pondělí 25. května 2020 Viola

Společný pruh s MHD by mohl být pro cyklisty bezpečnější

Úpravy hlavních komunikací, parkování pro kola, jednosměrky, využití městské hromadné dopravy. To a mnohem více jsou témata, o kterých se v úterý v podvečer diskutovalo na radnici v Českých Budějovicích. Uskutečnila se zde druhá prezentace cyklogenerelu, která již přinesla konkrétní návrhy. Možná i díky tomu byl zájem veřejnosti ještě větší, než tomu bylo na podzim.

Již před samotným začátkem mezi sebou někteří účastníci horlivě diskutovali. „V České republice jde všechno hrozně pomalu. Proč tady nemá podporu to, co v cizině už roky dobře funguje? Podpora cyklistů by měla být samozřejmostí,“ zmínila jedna z návštěvnic.

Cílem cyklogenerelu je vytvořit ve městě takové podmínky, aby postupně ubylo aut a přibylo cyklistů, kteří by na svých kolech mohli jezdit bezpečně do práce, škol či třeba na nákupy. Ostatně v některých zemích se jízda na kole stává trendem. „Například v Německu počet aut klesá. Některé domácnosti jsou úplně bez aut,“ zmínil Adolf Jebavý, zpracovatel projektu.

Jedním z důležitých kroků, který by nejspíš cyklistům i šoférům v Českých Budějovicích přinesl úlevu, by mohly být preferenční pruhy pro MHD a cyklisty. „Je vhodné pouštět cyklisty do vyhrazených bus pruhů? Z hlediska bezpečnosti je to jasné. Zda být v pruhu s tisícovkami aut, nebo desítkami autobusů,“ zmínil Jebavý.

Velkým problémem, po jehož řešení již cyklisté volají dlouho, je nedostatek stojanů na kola. Diskutovalo se například i o parkovací cyklověži, která by mohla vyrůst třeba na Lannově třídě nebo u Jihočeské univerzity. Závěrem však je, že taková stavba není prioritou. Lukáš Bajt ze sdružení Cyklo Budějovice upozornil, že by cyklověž, která by poskytla zázemí 120 kolům, stála zhruba šest milionů korun. „Za ty peníze se dá vyřešit parkování pro celé město,“ dodal.

ČTĚTE TAKÉ: Každý řidič, který přesedne na kolo, znamená o jedno auto ve městě méně

Další oblastí, o které se mluvilo, jsou jednosměrky. Je možné, že se v nich v budoucnu budou moci cyklisté pohybovat v protisměru, což je v některých městech běžné. Otázkou pak je, zda by město toto povolení vyřešilo plošně, nebo by postupovalo po ulicích. Otevřeny jsou obě varianty.

Adolf Jebavý také upozornil, že by bylo dobré regulovat dopravu v době nástupu dětí do školy, aby pro ně byla cesta co nejbezpečnější.

Součástí prezentace byla i diskuze s návštěvníky, během které zaznělo několik zajímavých názorů. „Bylo by dobré vozit kola v městské dopravě. Třeba jen mimo špičku,“ zmínila jedna z návštěvnic. Upozornila na zkušenosti ze zahraničí, kdy dokonce řidič městské dopravy vystoupí, aby dotyčnému s bicyklem pomohl.

Zazněla i silná kritika na konto řidičů. „Každý motorista by se měl stydět,“ narážel účastník prezentace na znečištění, které auta způsobují. Zdůraznil také, že město není nafukovací: „Není možné, aby v každé rodině byla čtyři auta. Ať zde parkuje jedno a další má za městem.“

Cyklogenerel, který zpracovává zkušené alternativní dopravní studio z Brna - ADOS, se snaží nabídnout kompromis, který by byl přijatelný pro všechny strany. Do jaké míry se bude město návrhy řídit, není v tuto chvíli ještě vůbec jisté. Jedná se o běh na dlouhou trať. První důležitý krok byl ale učiněn.

Štítky cyklogenerel, Lukáš Bajt, cyklisté, doprava, České Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.