úterý 19. října 2021 Michaela

Dálnici D3 u Kaplice by mohla postavit firma Metrostav Infrastructure

Úsek dálnice D3 u jihočeské Kaplice by mohla postavit firma Metrostav Infrastructure. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s ní kvůli jejím zpochybněným referencím zatím nepodepsalo smlouvu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale v jiném sporném tendru rozhodl, že je třeba reference Metrostavu uznat. ŘSD použije toto rozhodnutí jako platný judikát pro ostatní tendry s Metrostavem, informoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Akcionářem Metrostav Infrastructure je firma Metrostav, které soud loni nepravomocně zakázal účast ve veřejných zakázkách na tři roky. Důvodem byl podíl v korupční kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Metrostav pak převedl silniční projekty na dceřinou firmu. Na stavbu části D3 Třebonín-Kaplice nádraží dostalo ŘSD pět nabídek, nejvýhodnější za 1,87 miliardy podala právě Metrostav Infrastructure. ŘSD s ní ale dosud nepodepsalo smlouvu, přičemž stát chtěl začít stavět letos ve druhém pololetí.

„Jme v situaci, kdy víc než 12 důležitých staveb máme blokovaných sporem Metrostavu. My jsme ho (z tendrů) vylučovali, Metrostav se odvolal k ÚOHS a z konce minulého týdne máme rozhodnutí, ve které nám (úřad) říká, že máme reference uznat, a tam, kde podal Metrostav nejvýhodnější nabídku, s ním podepsat smlouvu. Po velmi pečlivém právním prozkoumání se tím budeme řídit,“ oznámil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Vedle D3 jde třeba o jeden úsek D6 za Krušovicemi.

„Naše reference jsou průkazné“

ÚOHS rozhodl, že zadávací řízení na obchvat Čebína na Brněnsku, v němž Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje vybrala jako zhotovitele firmu Metrostav Infrastructure, bylo v pořádku. Rozhodnutí není pravomocné, lze proti němu podat rozklad. Úřad se řízením zabýval na návrh společnosti Eurovia.

ŘSD použije rozhodnutí ÚOHS jako závazný precedens. Na jeho základě postupně uvolní k podpisu ostatní smlouvy u výběrových řízení, do nichž podal Metrostav Infrastructure nejvýhodnější nabídku. „Nejdřív budeme takto uvolňovat menší zakázky, potom ty větší,“ sdělil Rýdl.

Konkurenční firmy Metrostavu zpochybňovaly, zda se Metrostav Infrastructure může prokazovat referencemi, které pocházejí ze staveb, jež dodával Metrostav. Samotné ŘSD vyřadilo Metrostav Infrastructure z tendru na stavbu odpočívadla na D1 u středočeské obce Psáře. Firma se odvolala, věc řeší ÚOHS.

V druhé polovině tohoto roku by se měla začít stavět další část dálnice D3. Ředitelství silnic a dálnic obdrželo na zhotovení úseku Třebonín – Kaplice, nádraží pět nabídek. Nejvýhodnější podala společnost Metrostav. Dnes o tom informoval ředitel...

Metrostav Infrastructure v srpnu uvedla, že je připravena začít hned stavět. Na firmu podle jejího vyjádření přešly od 1. září loňského roku s převodem části závodu zakázky uskutečněné v Česku divizí 4 Metrostav včetně referencí. „ŘSD má s naší prací mnohaleté zkušenosti a naše reference jsou průkazné,“ uvedl v srpnu ředitel Metrostav Infrastructure Zdeněk Ludvík.

Úsek D3 u Kaplice dlouhý 8,5 kilometru by se měl stavět tři roky. Zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto mdcr.cz

Štítky ČR, stavby, silnice, D3, Jihočeský

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.