Jde o klíčový moment na stavbě další části dálnice D3. Na úseku z Kaplice - Nádraží do Nažidel roste pomocí specifické technologie dvojice mostů, po které se řidiči dostanou v roce 2027 až na hranice s Rakouskem. Podle Ředitelství silnic a dálnic jdou práce podle harmonogramu.
„V těchto dnech to bude přesně rok, kdy jsme zahájili stavbu tohoto úseku. Nyní se nacházíme v místě, kde se odehrává jeden z klíčových momentů celé stavby. Tyto velké a složité mostní konstrukce totiž velmi často rozhodují o úspěchu celé stavby a o přesném termínu zprovoznění, Dnes můžeme po kontrole harmonogramu říct, že vše běží podle plánu,“ komentoval dnes před novináří přímo na místě stavby jednoho z posledních úseků dálnice D3 mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Více než kilometr a půl dlouhé mosty vznikají pomocí specifické technologie. Jednotlivé části, které jsou desítky metrů dlouhé, se vysouvají po betonových pilířích a stavbaři je následné svářejí. „Nosná konstrukce se vaří na výrobně a postupně se vysouvá do pole. Nyní děláme šestou etapu výsuvů. Na konci června by měl být most zaparkovaný ve finální poloze,“ upřesnil za zhotovitele stavbyvedoucí Petr Berník. Každý den se most podaří prodloužit o zhruba 200 metrů.
Jakmile bude celý most usazený, vyjedou na něj speciální vozíky, které na něj položí železobetonovou desku. Následuje osazení říms, svodidel a dalších finálních komponentů. Po dokončení půjde o dva nejdelší mosty na dálnici D3.
Podle Rýdla jdou práce podle harmonogramu. V příštím roce by tak řidiči mohli po dálnici dojet až do Kaplice. „Úsek, na kterém jsou i tyto estakády, budeme až k hranicím zprovozňovat v roce 2027,“ dodal mluvčí ŘSD. Na rakouské straně na ni bude navazovat dálnice od Freistadtu.
Úsek mezi Kaplicí - nádraží a Nažidly je 12 kilometrů dlouhý, náklady na jeho vybudování jsou 4,3 miliardy korun bez DPH. Pro stát ho staví sdružení MI Roads.
V provozu je teď více než 100 kilometrů D3, která propojí Prahu s Českými Budějovicemi a s rakouskými hranicemi. Celá dálnice D3 bude dlouhá 170 kilometrů a ŘSD ji chce kompletně postavit do roku 2031, potvrdil dnes Rýdl. Nyní řidiči mohou dálnici D3 využívat od středočeského Mezna až po Kaplice-nádraží. Součástí je i obchvat Českých Budějovic, který odklonil tranzit a výrazně ulevil dopravě v krajském městě.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám