Dnes, 14:30
Nemocnice Písek připravuje výraznou inovaci. Ještě letos plánuje zavést systém správy chirurgických nástrojů, díky kterému bude moct sledovat své vybavení po celou dobu jeho životnosti. Novinka má zvýšit bezpečnost při operacích.
Evropská unie už dříve rozhodla, že všechny zdravotnické prostředky musí mít svůj identifikační kód. U chirurgických nástrojů, které se čistí, dezinfikují a znovu používají, začne tato povinnost platit do dvou let. Písecká nemocnice chce být ale na nová pravidla připravena v předstihu.
„Systém správy těchto nástrojů chceme v nemocnici nastavit už letos. Nyní zvažujeme různé varianty a hledáme nejvhodnější řešení. Budeme muset pořídit novou technologii pro elektronickou správu nástrojů a rozhodnout, jak postupovat při samotném značení. Na operačních sálech se nyní využívá celá řada chirurgických nástrojů k opakovanému použití, které identifikátor UDI nemají. U nich zatím nevíme, zda je označíme sami, nebo pro nás bude výhodnější nakoupit je všechny nové a už označené,“ sdělil předseda představenstva Nemocnice Písek Jiří Holan.
V praxi se opatření týká vybavení, bez kterého se neobejde žádný operační sál – od skalpelů a nůžek po kleště či pinzety. Pokud by nemocnice zvolila variantu vlastního značení, čekala by ji nejprve kompletní inventura nástrojů. Poté by je ve více etapách posílala k označení specializované firmě. „Značení by muselo být postupné, abychom na sálech zachovali dostatek těchto nástrojů pro operace,“ uvedla vrchní sestra Centrálních operačních sálů Petra Krejčová.
Zavedení systému nebude podle vedení nemocnice jen otázkou technologií, ale také financí a školení personálu. Přesto vidí v novince jasný přínos. „K hlavním přínosům patří zjednodušení nákupu i logistiky. Každý zdravotnický prostředek bude možné sledovat kdykoli od vstupu do nemocnice až po využití u konkrétního pacienta. Nebude hrozit riziko duplicit těchto prostředků od různých výrobců. Systém značení je také hlavním předpokladem pro zavedení elektronických objednávek, elektronických dodacích listů a automatizované fakturace,“ doplnil Holan.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám