Tunel Pohůrka na dálnici D3 patří podle Ředitelství silnic a dálnic k nejmodernějším dálničním tunelům v Česku. Je vybavený nejmodernějšími technologiemi, které se ale musí pravidelně udržovat. A přesně to se v tunelu, kterým denně projede až 16 tisíc aut, děje v těchto dnech.
Tunel Pohůrka otevřelo Ředitelství silnic a dálnic na konci prosince 2024. Tunel je součástí obchvatu a je dlouhý téměř kilometr. Nad tunelem je místy až 20 metrů země. Tunel je vodotěsný, má systém na odvodnění povrchové vody. Vybudování tunelu trvalo pět let a kvůli prosakující vodě museli stavaři měnit technologii.
Podle ŘSD se jedná o nejmodernější tunel v Česku, který obsahuje velké množství technologií. „Dvakrát za rok se koná kompletní servisní prohlídka ve všech dálničních tunelech v Česku. Proto se v nich na několik desítek hodin musí omezit provoz. Znamená to snížení rychlosti a vozidla projíždí jen jednou částí tunelu, kdy se dvouproudový režim změní na jedna plus jedna," uvedl tiskovný mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Běžně povolená rychlost v tunelu je 100 kilometrů za hodinu, nyní během prací je rychlost snížena na 60 kilometrů v hodině. Servis se týká například kamerového systému, jenž má řadu funkcí. „Jedná se o softwary, které například rozeznají zpomalení provozu z jakéhokoliv důvodu, vůz v protisměru, zahoření auta, chodce nebo pád části nákladu," uvedl Rýdl. Dodal, že součástí systému je i kontrola rychlosti projíždějících aut.
Tunel Pohůrka by měl být v provozu 100 let bez zásadnějších zásahů. "Ale abychom životnost udrželi, musíme vykonávat pravidelnou údržbu a servis," uvedl Rýdl. Za necelý rok provozu v tunelu už řešili řadu komplikací. Vnikly do něj například srny, koně nebo jela auta v protisměru. V tunelu se pohybovali také cyklisti a chodci. Všechny případy systém odhalil a vždy se proto na čas tunel uzavřel.
Čtvrtek, 6. února 2025, 12:06
Jihočeští policisté museli před čtvrtečním polednem krátce uzavřít tunel Pohůrka ve směru na Prahu. Uvnitř se totiž procházel člověk. Ten měl nakonec dálnici opustit nouzovým východem. Policisté po něm pátrají.
Celá D3 bude dlouhá 170 kilometrů, z Prahy k hranicím s Rakouskem včetně všech středočeských částí ji Ředitelství silnic a dálnic plánuje postavit do roku 2031. Ve stejnou dobu by měli dokončit i Rakušané poslední úsek navazující S10, která vede do Lince. Jihočeská část D3 by měla být hotova do roku 2027. Nyní se staví úseky z Kaplice-nádraží po hranice s Rakouskem.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám