Počasí dnes15 °C, zítra17 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

Koridor: Přibude cestujících v MHD, ubude aut v centru?

Koridor MHD. Projekt vítaný i kritizovaný, projekt, který má být řešením často kolabující dopravy v centru. Projekt, který má zvýšit kvalitu cestování v MHD, přilákat nové cestující a tím snížit počet aut v budějckých ulicích. Projekt, který byl představen veřejnosti prostřednictvím webu a následně na veřejné diskusi, která proběhla v úterý 29. května v zasedací síni radnice.

Veřejného projednání se zúčastnili zástupci rady města, konkrétně náměstkyně Ivana Popelová (HOPB), zástupce ´autorského´ týmu projektantů Daniel Šesták, členové dopravní komise, předseda představenstva Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš (TOP 09), člen představenstva Radek Filip a ředitel Jaroslav Ďuriš.

Přítomni byli i někteří zastupitelé, například Stanislav Rataj (HOPB), Eva Hajerová (ČSSD), Ivan Nadberežný (KSČM) a Jan Zahradník (ODS). Účast občanů Budějc byla překvapivě nízká, vzhledem k diskusím na dané téma, které proběhly u internetových článků, byl předpoklad vyššího počtu diskutujících i v reálu. V zasedací síni se sešlo zhruba čtyřicet Budějčáků.

V úvodu projednávání byl představen koncept projektu a v názorné prezentaci znázorněny jak plánované změny, tak potenciální snížení počtu aut v centru. Nejvýraznějšími změnami jsou takzvané preferenční pruhy v některých částech trasy koridoru, přesuny autobusových zastávek a realizace nových a také změny – zákaz odbočení z křižovatky Na Sadech do Rudolfovské ulice a v opačném směru z křižovatky Na Sadech – Mariánské náměstí zákaz odbočení do Husovy ulice.

Zákaz odbočení bude platit v pracovních dnech v době od 6 do 18 hodin. Možnost průjezdu uvedenými ulicemi budou mít jen autobusy a trolejbusy MHD. Prioritou je zrychlení městské hromadné dopravy na trase centrum – sídliště Máj.

Plynulost provozu MHD a tedy i zrychlení by měl usnadnit také digitální systém, kterým budou vybaveny všechny vozy a řidiči tak budou komunikovat se všemi řadiči světelných křižovatek – tedy si budou moci navolit ´zelenou´ na semaforu.

Projekt by měl být dokončen v roce 2014, celkové náklady budou činit 28 milionů korun, z nichž dvě třetiny budou uhrazeny z rozpočtu města, třetinu zainvestuje Dopravní podnik.

Po úvodní prezentaci byl otevřen prostor připomínkám a diskusi. Hned první dotaz předurčil celkový význam jednání – otázka zněla, jestli je ještě možné, na základě připomínek občanů nebo i odborníků, v projektu něco měnit. „Základní koncept projektu už měnit nelze, možné jsou pouze malé dílčí změny,“ uvedla Ivana Popelová, náměstkyně primátora.

Přestože v následujících diskusních příspěvcích zazněly pochybnosti, jestli tedy vůbec má ještě veřejné projednávání smysl a proč vše nebylo předmětem veřejné debaty dříve, přítomní v názorech na projekt pokračovali.

Podstatná část připomínek se týkala předpokládaného nárůstu dopravy v ulicích, které se pravděpodobně stanou ´náhradními´ trasami řidičů, kteří nebudou moci odbočit do Rudolfovské a Husovy ulice. Několik diskutujících konstatovalo, že se sice sníží počet vozidel v ulici Na Sadech, ale naopak vzroste doprava v oblasti kolem Palackého náměstí, Pekárenské a také Klavíkovy nebo Resslovy ulice.

