České dráhy (ČD) nasadily na první tuzemskou elektrifikovanou trať Tábor - Bechyně pohodlnější osobní vozy. Na lokálce jezdí od tohoto týdne komfortnější vozy řady Btn. Zatím jde o roční zkušební provoz. ČD také zvažují, že v budoucny by na trati nasadily vlakotramvaj.
Se změnou trakce se nepočítá, řekl v červnu náměstek generálního ředitele Českých drah (ČD) Jiří Ješeta. Změna trakce z 1500 na 25 000 voltů by stála miliardu korun, řekl předseda správní rady železniční dopravní firmy Railway Capital Jan Šatava. Provoz na trati zvané Bechyňka začal před 120 lety.
Na trati nyní jezdí místo starších dvounápravových přípojných vagónů k motorovým vozům modernější čtyřnápravové vozy. „Jejich jízda je podstatně klidnější. Novější vozy vyrobila Moravskoslezská vagonka ve Studénce v roce 1997. Oproti starším vozům mají ty nové také pohodlnější čalouněné sedačky a skla, která lépe chrání před ostrými slunečními paprsky. Ve vozech je možná přeprava jízdních kol a kočárků," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Ve vozech jsou i wi-fi a elektrické zásuvky pro dobíjení telefonů či notebooků.
Modernizovat vozy na první elektrifikované trati v někdejším Rakousku-Uhersku je složité, uvedl národní dopravce. Na trati jsou tři velmi malé oblouky s poloměrem pod 150 metrů. Běžná drážní vozidla se nyní vyrábějí pro průjezd nejmenším poloměrem oblouku 150 metrů. Proto i v případě vozů Btn musely ČD udělat zkušební jízdy, letos v srpnu. Dopadly dobře, a tak teď začal roční zkušební provoz vozů Btn.
ČD chtějí na trati zmodernizovat zastávky, plánují také další drobné úpravy na vozech a lokomotivách řady 113. Národní dopravce chce dál zvyšovat pohodlí cestujících na trati z roku 1903. Jedním z řešení by mohlo být, že by tam jezdila vlakotramvaj, která v jednom vozidle spojuje vybrané parametry železničních a tramvajových vozů.
Provoz na trati Tábor - Bechyně, o které se uvažovalo od roku 1874, začal 21. června 1903. Dodnes po ní jezdí elektrické vlaky. K jejímu vybudování významně přispěl průmyslník, vynálezce a technik František Křižík. Právě on také řídil při jejím otevření motorový vůz zvaný Elinka, který je teď součástí sbírek Národního technického muzea. Při oslavách a výjimečných akcích jezdí po trati právě Elinka, nejstarší český elektrický železniční vůz z roku 1903. Lidé se tam mohou svézt také Bobinkou, což je malá elektrická lokomotiva bývalé řady E 422.0. Bobinka pojede třeba při adventní jízdě pro rodiny s dětmi v sobotu 2. prosince.
Podle průzkumu trať využívá v pracovním týdnu 434 cestujících denně. Koleje mezi Táborem a Bechyní jsou první elektrifikovaná trať v tehdejším Rakousku-Uhersku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.