Stavba železničního mostu přes Orlík u Červené nad Vltavou na Písecku, která loni začala, skončí v příštím roce. Za 543 milionů korun vznikne nový železobetonový most. Nový most o délce 316 metrů nahradí starý z ocelové konstrukce. Modernizace tratě zrychlí spojení mezi Táborem a Pískem. Řekl to Michal Froněk ze Správy železnic.
Most s původní ocelovou konstrukcí z roku 1889 zatím stále využívá železniční doprava. Most už však z různých důvodů nevyhovuje současným potřebám, na trati tak nelze využít některé typy vlaků. Froněk uvedl, že Správa železnic o most, který je kulturní památkou, zájem nemá.
„Momentálně probíhají jednání se spolkem Viadukt, který si jej chce převzít. Spolek má představu, že by se z mostu mohla stát cyklostezka nebo spojení pro pěší, ale uvidíme, jak jednání dopadnou,“ řekl. Dodal, že pokud se Správa železnic s Viaduktem nedohodne, ocelový most bude zbourán.
Most je na trati Tábor - Písek, poblíž obce Červená nad Vltavou, jejíž původní část je od výstavby přehrady zatopená. Trať vede nad nádrží Orlík. Je to jediný most přes Vltavu na železnici mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Nyní vlaky z Tábora do Písku jezdí přibližně hodinu. Na mostu je omezená rychlost na 20 kilometrů za hodinu. Nový most umožní vlakům jet 70 kilometrů za hodinu. Cesta mezi Táborem a Pískem se po modernizaci zkrátí o šest minut.
Starý ocelový most také nemá dostačující nosnost. Nový bude moci využívat i nákladní doprava.
Zatím stále fungující železniční most přes Vltavu se stavěl v letech 1886 až 1889, funguje od 20. listopadu 1889. Ve své době byl druhým nejvyšším mostem v Rakousku, za mostem Trisana v Alpách vysokým 87 metrů. Červená nad Vltavou patřila v 50. letech 20. století k turistickým tahákům, zdejší letovisko se ale zatopilo při vzniku orlické přehrady. Kvůli jejímu napuštění se musel na výše položené místo přestěhovat tamní románský kostel svatého Bartoloměje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.