středa 26. února 2020 Dorota

Jihočeský kraj chce zákaz kamionů na silnicích II. a III. tříd

Jihočeský kraj chce prosadit zákaz vjezdu kamionů nad 12 tun na silnice II. a III. třídy. Je to kvůli úsekům silnic I. třídy, kde kamiony od ledna platí mýtné, ale po menších silnicích tyto placené vozovky objíždějí. V únoru bude mít kraj výsledky letošního sčítání, kdy bude zjišťovat, jak se změnil provoz na silnicích, po nichž lze ty zpoplatněné objet. Data, jak a zda kamiony objíždí placené úseky, zatím kraj nemá. Informaci řekli jihočeská hejtmanka Ivana Stráská a vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Jiří Klása.

Starostové jihočeských měst a obcí se bojí, že po zavedení mýta na silnicích I/20 a I/26 budou nadměrné zatížené silnice nižších tříd a kamiony budou jezdit obcemi a městy ležícími na silnicích I/22 a I/27. Obce i kraj proti zpoplatnění silnic I. třídy protestují dlouho.

Stráská míní, že zpoplatnění dopadlo na jižní Čechy nejvíc ze všech krajů. „Je typickou ukázkou toho, jak se rozhoduje od zeleného stolu, bez znalosti místní situace a bez vědomí souvislostí. Ministerstvo dopravy rozhodlo bez ohledu na nesouhlas krajské samosprávy, bez ohledu na nesouhlas obcí,“ řekla.

Mýtné se platí na silnici I/20, na silnici I/22 ne. Podle ní budou právě po druhé zmíněné komunikaci kamiony jezdit. „Obce to velmi poškodí, někde jsou docela riziková místa,“ řekla hejtmanka. Bude usilovat o to, aby se buď mýtné zrušilo, anebo zpoplatnily i další silnice. „Na asociaci krajů jsme se dohodli, že by bylo třeba prosadit zákaz vjezdu kamionů nad 12 tun na silnice II. a III. třídy,“ uvedla Stráská.

Jihočeský kraj měl loni v září a říjnu na vybraných silnicích čtyři sčítací dny. Proti poslednímu sčítání z roku 2016 nenastal extrémní nárůst, uvedl Klása. Silnicí I/22 projelo při jednom sčítání v místě, kde Jihočeský kraj hraničí s Plzeňským, 5 724 aut, z toho 1 210 kamionů. U Vodňan na stejné silnici to bylo 3 268 vozů, z toho 784 nákladních.

Letos v lednu a únoru udělá kraj čtyři sčítání. Do konce února by měl oznámit ministerstvu dopravy, kde provoz stoupl. „Pokud bychom to prokázali, tak by, podle příslibu, rozšířili rozsah placených částí. Zejména se to týká Strakonic, silnice I/22. Když se prokáže sčítáním, že se auta skutečně přesunula na nezpoplatněné silnice první třídy, mohl by se mýtný systém rozšířit, s účinností od 1. července,“ sdělil Klása.

Starosta Střelských Hoštic na Strakonicku Luboš Krupka již dříve řekl, že přejít v dopravní špičce přechod na silnici I/22 je problém. Silnice vede středem obce. „Zvláště řidiči cizích kamionů nedodržují předpisy a nenechají chodce projít," řekl Krupka. Obcí projede až 200 kamionů denně, po zavedení mýtného jich podle odhadu přibude 500 až 600.

Starostka Katovic na Strakonicku Šárka Němečková řekla, že ke konci loňského roku projelo městysem po silnici I/22 asi 5 500 aut. „Sledujeme to od začátku týdne, ale zatím žádný rapidní nárůst nebyl,“ řekla k lednovému provozu.

Mýtné se nově rozšířilo na více než 900 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, což má zvýšit státní výnosy z mýta o 1,5 miliardy korun. Za rok 2019 stát na mýtu vybral 10,94 miliardy korun, meziročně o 1,2 procenta víc.

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky automobilová, správa, mýtné, Jihočeský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.