Na otáčivém hledišti v českokrumlovské zámecké zahradě se dnes večer uskuteční premiéra barokního oratoria Mesiáš od skladatele Händela. Na diváky čeká představení plné světelných efektů, unikátních barokních kostýmů a zvuků dobových nástrojů, které je přenesou o tři staletí zpět do minulosti. V programu točny bude do 14. srpna.
Otáčivé hlediště v Českém Krumlově ode dneška rozezvučí tóny opery Mesiáš od barokního skladatele Gregora Friedricha Händela. Je to vůbec poprvé v historii, kdy zde barokní oratorium vystřídá inscenace romantických oper. Režijní koncepci vytvořil a nastudoval umělecký šéf opery Jihočeského divadla Tomáš Ondřej Pilař.
„Inscenace Mesiáše je mimořádně technicky náročná. Mou výchozí vizí bylo, aby se se začátkem hudby spustil barokní velkofilm, který se dvě hodiny nezastaví. S každou scénou a s každou otočkou točny se před diváky objeví něco úplně jiného. Je zde několik desítek přestaveb, to vše doplněné několika desítkami kilometrů světelných kabelů, které tvoří iluminaci. Samotná točna se otočí více než padesátkrát,“ zmiňuje Pilař.
Kvůli autentičnosti se ve svém zpracování snažil ponechat co nejvíce původních prvků. Operní soubor je tak posílen o hráče specializující se na dobové nástroje. „V době vzniku oratoria, tedy téměř před třemi sty lety, neexistovalo složení orchestru tak, jak ho známe dnes. Máme zde například barokní piccolo trumpety, loutnové nástroje jako theorba či barokní kytara, dále varhanní pozitiv, cembalo. Technika hry na tyto nástroje je naprosto specifická,“ zdůrazňuje Pilař. „Nesmíme zapomenout ani na poměrně nový prvek, který na otáčivém hledišti zatím ještě takto použit nebyl. Tím je princip jakým pracujeme se zvukem a jeho přenosem. Šéfdirigent David Švec, který je autorem hudebního nastudování, bude společně s orchestrem v Belárii, kde bude zároveň i 16 členů barokního sboru. Zvuk se elektronicky přenáší do parku, kde stojí druhá část sboru. Tento zvuk se dále kombinuje s hlasy čtyř sólistů, kteří zpívají na mikroporty. Výsledný zvuk je z mého pohledu zatím to nejlepší, co jsem já sám jako divák mohl na otáčivém hledišti z opery slyšet,“ dodává.
Vedle jedinečného hudebního zážitku se mohou diváci těšit také na unikátní vizuální podobu Pilařova zpracování Händelova oratoria. Členové souboru jsou oblečeni v barokních kostýmech, jejichž autorkou je Dana Haklová. Ta při jejich výrobě spolupracovala s archivem Hradu a zámku Český Krumlov, jedná se tedy o přesné repliky dobového oblečení. „Diváci se mohou těšit na krásné ženské kostýmy z doby vrcholného baroka, které odrážejí požadavky tehdejší módy, ale i na velice zdobné pánské kostýmy, které pracují s několika vrstvami kabátu, jsou vrstvené a vytvářejí tak dojem suknice,“ přibližuje Pilař. K tomu inscenaci doprovází bohatá hra světel, které v setmělé zámecké zahradě vytvářejí jedinečnou atmosféru.
Vedení Jihočeského divadla doufá, že by Pilařova inscenace Mesiáše mohla přilákat více lidí na operu, která tradičně nebývá mezi diváky nejoblíbenější. „To je hlavní poslání otáčivého hlediště, už samo o sobě je atraktivní. My zde lidem nechceme předkládát jenom ty nejlehčí žánry, ale pouštíme se i do opravdu uměleckých věcí, což barokní oratorium Mesiáš rozhodně splňuje. Chceme naplnit hlavní poslání otáčivého hlediště a oslovit i diváky, kteří by jinak na operu třeba nešli,“ zmiňuje ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek.
Mesiáš bude v programu otáčivého hlediště do 14. srpna.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.