Ředitelství silnic a dálnic otevřelo dnes, ve čtvrtek 12. října, nový úsek dálnice D3 Veselí nad Lužnicí - Bošilec dlouhý 5,1 kilometru. Práce, které začaly v květnu 2015, stály 634,7 milionu korun. Řidiči se po novém úseku dálnice projedou pravděpodobně nejdřív kolem 18:00 hodin.
Stavba navazuje na dokončený úsek dálnice mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. „Do konce roku se bude po tomto úseku jezdit bez dálniční známky, úsek bude bez poplatku," řekl ministr dopravy Dan Ťok.
„V letošním roce se jedná již o druhý úsek dálnice D3, který řidičům zprovozňujeme. Díky D3 se zlepší mobilita obyvatel, v oblastech dotčených stávající tranzitní dopravou se zvýší bezpečnost provozu a sníží se negativní zdravotní dopady způsobené hlukem a exhalacemi. Každý kilometr je zásadní, protože na dálnici máme čtyřikrát nižší nehodovost než na silnici I. třídy. Auta mohou jet plynule, předjíždět bez toho, že by hrozilo, že by se dostala do čelního střetu," uvedl generální ředitel Ředitelství silnic dálnic (ŘSD) Jan Kroupa. Úsek stavělo sdružení firem Strabag a Eurovia. Jeho součástí je jedna mimoúrovňová křižovatka a šest mostů.
Jihočeský kraj podle ministra dopravy Dana Ťoka požádal, aby tříkilometrový úsek do Veselí nad Lužnicí včetně obchvatu města zůstal nezpoplatněný i nadále. „Je to teď na stole, rozhodujeme o posledních připomínkách, v nejbližších dnech budeme zveřejňovat, jak to bude. Zůstávejte v pozitivní naději," podotkl Ťok.
Přešlo se od slov k činům. To konstatovala při otevření dalšího úseku dálnice D3 hejtmanka Jihočeského kraje Ivana Stráská. „Mám radost, když jedu od Budějovic a vidím, jak se na silnicích pilně pracuje. Duch se takříkajíc promítl do gesta a za to gesto bych chtěla poděkovat všem bývalým politickým reprezentacím, které se v minulých letech opravdu aktivně snažily dálnici vybudovat,“ uvedla Stráská a vyjádřila přání, aby se v budování dálnice pokračovalo stejným tempem směrem na jih i na Prahu.
Všem, co se na stavbě podíleli, vyjádřil své díky i jihočeský radní pro dopravu Jiří Švec. „Dálnice se sice otevírá pár dní před volbami, což může vypadat jako úmysl, ale musíme si hlavně uvědomit, že jde o výsledek mnohaleté práce, na které se podílela spousta lidí a ti všichni si zaslouží poděkování,“ zdůraznil Švec s tím, že zprovozněná dálnice je dalším kouskem do skládačky právě budovaných komunikací.
Na otevíraný úsek navazuje část Bošilec - Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, jejíž stavba by měla skončit v únoru 2019. Odhadované náklady činí 1,2 miliardy korun.
Letos na konci září otevřelo ŘSD na jihočeské dálnici D3 úsek Borek - Úsilné dlouhý 3,1 kilometru.
ČTĚTE TAKÉ: VIDEO: Řidiči začínají jezdit po novém dálničním úseku mezi Úsilným a Borkem
Součástí D3 bude také obchvat Českých Budějovic za dvanáct miliard korun, má být hotový do roku 2021. „Stavbu zahájíme začátkem příštího roku," uvedl Dan Ťok.
Na posledním úseku D3 k hranicím s Rakouskem pokračuje ŘSD v inženýrské činnosti a připravuje dokumentaci EIA. Vykupuje pozemky, všechny stavby má pod územním rozhodnutím vyjma jediné, u níž správní soud rozhodnutí zrušil. Stavět by se mohlo začít v roce 2020. Mezi dálnicemi v Česku se D3 nyní podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla staví nejintenzivněji.
Jak řekl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica, na příští rok půjde z rozpočtu fondu více než miliarda korun na dálnice. D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, tam se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Celá dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, po čtvrtku 12. října bude v provozu asi padesát kilometrů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.