Středa, 16. srpna 2023, 17:11
Sportovně relaxační areál Vltava u frekventované cyklostezky v Českých Budějovicích funguje přes měsíc. Na nová hřiště si denně najdou cestu stovky návštěvníků, kteří se ale velmi často pohybují také po stezce. Aby nedocházelo ke střetům s cyklisty, vyřešilo město situaci novými dopravními značkami. To se ale některým lidem nelíbí.
Prostor u Vltavy nedaleko stejnojmenného sídliště prošel velkou proměnou. Z neudržovaného místa plného keřů vyrostlo u cyklostezky místo, které podle mnohých ve městě chybělo. Kromě parkourového a workoutového hřiště jsou tady hřiště pro malé i větší děti, kavárna, bistro, bar a také volejbalové kurty. Místo denně vyhledávají stovky lidí.
Do budoucna se má areál rozšířit o další herní prvky a parkoviště. V první polovině příštího roku má také dojít k přeložení frekventované cyklostezky, která nyní protíná horní a dolní část areálu. A právě to je předmětem sporů mezi některými lidmi a českobudějovickou radnicí.
Cyklostezka Josefa Cepáka je tou nejvytíženější v krajském městě, denně po ní projedou stovky až tisíce cyklistů. Zvýšený pohyb lidí a neohleduplnost všech skupin, vedl město k umístění značek, které cyklistům přikazují slézt z kola a stezku v délce areálu přejít.
To se ale nelíbí zejména cyklistům, podle kterých je celé řešení situace nešťastné. „Nutit lidi sesedat z kola má být až krajní omezení. Ne univerzální řešení cyklodopravy ve městě. Areál byl otevřen s velkou pompou a slávou, ale bez avizované objízdné stezky,“ komentuje na sociálních sítích spolek Cyklo Budějovice.
Podle jejího člena a opozičního zastupitele Lukáše Bajta (HOPB) šel celý problém řešit jinak. Inspirací podle něj mohla být jiná města v Česku. „Dalo se najít jiné, vhodnější řešení, a to buď výzva ke zpomalení a ohleduplnosti nebo alespoň stezka pro chodce s povoleným vjezdem cyklistů, kde cyklista nesmí ohrozit chodce. Dalším vhodným opatřením by bylo dočasně oplocení areálu a vytvoření koridoru pro přecházení,“ popsal.
S úpravou provozu nesouhlasí ani někteří lidé. „Naprosto nechápu. Na existující cyklostezku narvou z obou stran hřiště a pak nutí cyklisty sesedat z kola. To je fakt kocourkov. S tím, jaká je v Českých Budějovicích doprava, by město mělo cyklistům ještě platit za to, že nechávaj auta doma. Ne je buzerovat,“ napsala na Facebooku Kateřina B..
Zmiňovaný úsek byl z počátku osazen značkami, které upozorňovaly na zvýšený pohyb chodců. Náměstek primátorky Petr Maroš (ODS) ale uvedl, že situaci nijak neřešily. „Pokud by je lidé respektovali, tak bychom k takovému řešení samozřejmě nepřistoupili. To se ale nedělo,“ reagoval.
Podle spolku se ale nemělo vše budovat rychle za cenu přerušení cyklostezky. „Je zjevné, že autoři neberou ohled na kontext této trasy v systému stezek města a regionu, a jde tak spíše o rychlé lepení problémů spojených se zpožděním výstavby objížďky celého areálu,“ uvádí.
„Po cyklostezce denně jezdí vyšší stovky a v sezóně nižší tisíce cyklistů, a to nejen rekreačně, ale i do práce a do školy, a to v časech, kdy je areál prázdný. Za mě se měla nejdřív cyklostezka přeložit a poté až budovat volnočasový areál,“ dodal Bajt.
Město ale už dříve uvedlo, že toto řešení nebylo možné v tak krátkém časovém intervalu realizovat. Na přeložení cyklostezky je totiž potřeba stavební povolení, což by vybudování a provoz celého areálu posunulo až na příští rok. „Chtěli jsme to místo otevřít lidem už letos, a proto jsme je prosili, aby k sobě byli jak návštěvníci, tak chodci a cyklisti ohleduplní,“ dodal Maroš.
K přeložení dojde podle Maroše v dubnu nebo v květnu příštího roku. Stezka povede mezi průmyslovými halami a zadní stranou sportovně relaxačního areálu. Současná stezka zůstane pro pěší.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.