V Roudném u Českých Budějovic se v poslední době hodně zmiňují témata Plavská ulice a přípojka na dálnici D3. Zatímco rekonstrukce Plavské se chýlí ke konci, stavba přípojky na D3 se bude teprve řešit. „Pokud se neudělá komplexní řešení, tak sjezd nechceme,“ říká místostarosta obce Vlastimil Šram.
Záležet bude na vybudování jižní tangenty, která by od MÚK Roudné (mimoúrovňová křižovatka - pozn. autora) vedla směrem na Heřmaň a Novou Ves s napojením na silnici II/156, která má návaznost na Nové Hrady a dále do Rakouska. „Máme podmínku, že pokud má být u nás sjezd z dálnice D3, tak další sjezdy se musejí postavit v Hodějovicích, na Srubci a v Nemanicích,“ uvádí Šram.
Ředitelství silnic a dálnic České republiky kvůli úsporám plánuje škrty. Ve výsledku mohou mít České Budějovice sjezdy jen dva - v Nemanicích a v Roudném. „To v žádném případě nechceme. Roudné nemá obchvat a z obce by se pak stal průjezd mezi městem a dálnicí,“ dodává Šram. „Co vím, tak Hodějovice ani Srubec sjezd nechtějí. Třeba na Srubci se bojí, že kamiony od Štěpánovic by místo poplatků za dálnici sjížděly přes obec zadarmo. Každý má svoje argumenty, takže se musí udělat třeba omezení pro dopravu nad 7,5 tuny.“
Kolem Roudného jsou v části fotbalového areálu a železniční trati velké polní plochy, kde by se měl v budoucnu postavit obchvat městyse. Na stejném území také hrozí vybudování průmyslových objektů. „Chce to komplexní řešení celé situace. Počítalo se, že přes Děkanské pole bude vybudovaná nová Plavská ulice, která by odklonila dopravu mimo obec. Současná Plavská je kraje a chceme, aby ji kraj dal obci. Pokud by se to předalo jako místní komunikace, tak by se plno věcí vyřešilo. Jenže obec nemá peníze, aby vykoupilo pozemky pro novou Plavskou, to by musel udělat kraj.“
Budějce nejsou tak velké, a proto se plánují škrty v počtu sjezdů. Sjezd údajně může být jen každých šest kilometrů. „Když bude v Nemanicích, tak od nás je to právě šest kilometrů. Pro nás to ale znamená, že pokud nebude obchvat obce, tak přes nás budou jezdit tisíce aut,“ obává se Šram. „Ministerstvu to může vyhovovat. Říkají, že každý kilometr dálnice stojí obrovské peníze.“
„Bojíme se i toho, co udělá nová silnice, když v případě dopravní nehody na dálnici či tangentě přes nás budou pouštět kamiony, co přijedou třeba z Rakouska. Rok předěláváme Plavskou ulici, žijeme ve špíně a čekáme na lepší časy. Pak k nám pustí těžkou dopravu a je otázka, jak bude Plavská vypadat za rok. Pokud by přes nás jezdily pětadvacetitunové kamiony, je mi jasné, že i po jednom dni to bude na silnici znát,“ říká Šram. A s tím souvisí i otázka, zda bude kanalizace funkční pod touto zátěží. Nyní přes Roudné jezdí více jak 2 500 aut za den. Kolem letiště ale jezdí 15 tisíc aut. „Možná jsem pesimista, ale bojím se toho,“ dodává.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Nestačím se divit, co pro někoho může být samozřejmé. Developeři nám možnosti liniových staveb poněkud omezili. Nejsem z toho šťastný, ale tak to prostě je. A bohužel na východě bude dálnice suplovat městský okruh, tak by mělo být možné se na něj dostat i jinde než úplně na jihu a úplně na severu, jinak auta z východu budou zbytečně vjíždět dovnitř města. A podobně absurdní se mi zdá odpor k současné trase dálnice. Kdyby v dávných dobách někdo uvažoval nad trasováním přes Lišovský práh a uvažovaná trasa se mezitím na mnoha místech nezastavěla, tak ok. Jenže tak nikdo neuvažoval a alternativní trasování dnes už není možné, a nemá to co dělat se zákony.
IMO titulek vůbec není zavádějící. V ČR jsou totiž možné vždy jen špatné kompromisy. Místo, aby se aplikovaly soudobé zákony, postupy, technologie z po těchto stránkách nepochybně o desítky let vyspělejších zemí hledají se vlastní cesty (objevuje se kolo, "zhasíná se") a používají se odpadní technologie a zastaralé postupy. V tomto případě např. dálnice jako průtah městem. Pro ČB samozřejmě dva sjezdy stačí, ale měly by vést na městský okruh. Kde je?
IMO poněkud zavádějící titulek. Roudné nechce sjezd pouze v případě, že by byl jediný na jihu a jihovýchodě, nebo nebyla postavena Jižní tangenta. Musím jim dát za pravdu v tom, že 2 sjezdy jsou na město jako Budějovice dost málo. Pohůrka by se určitě vypouštět neměla.