V obsáhlém komentáři k situaci dopravy v Budějcích jedna z diskutujících uvedla srovnání řešení dopravy v německém městě, kde žila s rodinou a které je svým historickým centrem Budějcím podobné. Mimo jiné zdůraznila: „Budějce jsou ideálním městem pro cyklisty, ale když jezdím na kole, nestačím se divit nesmyslnému značení, kvůli kterému se buď nedá dojet, kam potřebuji, nebo musím porušit předpisy a riskovat pokutu,“ řekla jedna z diskutujících a pokračovala: „Ale hlavně u předloženého návrhu koridoru postrádám další, navazující kroky – například zřízení odstavných parkovišť, vybudování obchvatu a další logické prvky.“

Ivana popelová vysvětlila související fakta, včetně dlouhodobých problémů se získáním státních financí na vybudování obchvatu a také dálnice D3. Mimo jiné seznámila přítomné i s dalšími záměry v oblasti budějcké dopravy, například zřízením preferenčních pruhů pro MHD v úseku Lidické ulice – v rámci rekonstrukce této komunikace, kterou bude realizovat Jihočeský kraj.

Další část diskuse se týkala realizace nové zastávky MHD u Domu služeb naproti poště na Senovážném náměstí, konkrétně byla připomínkována šíře chodníku. „V projektu je plánováno rozšíření chodníku a instalace zastávkového přístřešku,“ ujistil Daniel Šesták.

V návaznosti na tento příspěvek byly diskutovány i budoucí zastávky u parčíku kolem sochy Jana Žižky, zazněl rovněž požadavek na vytvoření celkové koncepce tohoto veřejného prostoru a také jeho pojmenování. Další připomínka se týkala provozu linek 1, 21 a 18, které diskutující vyhodnotil jako zcela nevyhovující, odjezdy a příjezdy nenavazující, navíc s komplikovaným přestupem na zastávce u Výstaviště.

Z debaty postupně vyplynulo také hodnocení kvality MHD, s kritickými připomínkami jak ke kvalitě cestování, zejména v ranních a odpoledních špičkách, kdy jsou vozy přeplněné, tak s připomínkami k ceně jízdného.

V debatě zazněly zajímavé náměty na možnou motivaci k většímu využívání veřejné městské dopravy – například různé bonusy při zakoupení permanentky atd. Jeden z dotazů se týkal i neúměrně vysoké ceny jízdenek, koupených přes SMS, které jsou například v Praze výrazně nižší. Zástupci DPMČB vysvětlili, že cena je určena vyššími tarify operátora a pokud by mělo dojít ke snížení ceny, muselo by město rozdíl kompenzovat.

Dvouhodinové jednání bylo sice konstruktivní a zazněly v něm přínosné názory a odpovědi na dílčí otázky, hlavní otázka ale zůstává zatím velkou neznámou: může opravdu Koridor MHD vyřešit budějcké dlouhodobé dopravní problémy?

Štítky projekt, městská hromadná doprava, doprava, České Budějovice, Občané pro Budějovice, TOP 09, Jaroslav Ďuriš, Na Sadech, ČSSD, Jan Zahradník

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Tomáš Hájíček

Hawky naprostej souhlas...nejhorší na tom je že nás zase postavili před hotovou věc.Prostě naše radnice je smečka ignorantů bez špetky soudnosti a úcty k těm kdo je dostal ke korytům a živí je.

Středa, 30. května 2012, 22:11Odpovědět

Bezedný Frank

Chce to vrtulník a vodní skůtr.

Středa, 30. května 2012, 15:32Odpovědět

Hawky

Spíš než vymýšlení blbostí, za kterou tento nápad považuji, by se měly na radnici napnout všechny síly na vybudování skutečných okruhů ČB a přidání alespoň jednoho mostu. Doposud se přes Vltavu přesouváme pouze po 3. Nedokážu si představit, co díky preferování MHD bude za maglajs na zbylých mostech...Tohle může fungovat např. v Paříži, kde jsou k tomu uzpůsobeny široké bulváry a kde kromě MHD tyto pruhy používají i taxíky. Ale u nás? Navíc je to diskriminační pro ty, kteří jezdí auty a rozhodně se toho nevzdají. Budou jenom jezdit doposud klidnými ulicemi. Navrhuju tedy zbourat domy, aby se požadované pruhy daly vytvořit.

Středa, 30. května 2012, 12:20Odpovědět

Koridor: Přibude cestujících v MHD, ubude aut v centru?  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.