Počasí dnes8 °C, zítra4 °C
Čtvrtek 28. listopadu 2024  |  Svátek má René
Bez reklam

Začátek stavby dalších úseků jihočeské dálnice D3 je na spadnutí. Nikdo se však nesmí odvolat

Pokud nikdo nenapadne výsledek tendru za téměř jeden a půl miliardy korun, letos na jaře se začnou stavět další úseky dálnice D3. Po dvou letech od vyhlášení výsledků výběrových řízení, které tehdy vyhrála společnost Skanska, Úřad na ochranu hospodářské soutěže je však po námitkách nových vítězů zrušil, bude těžká technika konečně pracovat i mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi.

Úsek Veselí - Bošilec za 635 milionů korun postaví konsorcium Strabag a Eurovia, stejné firmy budou stavět i dálnici mezi Borkem a Úsilným, avšak tentokrát bude v zakázce od Ředitelství silnic a dálnic ČR za 718 milionů hrát prim společnost Eurovia.

„S radostí jsme vzali na vědomí, že se konečně rozhodlo o těchto dvou úsecích, které byly již dva roky vysoutěžené. Budu pevně věřit, že nyní už nedojde k žádnému dalšímu odvolání a že se na jaře letošního roku začne konečně stavět,“ řekl jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) po únorovém jednání Sdružení pro výstavbu D3 a R4 na krajském úřadě s tím, že výstavba bude trvat přibližně 24 měsíců. Začít by se mohlo už v březnu.

Dálnice (snad) bude propojena do roku 2017

Podle předsedy sdružení, senátora a starosty Chýnova Pavla Eyberta (ODS) v současné době již běží výběrové řízení na zhotovitele dálnice mezi Bošilcem a Ševětínem, na trasu Ševětín - Borek se soutěž intenzivně připravuje a bude v dalších týdnech vyhlášena. Díky těmto úsekům by se D3 z Mezna na Benešovsku protáhla v roce 2017 až do jihočeské krajské metropole.

„Do konce dubna můžou uchazeči odevzdávat své nabídky, poté proběhne jejich hodnocení. Pokud nikdo nepodá odvolání k ÚOHS, do konce roku můžeme se zhotoviteli podepsat smlouvu a příští rok začít tyto úseky stavět,“ předpověděl optimistickou variantu Eybert.

Pondělního jednání Sdružení se zúčastnil také předseda Senátu Parlamentu České republiky Milan Štěch (ČSSD): „Nastává doba, kdy je podle mého přesvědčení velmi dobré klima, aby se úsek D3 v jižních Čechách realizoval. Bude však záležet na tom, jak dokáží správci silnic, územní samosprávy a kraj pracovat na přípravě těchto staveb,“ řekl Štěch na tiskové konferenci.

Na jednání Sdružení pro výstavbu D3 a R4 přišla řeč rovněž na dálniční obchvat Budějc. Jak uvedl primátor Jiří Svoboda (ANO), město se drží původního projektu, který počítá s pěti sjezdy. „Je ale otázka, co se začne skutečně stavět nebo zda dojde ke změně stavby ještě před jejím dokončením,“ uvedl primátor. „Zástupci obcí z okolí dálnice však mají legitimní zájem, aby byly provedeny všechny sjezdy tak, jak jsou v územním rozhodnutí,“ dodal Pavel Eybert.


Vizualizace nové křižovatky na rychlostní silnici R4 u Letů na Písecku. Zdroj: www.komunikace-r4.cz

Ještě letos by se navíc mělo začít stavět na R4, konkrétně u Letů na pomezí Jihočeského a Středočeského kraje a také pokračující 4,788 kilometru dlouhý úsek rychlostní komunikace kolem Dubence na Příbramsku až ke křižovatce Skalka.

„Ve druhém čtvrtletí letošního roku se počítá s realizací Skalky, opět ale v případě, že nedojde k odvolání některého z účastníků soutěže,“ potvrdil tento týden náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Blecha.

Českobudějovická správa Ředitelství silnic a dálnic ČR zajišťuje přípravu celého úseku R4 od Skalky k Miroticím. „Jedná se o tři úseky na území Středočeského kraje a tři úseky v Jihočeském kraji,“ dodal Vlastimil Šnajder, investiční referent budějcké pobočky ŘSD.

Zároveň pokračují přípravy stavby R3 z Budějc do Dolního Dvořiště, kde by navázala na rakouskou S10. Ta v současné době končí obchvatem Freistadtu 15 kilometrů za hranicemi. ŘSD také pracuje na studii, která má zvýšit počet jízdních pruhů mezi jihočeskými Vodňany a Budějcemi i na silnici I/3 vedoucí z krajského města k našim jižním sousedům.

Evropské prostředky nebudou čekat věčně

Dokončení jihočeské části dálnice D3 s navazující komunikací R3 až na státní hranice s Rakouskem a také části R4 na Příbramsku směrem na Písek směřuje sdružení kvůli možnosti čerpání evropských dotací nejpozději k roku 2021.

„Pokud se nám to do té doby nepodaří, můžeme si nechat zajít myšlenky, že tady vybudujeme takovou dopravní síť. Je to velký úkol, problémů se objevuje celá řada. Každý souhlasí s tvrzením, že dálnice je potřeba, ale zároveň řekne, ať stavíme jinde, než zrovna tady. Pořád se někdo odvolává a nebere to konce,“ popsal neustálé martyrium Pavel Eybert.

Štítky dálnice, rychlostní komunikace, D3, R4, R3, Jihočeský kraj, Středočeský kraj, Ředitelství silnic a dálnic, Veselí nad Lužnicí, České Budějovice, Dálnice D3, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Skanska, Pavel Eybert, Eurovia CS, stavba

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Začátek stavby dalších úseků jihočeské dálnice D3 je na spadnutí. Nikdo se však nesmí odvolat  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.