé odstíny této zvláštní barvy. Naopak světle modrozelená – tedy tyrkysová – vyjadřuje odstup od okolního světa, na ostatní působí velmi chladně a někdy až lidsky sterilně.

Jasně modrá

Co vyjadřuje: věrnost, klid, spolehlivost
Celosvětově jsou všechny odstíny modré barvy velmi oblíbené. Jasně modrá barva demonstruje spolehlivou a důvěryhodnou povahu svého nositele. Milovníci této barvy neradi přehánějí. Ctí přátelství, ale v rozumných mezích. Tato barva se pojí s představou blankytně modré oblohy. Symbolizuje tak i bezstarostný optimismus, ticho a touhu po splynutí s nekonečným modravým vzdušným oceánem. 

Tmavě modrá

Co vyjadřuje: sebejistota a sebevědomí, spolehlivost
K tmavým odstínům modré inklinují lidé sebejistí, kteří se nebojí veřejně demonstrovat své sebevědomí. Tyto osoby mají nadprůměrnou potřebu klidu, tělesného i duševního. Barva je blízká těm, kdo pociťují vnitřní harmonii i spokojenost se svým zařazením ve společnosti. Lidé, kteří se rádi odívají do tmavě modrého hávu, bývají velmi citliví a empatičtí, hloubaví, s vysokou potřebou hlubokých estetických prožitků.

Fialová

Co vyjadřuje: kreativita, originalita, individualismus, energie
Nepochybně se jedná o barvu, kterou na automobilech často nepotkáme. Ostatně tak jako opravdu kreativní jedince, kterým je toto zabarvení intimně blízké. Lidé, kteří usedají za volant fialových automobilů, chtějí, aby na ně bylo nahlíženo jako na originální osobnosti, individualisty, tak trochu energické a přitahované vším, co zavání tvořivostí.

Šedá

Co vyjadřuje: praktičnost a pragmatismus
Barva, která nepokrytě vyjadřuje střízlivý, praktický a věcný postoj k životu i okolnímu světu. Ti, kdo si pořizují především středně šedivě zabarvená vozidla, si je drží déle než ctitelé ostatních barev. Inu praktický a rozvážný přístup…

Bílá

Co vyjadřuje: čistota, hrdost, pečlivost, ryzost…, nebo i to, že někdo žije v prostředí s horkým klimatem; bílá je totiž také barvou chladu
Lidi, kteří volí bílé zabarvení svého vozidla, fascinuje především ona jednoznačně vyzařovaná čistota. Tuto barvu volí jedinci pečliví, kteří si jsou dobře vědomi, že bílý automobil vyžaduje permanentní starost o jeho vzhled. Sebemenší nečistota na jeho kabátě je vidět, což puntičkářské milovníky sněhobílého laku neuvěřitelně irituje. Ano, bílá barva je náročná na údržbu, to však jejím milovníkům pranic nevadí. Oni jsou totiž hrdí na svého plechového miláčka a rádi zbytku světa demonstrují jeho naprostou čistotu a dokonalost.   

Černá

Co vyjadřuje: síla a postavení
Černá auta si pořizují ti, kdo chtějí na okolí působit jako autority. Ostatně vozidla diplomatů a státníků bývají právě v černém zabarvení. Černou nejednou volí i mladí lidé, kteří ji považují nejen za módní, ale také za prostředek vyjádření vzdoru vůči zažitým společenským konvencím. 

Stříbrná

Co vyjadřuje: elegance, nadčasovost, moderna
Stříbrnou barvu mají v oblibě ti, kdo chtějí působit moderně až nadčasově a elegantně, dávají na odiv svůj přirozený smysl pro eleganci. Kovově stříbrné zabarvení automobilu volí lidé, kteří demonstrují svou prestiž a dokonalost. Ostatně blyštivé metalické zabarvení takové dojmy u ostatních vyvolává naprosto spontánně. 

Hnědá

Co vyjadřuje: zemitost, praktičnost, neochota zabývat se zbytečnostmi
Lidé, kteří preferují hnědé zabarvení svých automobilů, si nijak zvlášť nepotrpí na demonstraci svého smyslu pro eleganci. Naopak vystavují svou zemitost, praktičnost. Životní styl, který nestaví na zabývání se nepodstatnými detaily. Nejedná se ovšem o nudné patrony, ale spíše jedince, kteří si zakládají na dodržování zavedených pořádků a životní jistotě, tradici a vnější zdrženlivosti. Domáčtí lidé, kteří oceňují teplo rodinného krbu, bezpečí a solidnost. 

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Lojza Chytrak

javito vitoja: tak přesně tohle mě také napadlo, jen co jsem přečetl titulek :-) K tomu bych dodal, že u nového vozu "letí" barvy, které jsou bez příplatku, takže v tu chvíli je charakter řidiče podle barvy vozu opět zavádějící. Budu jen tak plácat cifry: 15% řidičů má služební auta, kde barvu neovlivní, 65% má ojetinu, kde je barva to poslední, co při koupi řešili, 10% kupovali nové auto, ale vybírali ze škály laků bez příplatku, dalších 5% bylo při koupi ovlivněno názorem partnera a zbylých 5% si koupilo nové auto s barvou podle svých představ :-))

sobota, 25. března 2017, 17:17

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.