Vlaky z Budějc do Votic nově hlídá zabezpečovací systémem ETCS

Autoři , | Foto Správa železnic

Vlaky z Českých Budějovic do Votic nově hlídá evropský zabezpečovací systém ETCS. Ten sleduje nejen rychlost vlaku, ale i jeho polohu a v případě nutnosti dokáže vlak zastavit. Systém se v Česku postupně zavádí hlavně na koridorech, časem by ale měl fungovat téměř všude.

Práce na projektu a samotné instalaci trvaly od roku 2021. Systém má za úkol hlídat rychlost, polohu vlaku a jeho zrychlení a porovnává údaje s bezpečnou brzdnou křivkou. 

„Systém je naprosto autonomní, což znamená, že v případě jakýchkoliv problémů přebírá řízení a dokáže vlak bezpečně zastavit. Bez tohoto systému by nebylo možné, aby vlaky dosahovaly na některých úsecích tratě rychlost 200 kilometrů v hodině," řekl ředitel investičního odboru Správy železnic Ondřej Göpfert. Na některých úsecích mezi Prahou a Budějcemi už vlaky od léta dvousetkilometrovou rychlostí jezdí.

Po zavedení systému mezi Budějcemi a Voticemi hlídá ETCS celý jižní koridor. Podle Správy železnic navíc od příštího roku budou po trati jezdit pouze vlaky pod dohledem ETCS. Jde o takzvaný výhradní provoz.  

Práce na projektu a instalace systému stála 2,3 miliardy korun. Dotace z Evropská unie byla 1,7 miliardy korun. 

V tuto chvíli je v České republice 622 kilometrů tratí ve výhradním provozu ETCS, kde mohou jezdit pouze vlaky vybavené tímto zabezpečovacím systémem. Jde většinou o páteřní železnice, které spojují Prahu s jinými kraji. Dalších přibližně 1300 kilometrů tratí je systémem ETCS vybaveno, ale jezdí na nich i vlaky bez tohoto zabezpečení. 

Vlak nejspíš projel návěstidlo stůj. Trať, kde se vlaky srazily, nemá zabezpečovací systém

Za ranní nehodou dvou vlaků u Zlivi stál pravděpodobně fakt, že rychlík jedoucí z Českých Budějovic nejspíš projel návěstidlo stůj. Přesné okolnosti má ale ukázat vyšetřování. Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera uvedl, že uvedená trať...

Systém ETCS například není na železnici mezi Českými Budějovicemi a Plzní, kde se minulý týden u Zlivi čelně srazily rychlík a osobní vlak. Pokud by tam byl systém ETCS, vlaky by se nesrazily. „Na těchto tratích předpokládáme implementaci systému ETCS někdy po roce 2030," řekl Göpfert. 

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky železnice, doprava, železniční doprava, bezpečnost, ETCS, Správa železnic

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.