středa 3. března 2021 Kamil

S prodejem elektronických dálničních známek mají motoristé problémy, ministerstvo dopravy spustí informační kampaň

Od prosince loňského roku se k dnešnímu dni prodalo přibližně 690 tisíc elektronických známek. Nejvíce lidé využívají úhradu dálničního poplatku přes web edalnice.cz, kde se uskutečnilo přibližně 560 255 nákupů. Posledním lednovým dnem končí platnost starých nalepovacích dálničních známek. O 1. února musí používat motoristé elektronické známky a mnozí motoristé stále neví, jak známku koupit.

„Konec platnosti loňských dálničních známek se blíží a z dosavadních reakcí lidí víme, že někteří stále nevědí, jak přesně nový systém funguje. Aby lidé měli dostatek správných informací, rozhodli jsme se spustit informační kampaň. Chceme vysvětlit, v čem se elektronická známka liší od původního způsobu zpoplatnění, poukázat na výhody nového systému a zároveň také upozornit na možná úskalí při nákupu známek,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

„Vedle webu edalnice.cz si motoristé kupují dálniční známky také na pobočkách České pošty, tímto způsobem se zatím prodalo 72 309 kusů, čerpací stanice EuroOil hlásí 54 699 prodaných elektronických známek a samoobslužné kiosky 2 466 dálničních známek. Kiosky přitom fungují od 1. ledna 2021,“ informoval Martin Opatrný, mluvčí projektu CENDIS, který má elektronické dálniční známky na starosti. 

V porovnání s loňským rokem jsou prodeje zatím nižší. Za rozdílem mohou stát současná koronavirová opatření, kvůli kterým lidé obecně méně cestují, a zároveň fakt, že nová roční známka je flexibilní. Motoristé si sami mohou zvolit začátek její platnosti, a pokud chtějí vyjet na dálnici až v březnu, nemá smysl, aby si ji kupovali od začátku února. Ideální je zakoupit elektronickou známku několik dní předtím, než ji budou potřebovat, s odloženou platností na den vyjetí.

Co dělají motoristé špatně?

Přibližně tři procenta nakupujících udělají při pořizování elektronické známky nějakou chybu. Nejčastěji se jedná o nepozornost při vyplňování údajů. Lidé špatně uvedou e-mail, chybně zadají SPZ nebo spletou variabilní symbol. Některé chyby jsou bohužel nevratné.

„Pokud si lidé koupí elektronickou známku s okamžitou platností a špatně zadají SPZ, už to nelze opravit. Musíme chránit systém před možným zneužíváním. Modelovým příkladem je to, že by si někdo ráno koupil elektronickou známku, přes den ji využíval a večer stornoval platbu,“ upozornil Martin Opatrný.

Nejjistějším způsobem je tedy pořídit si elektronickou dálniční známku v e-shopu s předstihem alespoň několika dnů. Chyby je pak možné opravit. Zákazníci na poště či čerpacích stanicích EuroOilu si vše musí zkontrolovat ihned na místě. Na změny je pouze 15 minut od prodeje na téže pobočce. Opět jde o ochranu systému před případným zneužíváním.

Elektronické známky jsou vázány na registrační značky vozidel, řidiči už tak nemusí lepit známky na přední skla jako v minulosti. Novinkou je také možnost libovolně nastavit datum začátku jejich platnosti, a to až s předstihem 90 dnů. Roční známky budou nově fungovat po dobu 365 dní bez ohledu na kalendářní rok, dosud platily vždy 14 měsíců od prosince předcházejícího roku do konce ledna roku příštího.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto ŘSD

Štítky dálniční známka, elektronická dálniční známka, nákup dálničních známek

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.