Část nově opravené silnice z Nové Pece na hraniční přechod Zadní Zvonková - Schöneben, po níž jezdí místní za prací do Rakouska a čeští lyžaři do skiareálu Hochficht, bude kvůli ochraně zvěře od desáté hodiny večer do šesté ráno od konce roku zavřená. Starostové obcí proti tomu protestují. Zatím silnice průjezdná je.
Zákaz by měl platit od konce roku, v nově opravené části od bývalé roty Zvonková přes hraniční přechod. Zatím je tam zkušební provoz a v noci se jezdit může. V úseku je nižší rychlost než před opravou, nově se místo 50 smí jet 40 kilometrů v hodině.
Krajským politikům přišly nesouhlasné dopisy starostů. Rozhodnutí mohou podle krajského radního pro dopravu Jiřího Švece změnit pouze pracovníci státní správy. „Krajský odbor životního prostředí v roce 2011 rozhodl, i na základě připomínek Národního parku Šumava a dalších subjektů, že to bude takto omezené. Já osobně to považuji za nesmyslné opatření,“ řekl Švec.
Podmínky provozu na silnici vyplynuly z procesu EIA. Jak řekl mluvčí Národního parku Šumava Jan Dvořák, krajský úřad vydal stanovisko a podle něj je nutné ho ctít. „Dávali jsme (při procesu EIA) připomínky, nedokážu říci, z kolika procent byly zapracovány. Noční provoz není na té silnici výrazný, ani neevidujeme srážky chráněných živočichů - tím mám na mysli rys, vlk, los evropský - s auty. To je fakt,“ řekl mluvčí NP Šumava.
Starostové některých obcí uvedli, že noční zákaz jízdy omezí život místních i turistický ruch. Hůlka uvedl, že Čechům pracujícím v Rakousku prodlouží noční zavírání silnice jízdu o víc než 60 kilometrů. Považuje to za nesmyslné. „Snaha o noční uzavření silnice nás vrací do doby před 30 lety, jen tu železnou oponu by ráda nahradila opona zelená,“ uvedl starosta Horní Plané Jiří Hůlka.
Proti zákazu jízdy protestují i rakouské obce Kollerschlag a Wegscheid, uvedl Pechoušek. S městem Horní Planá sepsaly rezoluci. Záměr kritizuje i starosta Nové Pece Martin Hrbek. Argumentuje tím, že objížďka zatíží životní prostředí víc než noční provoz.
Jihočeský kraj silnici postupně rozšiřuje. Dvanáctikilometrový úsek je v některých místech široký jen tři metry. Podle odhadů projede po silnici, kterou léta využívala jen pohraniční stráž, v sezoně přes 300 aut a autobusů denně. Poslední tříkilometrový úsek prochází po hranici NP Šumava, tam se šířka nezmění, přibudou ale místa k vyhýbání aut.
Podle Turistického spolku Lipensko odešla z obcí kolem jezera Lipno za posledních 13 let třetina obyvatel, protože tam zanikla pracovní místa. „Jediné, co lidem zbylo, je cestovní ruch. Ten spíše než na seriózní ochranu přírody naráží na nesmyslný ekoteror,“ uvedl předseda Turistického spolku Lipenska Jiří Mánek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Ekoteror? Zajímavý názor bývalého vedoucího NP, nyní zuřivého turisty. Nebo spíše autoturisty, že se za líné zadnice tak bije.