Více než dva měsíce už funguje autobusová linka číslo 24, která spojuje záchytné parkoviště v Jírovcově ulici a centrum Českých Budějovic. Podle dopravního podniku už si lidé na provoz midibusu zvykli a využívají ho. Některé spoje však mimo špičku zejí prázdnotou.
Nová autobusová linka vznikla kvůli rozšíření parkovacích zón v Českých Budějovicích. Sloužit má především těm, kteří na záchytném parkovišti v Jírovcově ulici odstaví svá auta a putují do centra. Ti si ale na čtyřiadvacítku stále zvykají. „Autobus hodně využívají studenti, senioři nebo třeba maminky s kočárkama. Ta linka měla kromě záchytného parkoviště řešit také delší docházkovou vzdálenost mezi zastávkami u Pražského předměstí, a to nyní splňuje,“ vysvětluje tiskový mluvčí budějckého dopravního podniku Viktor Lavička.
Přesná čísla ale k vytíženosti midibusu nemá. „Vzhledem k tomu, že je linka stále bezplatná, nemáme přesná čísla k tomu, kolik lidí denně autobus využije. Od řidičů ale víme, že je to průměrně zhruba deset až patnáct lidí,“ upřesňuje Lavička, podle kterého se samozřejmě na obsazenosti podepisuje ranní a odpolední špička.
Linka 24 je vedena ulicemi Jírovcova, J. Š. Baara, 28. října a Krajinská na náměstí Přemysla Otakara II. Zpět pak ulicemi Krajinská, 28. října, B. Smetany, Jírovcova, Nádražní. Právě zavedení autobusové dopravy do historického centra Budějc dělá občanům největší starosti. „Mně autobus ani tak nevadí, spíš mi vadí, že projíždí Krajinskou ulicí, kde byli lidé zvyklí na pěší zonu,“ píše na Facebooku jeden z obyvatel Budějc. „Nebezpečné je to v Krajinské ulici, kde jezdí kolaři a chodí hodně lidí. Autobusu si nemusí všimnout. Nejdřív to město vyhlásí jako pěší zónu, a pak tam pustí autobusy,“ píše Kamila.
Problém s autobusem v Krajinské ulici mají i tamější obyvatelé. „Autobus v pěší zóně v Krajinské ulici ohrožuje památky a bezpečné napojení nemovitostí na provoz. A především, což je to nejzásadnější, ohrožuje chodce. Lidé musí před autobusem uskakovat. Pěší zóna je přece pro lidi, ne pro dopravu,“ říká naštvaně podnikatel Karel Pražák za zhruba dvacetičlenné Sdružení majitelů domů. To na město i kvůli zavedení městské hromadné dopravy do historického centra Budějc podává žalobu.
Názory na linku jezdící až na budějcké náměstí se ale různí. Zejména senioři nebo maminky s dětmi si linku chválí. „Já tu trasu vítám. Pro mě, jako důchodce, je i ten kousek, který se můžu svézt, důležitý. Autobus využívám,“ říká jeden z cestujících.
Na přelomu června a července by mělo dojít ke změnám. V první řadě by měly dosavadní midibusy nahradit elektrobusy. Poté dojde k rozšíření tras, kterými bude linka jezdit. „Ze záchytného parkoviště pojedou autobusy na náměstí, jako tomu bylo doposud. Odtud se rozdělí a pojedou k budějcké nemocnici nebo přes nádraží až do Havlíčkovy kolonie,“ upřesňuje Lavička. Podle něj je právě v této části Budějc rozšířený spoj velice vítaný. „Je tam velmi podobná situace jako na Pražském předměstí. Ty zastávky jsou tam dál, proto věříme, že i tady si linka najde své cestující,“ dodává.
Jestli dojde i ke změně desetiminutového intervalu, ve kterém autobusy jezdí, ale není jasné. Tyto změny totiž musí podle Lavičky projednat a schválit rada města.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.