Budějce mají hned několik zásadních komunikací, které je nutné v nejbližších letech vybudovat. Jednou z nich je například Severní spojka. Ta měla být podle původního plánu hotová s obchvatem v roce 2022. Na začátku srpna ale krajský úřad zrušil územní rozhodnutí a vrátil ho stavebnímu úřadu k novému projednání. Výstavba silnice od Globusu k Pražské se tak minimálně o dva až tři roky opozdí.
Téměř dva a půl kilometru dlouhá silnice má odvést dopravu z centra Budějc. Začínat má u kruhového objezdu u Globusu a pokračovat k Pražské třídě. Podle Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby, to bude odlehčovací trasa, která převede tranzitní dopravu mimo centrum města, silnici ale využijí i místní, protože na severu města chybí most přes Vltavu. Místo dosavadního křížení silnice s tratí v Nemanické ulici vznikne podjezd. Celý projekt má stát 2,3 miliardy korun a podle ODS měla stavba začít v roce 2020.
Kvůli zrušení územního rozhodnutí je ale tento termín nereálný a spojka tak hotová do zprovoznění obchvatu nebude. Kdy by se mělo začít stavět zatím není podle ŘSD jasné.
Nesouhlasná stanoviska s územním řízením vydala Policie České republiky. Proti jsou i firmy sídlící v Nemanické ulici. Podle policie není nově vznikla křižovatka Severní spojky a Pražské třídy kapacitně připravena na takový objem dopravy, který by vybudování nové komunikace na křižovatku přivedlo. Firmy zase argumentují tím, že vybudování spojky je připraví o velké množství parkovacích míst a omezí jim i vjezd do areálů. „Nikdo z náměstků ani primátor nebyli v roce 2018 na projednávání územního rozhodnutí, nikdo neinformoval zastupitele, že tato zásadní stavba má problém," řekl na dnešní tiskové konferenci Martin Kuba (ODS).
Podle náměstka pro dopravu Viktora Lavičky (ANO) město situaci analyzuje. „Je to pro nás zásadní komunikace. Město může pomoci pouze tím, že pomůže s výkupem některých pozemků, objektů, ale zásadní vliv na stavbu nemá," řekl Lavička. Právě výkupu pozemků se ale podle Martina Kuby v posledních letech město nevěnovalo.
Zpoždění stavby může mít přitom pro Budějce fatální následky. „Bez stavby Severní spojky bude nadále situace ve městě na pokraji únosnosti, protože napojení na D3 z I/20, potažmo z D4 bude stále vedené přes vnitřní městský okruh," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.