Počasí dnes18 °C, zítra21 °C
Sobota 18. května 2024  |  Svátek má Nataša
Bez reklam

Zástupci budějckého dopravního podniku byli na další cestě v Kyrgyzstánu

Zaměstnanci českobudějovického dopravního podniku mají za sebou plánovanou cestu do města Oš, kde pomáhají v rozvoji tamní dopravní infrastruktury. Po návratu bilancoval nad spoluprací ředitel Slavoj Dolejš.

Můžete krátce říct účel, kvůli kterému jste do Kyrgyzstánu jeli?
Dopravní podnik se podílí na projektu Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD), jehož účelem je pomoci modernizaci a rozvoji městské hromadné dopravy ve městě Oš, což je druhé největší město v Kyrgyzstánu. V rámci tohoto projektu fungujeme jako subdodavatel odborných konzultačních a poradenských služeb. Celý záměr EBRD se skládá z několika dílčích projektů. Naše spolupráce započala již v roce 2013, kdy jsme se podíleli na návrhu obnovy tamního vozového parku, investičního plánu, odbavovacího systému, úprav trolejové sítě i na nastavení nového smluvního vztahu mezi ošským dopravním podnikem a radnicí. Nyní se účastníme další části projektu, kdy se mají tyto návrhy postupně zavádět.

Podařilo se vám vše naplánované splnit?
Výsledky prvního projektu byly bankou i kyrgyzskou stranou již před časem schváleny a připraveny k realizaci. Nyní začala fáze zavádění nových procesů v oblasti údržby a oprav vozidel a trolejbusové infrastruktury. Naše kyrgyzské kolegy čeká v nejbližší době vypsání veřejných zakázek na nákup nových trolejbusů a autobusů a také potřebné investice do technického zázemí a trolejové sítě.

Co bylo nejtěžší Kyrgyzům "vysvětlit"?
Jednou z podmínek banky pro poskytnutí finanční podpory je nastavení transparentního systému a takových postupů, které zajistí efektivní provoz a odpovídající péči o nově pořízený majetek. Máme tím na mysli například dostatečnou údržbu vozového parku a infrastruktury nebo odbavovací systém s přesnou evidencí a minimalizací rizika úniku tržeb u jízdného. Tyto oblasti jsou však obvykle v postsovětských zemích vnímány hodně volnomyšlenkářsky. Proto je nejtěžší přesvědčit naše kyrgyzské kolegy, že nejde o zbytečná pravidla, ale je to spíše ochrana účelnosti investic. Abychom dali konkrétní příklad, tak v současné době tam vůbec nejsou evidovány celkové tržby z jízdného. Řidič má podle své směny stanovený limit, kolik musí z jízdného odevzdat a pokud vybere více, peníze mu zůstanou. Pokud by vybral méně, musí rozdíl doplatit. Nikdo ale neví, kolik celkem ve skutečnosti utržil. Takový systém samozřejmě dává prostor k určitým neoficiálním postupům. Proto byl navržen nový odbavovací systém, kde cestující platí jízdné do automatické pokladny a řidič nemá k hotovosti přístup. Podobných věcí vycházejících z místních zvyklostí je tam více.

Co od spolupráce má českobudějovický dopravní podnik?
My naše služby poskytujeme na základě subdodavatelské smlouvy, takže dopravnímu podniku z toho plynou odpovídající příjmy. Pro jednotlivé pracovníky, kteří se na projektu podílejí, to samozřejmě znamená zajímavé zkušenosti. Oblast poskytování tohoto typu služeb může pro nás do budoucna představovat zajímavý potenciál.

Plánujete tam další cestu? Kdy?
Cest už proběhlo několik. V rámci současné fáze prací to bude pravděpodobně ještě jedna. Před několika měsíci nás v rámci tzv. twinning arrangementu, který je součástí smlouvy, navštívili pracovníci ošského dopravního podniku a radnice, aby se podívali na naše technické zázemí a viděli pracovní postupy a procesy tak, jak jsou nastaveny u nás. 

Měli jste čas se po Kyrgyzstánu podívat? Jaká to je země?
V rámci našich cest jsme museli maximum času využít pracovně, takže jsme na poznávání země jako takové neměli moc příležitostí. Přestože jde o ekonomicky chudou zemi, Kyrgyzstán je bohatý na přírodní krásy. Ať už se jedná o pohoří Pamír, Ťan-Šan nebo jezero Issy-kul, které je jedním z největších horských jezer na světě. Dá se říci, že je to jedna z turisticky nedoceněných zemí, která určitě stojí za návštěvu.

Autoři | Foto city.samondeo.com

Štítky Dopravní podnik, České Budějovice, Slavoj Dolejš, Kyrgyzstán, dopravní společnost, projekt, , Evropská banka pro obnovu a rozvoj, jízdné

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jan Řehoř Husinecký

Zaměstnanci českobudějovického dopravního podniku ....... pomáhají v rozvoji dopravní infrastruktury. :-D To už je apríl ?

Neděle, 25. října 2015, 10:19Odpovědět

Zástupci budějckého dopravního podniku byli na další cestě v Kyrgyzstánu  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.