To bylo slávy, když se před uplynulými vánočními svátky otevírala zrekonstruovaná Dobrovodská ulice a znovu tak odlehčila budějcké dopravě. Jenže po pár týdnech se začaly ozývat nespokojené hlasy jihočeských řidičů k jejímu projektu a především k umístění světelné signalizace.
ČTĚTE TAKÉ: Dárek řidičům: Otevřená Dobrovodská a propojení zanádražky
Namátkou lze vybrat reakci Hany Andrášové, která tímto směrem jezdí pravidelně. „Moc nechápu rozložení semaforů. Stává se mi, že na prvním semaforu od viaduktu vidím už z dálky zelenou, ale na následném semaforu za přechodem a vlečkou svítí červená. Na tak krátkém úseku, kde mohou zůstat stát auta, je to vyloženě nebezpečné.“
Informaci o rozdílných signálech potvrzuje Petr Jaroš z oddělení správy komunikací odboru správy veřejných statků Magistrátu města České Budějovice. „Tam to opravdu ošetřené není. Vozidlo po začátku zelené u přechodu popojede ke křižovatce, kde vyčká na plný zelený signál, nebo na doplňkovou zelenou šipku umožňující pravé odbočení. Je tomu tak z důvodů značně rozdílné doby zelené, kdy u přechodu je zelená pro vozidla i několik minut, u křižovatky plný signál přibližně 11 sekund a doplňková šipka asi 16 až 30 sekund v závislosti na detekci vozidel. Ve většině případů dojíždí vozidla plynule až k semaforu na křižovatce.“
Své využití má v tomto úseku i již zmíněný přechod pro chodce, ačkoliv zde v blízkosti byla při rekonstrukci zrušena stanice městské hromadné dopravy Plynárenská. „Jen pro ilustraci - průměrně je v pracovní den přechod vybrán až třicetkrát za 18 hodin provozu. Z toho je patrné, že jeho vliv na dopravu je minimální. Na druhou stranu, pokud umožní přejít třiceti chodcům bezpečně, asi své opodstatnění má,“ přidává Jaroš.
Vybudování přechodu bylo žádáno Policií České republiky vzhledem k zajištění bezpečnosti chodců. Přes vlečku do prostoru křižovatky totiž chodník nepokračuje a v křižovatce nenavazuje přechod pro chodce. Pokud budou koleje využívány, světelná signalizace bude v tomto úseku přepnuta do režimu blikavé žluté a křižovatka se v tomto čase stane neřízenou.
Ve směru od Suchého Vrbného k viaduktu jsou semafory nastaveny tak, aby řidič projel bez zastavení. Konec zelené u přechodu je tak posunut o pět sekund od uplynutí konce odbočování doleva. Po dalších čtyřech sekundách teprve začíná svítit zelená na semaforu pro chodce.
„Tím, že je vlastní křižovatka řízena dynamicky, přijíždějící vozidla ovlivňují pořadí fází a délku zelené - každý cyklus je jiný. Před přechodem tak nejsou detekční smyčky, data o vozidlech jsou známa z levého odbočení a přechod je vybírán pouze tlačítkem chodce. Jinak je na něm trvalá zelená pro vozidla,” upřesňuje další informace o křižovatce Petr Jaroš.
Podle Hany Andrášové ale může takto vyprojektovaná křižovatka přinášet komplikace především řidičům, kteří Budějce tak dobře neznají. „Chápu, že jako každá novinka nejsou semafory přijímány s nadšením. Ale jejich potřeba vyplynula z předpokládaného dopravního zatížení a kapacitního posouzení. Až bude zanádražní tangenta napojena i na své severní straně na propojení okruhů, její dopravní zatížení bezpochyby vzroste. Současné dopravní zatížení obou nových světelných křižovatek je zhruba 17 tisíc vozidel za pracovní den,“ reaguje Petr Jaroš, správce budějckého veřejného osvětlení a městské světelné signalizace.
Zároveň však nevylučuje, že dojde na základě podnětů veřejnosti k úpravám časování světelné signalizace na křižovatce Dobrovodské s Plynárenskou. „Celá zanádražní komunikace je v předčasném užívání, což je úvodní část zkušebního provozu. Dopravní situaci na křižovatkách sledujeme, vyhodnocujeme a na základě dat o intenzitě dopravy připravíme případnou úpravu délek zelených.“
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.