Koridor MHD. Projekt vítaný i kritizovaný, projekt, který má být řešením často kolabující dopravy v centru. Projekt, který má zvýšit kvalitu cestování v MHD, přilákat nové cestující a tím snížit počet aut v budějckých ulicích. Projekt, který byl představen veřejnosti prostřednictvím webu a následně na veřejné diskusi, která proběhla v úterý 29. května v zasedací síni radnice.
Veřejného projednání se zúčastnili zástupci rady města, konkrétně náměstkyně Ivana Popelová (HOPB), zástupce ´autorského´ týmu projektantů Daniel Šesták, členové dopravní komise, předseda představenstva Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš (TOP 09), člen představenstva Radek Filip a ředitel Jaroslav Ďuriš.
Přítomni byli i někteří zastupitelé, například Stanislav Rataj (HOPB), Eva Hajerová (ČSSD), Ivan Nadberežný (KSČM) a Jan Zahradník (ODS). Účast občanů Budějc byla překvapivě nízká, vzhledem k diskusím na dané téma, které proběhly u internetových článků, byl předpoklad vyššího počtu diskutujících i v reálu. V zasedací síni se sešlo zhruba čtyřicet Budějčáků.
V úvodu projednávání byl představen koncept projektu a v názorné prezentaci znázorněny jak plánované změny, tak potenciální snížení počtu aut v centru. Nejvýraznějšími změnami jsou takzvané preferenční pruhy v některých částech trasy koridoru, přesuny autobusových zastávek a realizace nových a také změny – zákaz odbočení z křižovatky Na Sadech do Rudolfovské ulice a v opačném směru z křižovatky Na Sadech – Mariánské náměstí zákaz odbočení do Husovy ulice.
Zákaz odbočení bude platit v pracovních dnech v době od 6 do 18 hodin. Možnost průjezdu uvedenými ulicemi budou mít jen autobusy a trolejbusy MHD. Prioritou je zrychlení městské hromadné dopravy na trase centrum – sídliště Máj.
Plynulost provozu MHD a tedy i zrychlení by měl usnadnit také digitální systém, kterým budou vybaveny všechny vozy a řidiči tak budou komunikovat se všemi řadiči světelných křižovatek – tedy si budou moci navolit ´zelenou´ na semaforu.
Projekt by měl být dokončen v roce 2014, celkové náklady budou činit 28 milionů korun, z nichž dvě třetiny budou uhrazeny z rozpočtu města, třetinu zainvestuje Dopravní podnik.
Po úvodní prezentaci byl otevřen prostor připomínkám a diskusi. Hned první dotaz předurčil celkový význam jednání – otázka zněla, jestli je ještě možné, na základě připomínek občanů nebo i odborníků, v projektu něco měnit. „Základní koncept projektu už měnit nelze, možné jsou pouze malé dílčí změny,“ uvedla Ivana Popelová, náměstkyně primátora.
Přestože v následujících diskusních příspěvcích zazněly pochybnosti, jestli tedy vůbec má ještě veřejné projednávání smysl a proč vše nebylo předmětem veřejné debaty dříve, přítomní v názorech na projekt pokračovali.
Podstatná část připomínek se týkala předpokládaného nárůstu dopravy v ulicích, které se pravděpodobně stanou ´náhradními´ trasami řidičů, kteří nebudou moci odbočit do Rudolfovské a Husovy ulice. Několik diskutujících konstatovalo, že se sice sníží počet vozidel v ulici Na Sadech, ale naopak vzroste doprava v oblasti kolem Palackého náměstí, Pekárenské a také Klavíkovy nebo Resslovy ulice.
V obsáhlém komentáři k situaci dopravy v Budějcích jedna z diskutujících uvedla srovnání řešení dopravy v německém městě, kde žila s rodinou a které je svým historickým centrem Budějcím podobné. Mimo jiné zdůraznila: „Budějce jsou ideálním městem pro cyklisty, ale když jezdím na kole, nestačím se divit nesmyslnému značení, kvůli kterému se buď nedá dojet, kam potřebuji, nebo musím porušit předpisy a riskovat pokutu,“ řekla jedna z diskutujících a pokračovala: „Ale hlavně u předloženého návrhu koridoru postrádám další, navazující kroky – například zřízení odstavných parkovišť, vybudování obchvatu a další logické prvky.“
Ivana popelová vysvětlila související fakta, včetně dlouhodobých problémů se získáním státních financí na vybudování obchvatu a také dálnice D3. Mimo jiné seznámila přítomné i s dalšími záměry v oblasti budějcké dopravy, například zřízením preferenčních pruhů pro MHD v úseku Lidické ulice – v rámci rekonstrukce této komunikace, kterou bude realizovat Jihočeský kraj.
Další část diskuse se týkala realizace nové zastávky MHD u Domu služeb naproti poště na Senovážném náměstí, konkrétně byla připomínkována šíře chodníku. „V projektu je plánováno rozšíření chodníku a instalace zastávkového přístřešku,“ ujistil Daniel Šesták.
V návaznosti na tento příspěvek byly diskutovány i budoucí zastávky u parčíku kolem sochy Jana Žižky, zazněl rovněž požadavek na vytvoření celkové koncepce tohoto veřejného prostoru a také jeho pojmenování. Další připomínka se týkala provozu linek 1, 21 a 18, které diskutující vyhodnotil jako zcela nevyhovující, odjezdy a příjezdy nenavazující, navíc s komplikovaným přestupem na zastávce u Výstaviště.
Z debaty postupně vyplynulo také hodnocení kvality MHD, s kritickými připomínkami jak ke kvalitě cestování, zejména v ranních a odpoledních špičkách, kdy jsou vozy přeplněné, tak s připomínkami k ceně jízdného.
V debatě zazněly zajímavé náměty na možnou motivaci k většímu využívání veřejné městské dopravy – například různé bonusy při zakoupení permanentky atd. Jeden z dotazů se týkal i neúměrně vysoké ceny jízdenek, koupených přes SMS, které jsou například v Praze výrazně nižší. Zástupci DPMČB vysvětlili, že cena je určena vyššími tarify operátora a pokud by mělo dojít ke snížení ceny, muselo by město rozdíl kompenzovat.
Dvouhodinové jednání bylo sice konstruktivní a zazněly v něm přínosné názory a odpovědi na dílčí otázky, hlavní otázka ale zůstává zatím velkou neznámou: může opravdu Koridor MHD vyřešit budějcké dlouhodobé dopravní problémy?
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Hawky naprostej souhlas...nejhorší na tom je že nás zase postavili před hotovou věc.Prostě naše radnice je smečka ignorantů bez špetky soudnosti a úcty k těm kdo je dostal ke korytům a živí je.
Spíš než vymýšlení blbostí, za kterou tento nápad považuji, by se měly na radnici napnout všechny síly na vybudování skutečných okruhů ČB a přidání alespoň jednoho mostu. Doposud se přes Vltavu přesouváme pouze po 3. Nedokážu si představit, co díky preferování MHD bude za maglajs na zbylých mostech...Tohle může fungovat např. v Paříži, kde jsou k tomu uzpůsobeny široké bulváry a kde kromě MHD tyto pruhy používají i taxíky. Ale u nás? Navíc je to diskriminační pro ty, kteří jezdí auty a rozhodně se toho nevzdají. Budou jenom jezdit doposud klidnými ulicemi. Navrhuju tedy zbourat domy, aby se požadované pruhy daly vytvořit.