Černý muž pod bičem otrokáře žil... Zná to každý, kdo byl alespoň jednou na táboře, nebo se učil hrát na kytaru. Pěkná písnička, až člověk vlastně zapomíná, o jakých krutostech pojednává.
Otroctví totiž byla pěkná pruda. Neustálé ponižování, týrání, pošlapávání lidské důstojnosti... Černoch byl podle tehdejšího smýšlení pouhou věcí, kterou si zámožný plantážník koupil za pár šupů.
Ano, američtí jižané se svojí historií příliš chlubit nemohou. A je jedině dobře, že jsou v Americe stále filmaři, kteří se nebojí šlápnout na kuří oko a ukázat světu nepříliš populární téma.
Kdože snímek 12 let v řetězech natočil? Steve McQueen! Pokud se vám nyní pokrčilo obočí, tak si ho opět srovnejte... Nejde o slavného herce, kterého si každý pamatuje ze Sedmi statečných, ten už je bohužel více než 30 let po smrti. Jedná se o ambiciózního tvůrce, který má za sebou vynikající snímky Stud a Hlad. A ano, je to černoch...
12 let v řetězech vypraví příběh Solomona Northupa, který si žil celkem fajnový život. Pěkné hadry, úcta ostatních spoluobčanů, fajnová rodinka... Měl však smůlu, že se chytil nesprávných lidí. Než se nadál, byl ve vězení, odkud vedla cesta do pekla - na jih!
Jižané si Solomona a další otroky přehazovali jako brambory. Jeden pán byl jemný sympaťák, další zase kruté hovado, pro které černoši nebyli lidé, nýbrž majetek, se kterým si mohl nakládat dle libosti. Kdo chtěl žít alespoň trošku v klidu, musel pořádně makat a nijak se neprojevovat.
Svým způsobem měli otroci snad jen jedinou výhodu - jelikož za ně majitelé zaplatili, těžko by je jen tak z rozmaru zabíjeli (ačkoliv je mi jasné, že si to možná idealizuji). Ubožáci si tak mohli pěstovat naději, že se jednou něco změní... Solomon se nakonec dočkal.
Jen bych dodal, že se film zakládá na skutečných událostech. Solomon Northup dokonce sepsal knihu, podle které se McQueenův snímek jmenuje. Pro plantážníky to musela být celkem ironie, když si celé ty roky mysleli, že neumí psát ani číst.
Problémem filmu 12 let v řetězech je, že se tvůrci evidentně nemohli rozhodnout, zda natočit takzvaný art snímek, nebo klasickou hollywoodskou dojárnu, která ze všech sil zaútočí na Oscary. Je možné, že se kvůli této rozpačitosti široká veřejnost na hodnocení filmu neshodne. Pro jednoho diváka bude děj příliš roztahaný, bez jasného vyvrcholení, pro druhého zase až moc prvoplánový, přehnaně útočící na city. Osobně mi vadila i určitá zkratkovitost děje. Během více než dvou hodin na plátně uteče 12 let, ale vy máte pocit, jako by se všechno událo maximálně během tří let.
Tak či tak, jednoznačně se jedná o nadprůměr, kterému byste měli dát šanci. Film je krásně natočený, má skvělou výpravu, výbornou hudbu (Hans Zimmer) a plno herců podává strhující výkony. V první řadě bych vyzdvihl Michaela Fassbendera, který se role lidské zrůdy ujal s opravdovou noblesou. Ačkoliv je to tyran nejhrubšího zrna, chvílemi vypadá spíše jako tragická figurka, která se svojí povahou bojuje. Možná mu budete chtít dát šanci, ale věřím, že se vám ve finále bude otevírat kudla v kapse.
Oživením je i krátká role Brada Pitta, který je bezkonkurenčně největší osobností na plátně. Co se týká hlavního herce - Chiwetela Ejiofora, tak ten předvádí víceméně standard. Někdy je skutečně uvěřitelný, jindy lehce přehrávající, příliš tlačící na pilu. Věřím, že mnohem více budete vzpomínat například na Djimona Hounsou z Krvavého diamantu, ačkoliv se samozřejmě jedná o úplně jiný typ filmu.
Ptáte se na celkové hodnocení? Nepředpokládám, že 12 let v řetězech bude v kinech trhat návštěvnické rekordy. Člověk, který ale tento film navštíví, si ho v sobě bude nosit dlouho. Možná budete mít pocit, že už jste viděli lepší snímky, ale trpkosti v ústech se jen tak nezbavíte... Za mě palec nahoru, vlastně jsem ani více nečekal.
Na závěr bych ještě zmínil, že 12 let v řetězech je dobrou alternativou k Nespoutanému Djangovi, který byl samozřejmě podstatně odlehčenější a přestřelenější záležitostí. Právě tento Tarantinův opus magnum se vám v kině vybaví nejčastěji. Možná budete i doufat, že už se brzy Django s doktorem Schultzem objeví. Že těm bastardům ustřelí zadek. Ale bohužel... Žádný Django, žádný Schultz... Jen bída a utrpení...
Budějcká Drbna dává filmu 12 let v řetězech 75 % |
Recenzi filmu podpořilo multikino CineStar České Budějovice
Foto: Fox Searchlight Pictures
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
No mnozí asi písničku o Johnu Brownovi zpívali, aniž by tušili že samozvaný "kapitán" (jmenoval se jím sám) byl z pohledu tehdejšího i dnešního klasický terorista a vrah. a bohužel autor článku o otroctví neví nic než co se doslechl někde na občanské výchově. Ono totiž bylo otroctví "na jihu", ve skutečnosti jižně od Mason-Dixonovi linie, dost odlišné od představ z občanské výchovy. Každý stát měl zákony nastavené jinak a v řadě z nich nesměl být otrok zabit, protože pro jeho majitele by to znamenalo soud a pravděpodobně i vysoký trest. Nešlo tedy jen o to že by to byla finanční ztráta. Otroctví bylo samozřejmě špatné, ale jak už tehdy dokládali mnozí lidé i na "severu" byly podmínky dělníků v továrnách na severu obvykle stejně hrozné a někdy i horší. Na film se určitě podívám, ten dnes posuzovat nemohu, neviděl jsem ho, ovšem pokud ho srovnáváme s Djangem, pak je nutno říci že Django je nesmysl na úrovni budovatelských filmů, tedy pohádka pro zanícené nadšence. S realitou nemá nic společného, doufám že 12 let v otroctví (jak by zněl správný překlad) je blíže realitě.