sobota 4. července 2020 Prokop

Dálnice v úseku Hodějovice – Třebonín bude o 15 milionů dražší, může za to možný sesuv půdy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude muset sáhnout hlouběji do kapsy. Kvůli možnému sesuvu půdy v rozestavěném úseku D3 Hodějovice – Třebonín se totiž práce na dálnici prodraží přibližně o 15 milionů korun. Případné riziko se bude řešit odtěžením a vybudováním podzemních a pilotových stěn.

Případné riziko se týká místa mezi dálničními kilometry 141,9 až 142,2. „Není vyloučeno, že by v jednom místě mohlo vzniknout riziko pohybu části svahu. S ohledem na to, že stavíme stavební objekty s technickou životností kolem 100 let, je třeba eliminovat jakékoli riziko, které by vyvstalo, byť třeba v horizontu deseti let,“ uvedl tiskový mluvčí ŘSD Jan Rýdl

V provozu je teď 70 kilometrů D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Dálnice D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

ŘSD udělalo dodatečný geotechnický průzkum, který byl velmi podrobný. Ten možné riziko sesuvu půdy potvrdil. Projektanti tak museli upravit projektovou prováděcí dokumentaci stavby. „Částečně budeme toto riziko řešit odtěžením horní partie území. Tím dojde k odlehčení celého materiálu, který ve svahu je. Hlavní část zajištění bude spočívat ve vybudování podzemních a pilotových stěn,“ řekl Rýdl

Vícepráce budou mít dopad na harmonogram stavby. Zatím ale není jasné, o kolik měsíců se práce zdrží. Neměly by se ale projevit víc než například zdržení, které nastane kvůli změně technologií při stavbě tunelu Pohůrka. Obchvat, který měl být původně hotový příští rok v létě, bude nejspíš až v roce 2023. Největším problémem je totiž agresivní spodní voda, která může mít v budoucnu dopad na životnost celého tunelu.

„Znovu jsme se radili se zhotovitele a projektantem a nyní pracujeme na optimalizaci technického návrhu tunelu. Na stole zatím nemáme definitivní rozhodnutí o konečné technologii, která by pro stavbu mostu byla optimální,“ popsal Rýdl

Ve hře jsou teď dvě varianty, které by problém se spodní vodou mohly vyřešit – milánské stěny a takzvané krabice, kdy se do hloubené jámy vloží monolitický objekt, do kterého se spodní voda nemůže dostat. Podle mluvčího je pravděpodobnější varianta druhá, protože u prvního případu je riziko, že voda bude pronikat do tunelu a je třeba vymyslet způsob jejího čerpání či odvodnění. 

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo5 čtenářů

Foto Jan Luxík

Štítky dálnice D3, ŘSD, Českobudějovicko, sesuv půdy, riziko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.