Bez zimních pneumatik mezi listopadem a březnem ani ránu. Aspoň tak zní doporučení policistů všem řidičům, kteří se v tomto období chystají vydat se na cesty. Dnešním dnem navíc odstartovala celorepubliková akce s názvem Zimní pneu, která je zaměřena právě na kontrolu správného obutí.
Jezdit v současné době s autem na zimních pneumatikách je především ve vlastním zájmu každého řidiče. Na klouzavých silnicích například při padesátikilometrové rychlosti se brzdná dráha s letními gumami může prodloužit - v porovnání se zimním vzorkem - až o deset metrů. Přesto každý patnáctý až dvacátý řidič zimáky nepoužívá.
„Podle zákona je stanoveno, že zimní výbavu musí mít všechna vozidla v případě souvislé vrstvy sněhu, ledu nebo v případě, že může tato situace nastat,“ řekl Budějcké Drbně mluvčí jihočeských policistů Milan Bajcura. „Přesto doporučujeme všem, aby svá vozidla měla obuta na zimních pneumatikách po celou dobu, která je daná zákonem, tedy od 1. listopadu do 31. března,“ dodal.
A právě dnes ráno byly na Budějcku takové povětrnostní podmínky, které zimní výbavu vyžadovaly. Jedna z policejních hlídek zastavovala mezi osmou a desátou hodinou při vytrvalém sněžení vybrané řidiče na odpočívadle před Lišovem, aby zjistila, na jakých gumách jedou jejich plechoví miláčci.
„Já bych si v zimě ani nedovolil bez zimních gum vyjet. Navíc bydlím dvě stě metrů od silnice, a tak musím jezdit k baráku sněhem. Na letních bych se tam ani nedostal,“ svěřil se Jaroslav Mysliveček z Rudolfova, jeden z kontrolovaných řidičů, který si navíc poprvé v životě vyzkoušel dechovou zkoušku na alkohol: „Po čtyřiceti letech za volantem jsem měl premiéru. Jinak jsem za celou dobu platil snad dvě pokuty, vždycky za nějaké volovinky,“ smál se.
Motoristům, které policisté zastaví při zhoršených podmínkách bez zimního obutí, by hrozila bloková pokuta do výše až dvou tisíc korun nebo předání přestupku do správního řízení. Tam by mohli přijít i o body.
„Za takové problémy mi to nestojí. Zimáky používám, už když se venku hodně ochladí, guma má potom při intenzivnějším brzdění lepší přilnavost. A při takovém počasí, jaké je dneska, nemá cenu o smyslu zimní pneumatiky v žádném případě diskutovat. Radši dám pár tisíc za pořádné zimní gumy, než abych potom naboural auto nebo dokonce někomu ublížil, nedej bože sobě nebo někomu z mých nejbližších,“ řekl Budějcké Drbně další ze svědomitých mužů za volantem Petr Kadleček.
Říká se, že každý řidič by se měl držet pravidla čtyř čtyřek - všechny čtyři pneumatiky jeho vozu by měly mít minimálně čtyřmilimetrový vzorek, na autě byly obuty aspoň čtyři měsíce v roce a nejdéle čtyři sezony.
A povinnost přezutí na zimní pneumatiky neplatí jenom pro osobní vozidla. Tu správnou výbavu by měli používat také kamioňáci. Přitom mezi některé lidi se rozšířila fáma, že na náklaďák zimáky neexistují. Není tomu tak!
„Dokonce v novém zákoně stojí, že kamiony musí mít na zimních pneumatikách obutu nejméně hnací nápravu. Kamionům jedoucím do horských oblastí navíc doporučujeme použití sněhových řetězů. Pak mají především na Českokrumlovsku, Prachaticku, Strakonicku nebo Táborsku problém vyjet i mírný kopeček,“ sdělil ještě Milan Bajcura, tiskový mluvčí Policie ČR.
Na závěr se ještě sluší připojit statistiku nehodovosti od 1. do 27. ledna letošního roku. Na území Jihočeského kraje se stalo celkem 199 dopravních nehod řešených policií, při nichž došlo ke třem smrtelným, čtyřem těžkým a 73 lehkým zraněním. Jezděte proto opatrně, ať tato čísla zbytečně nezvyšujete!
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.