úterý 21. září 2021 Matouš

Quo vadis, jihočeská dopravo?

Silnice po zimě (která ještě neskončila) samý výmol, výtluk, díra, dálnice D3 víc v nedohlednu, než na dosah, rychlostní komunikace R4 ve stejné situaci, oprava Žďákovského mostu rovněž v nedohlednu, naděje na obchvat Lišova ještě dál než v nedohlednu...

Nabízí se otázka Quo vadis? Kam kráčí v Jihočeském kraji doprava? Doleva, doprava, dopředu nebo zpátky?

Je v odpovědi na tuto otázku na místě pesimismus nebo si můžeme dovolit mírný, téměř nesmělý optimismus? Směr a tempo rozvoje dopravy bude i v roce 2013 významně určovat Jihočeský kraj, a to nejen jeho zastupitelstvo a krajská rada, ale také dopravní výbor, který byl ve 4. volebním období nově zřízen.

V kompetenci třináctičlenného výboru, jehož předsedou je Miroslav Joch (ČSSD), člen Rady kraje, je projednávání koncepční, investiční a realizační činnosti v oblasti dopravní infrastruktury ve vlastnictví Jihočeského kraje (silnice II. a III. třídy a Letiště České Budějovice), ale také ve vlastnictví státu (dálnice, rychlostní komunikace, silnice I. třídy, železnice atd.), spolupráce v oblasti zajištění dopravní obslužnosti v Jihočeském kraji a v neposlední řadě také komunikace se zástupci vlastníků dopravní infrastruktury na území kraje (Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty, Ředitelství vodních cest, města a obce).

Závěry a stanoviska Dopravního výboru (DV) mohou významným způsobem ovlivnit rozvoj dopravní infrastruktury v kraji. Proto vám přinášíme informace o průběhu už druhého jednání DV, které se konalo minulou středu 20. února.

Prostřednictvím prezentací, připravených odborem dopravy Jihočeského krajského úřadu a zástupci společnosti JIKORD, byli členové seznámeni s materiály o rozvoji silniční a železniční sítě a dopravní obslužnosti.

Přítomní členové výboru je zhodnotili jako objektivní a ocenili i jejich podrobnost a vysokou kvalitu, která je v kontextu jiných krajů, respektive celé České republiky výjimečná.

Výbor se zabýval otázkou, proč se i přes velmi dobrou koncepci nedaří na území Jihočeského kraje perspektivní a přínosné projekty realizovat. Mimo jiné byl diskutován i přímý vliv činnosti nebo nečinnosti státních orgánů na realizaci klíčových dopravních staveb. Byla zdůrazněna významná role Jihočeského kraje, který by měl iniciovat systematické kroky například k dostavbě D3.

Dopravní výbor se dále zabýval konkrétními záležitostmi, které budou definovány jak do výstupů pro jednání Zastupitelstva kraje, tak pro příští jednání DV.

Předseda Dopravního výboru Miroslav Joch nechá do Programu rozvoje kraje zapracovat myšlenku na železniční přepravu co největšího množství stavebního materiálu na dostavbu JETE. Václav Král (ODS), bývalý krajský radní pro oblast dopravy a v současnosti člen DV, informoval členy výboru o již proběhlém zakotvení této podmínky do EIA (tj. vyhodnocení vlivů na životní prostředí) dostavby JETE a předchozích jednáních s železničním přepravcem ČD Cargo.

V této souvislosti Václav Král také doporučil, aby členové DV byli seznámeni i s rozsahem a průběhem výstavby dopravních opatření na silničních trasách návozu materiálu pro plánovanou dostavbu JETE. Jedná se o více než miliardový soubor akcí realizovaných společností ČEZ a Jihočeským krajem. Upozornil, že v rámci těchto opatření by měly být rozšířeny a narovnány úseky vybraných krajských silnic a vybudovány obchvaty Albrechtic, Temelína, Slap, Dolního Bukovska a tak dále.

V kontextu s tímto námětem Václav Král vyzval (prostřednictvím předsedy Miroslava Jocha) radního Antonína Kráka (ČSSD), aby do příštího jednání DV připravil popis aktuálního stavu a harmonogram dalších jednání s ŘSD, Ministerstvem dopravy, ČEZem, místní samosprávou vedoucích k překategorizaci (tedy fakticky převodu majetku) krajské silnice II/105 a navazujících komunikací na státní silnici I. třídy.

Král uvedl, že tento krok by uspořil desítky milionů korun, které by Jihočeský kraj mohl využít jinak než na opravy a udržování připravené trasy Třebonín - průtah České Budějovice - Týn nad Vltavou - Tábor.

Navíc by bylo možné v rámci tohoto procesu zrealizovat další akce, například vybudování jižního obchvatu města Tábor, vyprojektování obchvatu Týna nad Vltavou, Sudoměřic a v neposlední řadě vybudování místních dopravních opatření v okolí obce Všemyslice, která by pomohla místním obyvatelům eliminovat negativní dopady těžby kamene v lomu Slavětice. Dalším efektem by bylo také zvýšení bezpečnosti a kapacity na evakuačních trasách JETE.

Jak významně ovlivní rozhodování jihočeských zastupitelů stanoviska Dopravního výboru a jakou odpověď dostaneme na otázku „Quo vadis, jihočeská dopravo?“, to ukáže až čas. Doufejme, že se dočkáme odpovědi pozitivní.

Štítky Dopravní výbor, jednání, jihočeská doprava, Jihočeský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vlastimil Šimek

Jsem optimista a začnu šetřit na Jeep Wrangler :-)

pátek, 1. března 2013, 18:28

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.