Jihočeský kraj dokončuje rekonstrukci mostu v Bohunicích na Prachaticku, při níž se poprvé v České republice využívá technologie dřevo-betonu pro nosnou konstrukci. Most bude mít sledovací diagnostický systém, poslouží i jako informační systém o stavu mostu. Podle odborníků je to první instalace tohoto systému na světě. Náklady na stavbu jsou 4,5 milionu korun, z toho 75 procent sumy je příspěvek Státního fondu dopravní infrastruktury.
Most stavbaři otevřou pro provoz 5. prosince. Informaci včera sdělil náměstek provozního úseku Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Jan Vykouk.
Pro dřevěné části mostu využil stavitel smrkové dřevo, jehož je kvůli kůrovcové kalamitě nadbytek. „Jedná se o unikátní ekologickou stavbu s minimální uhlíkovou stopou a využitím materiálu z obnovitelných zdrojů,“ uvedl krajský radní pro dopravu Jiří Švec.
Diagnostický systém Smart Timber Bridge podá i informace o tom, jak je most přetížený, o poruchách či námraze. Most z roku 1956 vede přes Podhorský potok. Železobetonovou konstrukci nahradí nová dřevo-betonová, složená z 57 nosníků ze smrkového dřeva. Hlavní konstrukci tvoří smrkové hranoly, sešroubované pomocí nerezových táhel. Ta jdou povolit, nebo utáhnout. „Kdyby se časem dřevo prohnulo, v řádech centimetrů, těmi táhly horní tlak vyrovnáte,“ řekl Švec.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.