Každoročně se na území Jihočeského kraje stane několik dopravních nehod na železničních přejezdech, při kterých ve svých vozech či na motorkách umírají lidé. Tyto nehody mívají v drtivé většině fatální následky právě pro řidiče, ale i pro jejich spolujezdce.
Náraz vlaku je tak silný a demolující, že těla lidí ve vozidlech bývají po srážce silně poškozena. Přitom viníkem bývá většinou právě řidič, který vjel na železniční přejezd v době, kdy to pravidla provozu zakazují.
„Nejdůležitější pravidlo: Když svítí červená, řidič zastaví před přejezdem a nepokračuje v jízdě. To platí i v případech, kdy jsou závory zdvižené nebo se zdvihají. Vlak je velký, těžký a vzhledem k velmi dlouhé brzdné dráze i pohybu po kolejích se autu nemůže nijak vyhnout. Auto, a je zcela jedno, zda osobní nebo nákladní, rozhodně není vhodným soupeřem na přetlačování. Bezpečnost je tak vždy na řidiči. Prostě a jednoduše - vlak má vždy přednost,“ říká Václav Kovář, krajský koordinátor BESIPu.
V loňském roce se na jihu Čech stalo na železničních přejezdech bezmála 40 dopravních nehod, při kterých dvě osoby zemřely, jedna byla těžce zraněna a deset osob lehce. Od počátku letošního roku evidují policisté celkem dvanáct dopravních nehod na železničních přejezdech, při kterých čtyři lidé zemřeli a jedenáct utrpělo různě závažná poranění.
Jaká jsou základní pravidla bezpečnosti na železničních přejezdech?
Pokud se dostanete do tíživé situace tím, že vám vozidlo přestane jet zrovna v okamžiku, kdy budete stát na železničním přejezdu, pak musíte vozidlo ihned odstranit mimo trať. Pokud toto nelze učinit, musíte zajistit, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.
„Posádka vozidla musí opustit vozidlo uvíznuté na trati co nejrychleji! Pokud je to možné, pokuste se vozidlo odstranit z jízdní dráhy vlaku. Bezpečná vzdálenost začíná 2,5 metru od osy nejbližší kolejnice. Pokud vozidlo odstranit nelze, zastavte železniční provoz. Pro zastavení železničního provozu z bezpečnostních důvodů, například auto uvízlé na přejezdu, okamžitě volejte některou z tísňových linek 112 nebo 150,“ dodává Václav Kovář.
Operátor vás poté navede ke sdělení čísla přejezdu. Čas, který k tomu bude potřebovat, můžete zkrátit, pokud se již v průběhu volání podíváte na zadní stranu ramene výstražného kříže (přejezd bez světelného zařízení) nebo na zadní stranu světelné skříně. Číslo přejezdu má tvar Pxxxxx a je umístěno na všech výstražných křížích nebo světelných skříních.
Řidiči, nezapomeňte, že vlak má vždycky přednost. Respektujte toto pravidlo a pomozte nám tak zastavit jízdu smrti!
Napsala Štěpánka Uhlířová
Tisková mluvčí Policie České republiky
Foto: Policie ČR
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.