České Budějovice už téměř rok fungují bez hlavního architekta. Po sedmi letech skončil v březnu 2021 v pozici Jan Němec. Na jeho místo zatím nikdo nenastoupil a město plánovalo celý útvar hlavního architekta inovovat. Jaký názor mají na současné fungování útvaru zastupitelé? A jak by podle nich mělo město k pozici přistupovat? Na to odpovídají v dalším dílu politické koridy.
Otázka: Jak by podle vás mělo město přistupovat k postu hlavního architekta, a jak hodnotíte současné fungování tohoto útvaru?
V tomto případě hovoříme o zásadní pozici a důležitém útvaru, jejichž symbióza je pro město nepostradatelná. Prakticky zde hovoříme o strategii rozvoje města z pohledu urbanismu, architektury, ale také dopravní infrastruktury či zeleně. Navíc tento útvar zásadně vstupuje do komunikace s různými developery, komerčními subjekty, ale i drobnými stavebníky. Proto je z mého pohledu zásadní, aby fungoval ve struktuře města, protože jeho provázanost s ostatními odbory samosprávními, ale státními, je nesporná. V čase po neprodloužení smlouvy s hlavním architektem se útvar velice dobře adaptoval na nové podmínky a je i bez této pozice plně funkční. O důležitosti této pozice ale není pochyb a je velice důležité co nejdříve hlavního architekta vybrat a vrátit do struktury útvaru. Měl jsem tu možnost sledovat práci útvaru a jeho jednotlivých pracovníků zblízka a musím konstatovat, že se jedná o „partu“ profesionálů, kteří dělají svou práci velice dobře. Za mého působení se ve spolupráci s ÚHA podařil spustit proces realizace mnoha projektů, kde role útvaru byla neoddiskutovatelná. Ať už to byl parkovací dům u Sportovní haly, bytový dům v ul E. Rošického, proces vybudování vodního světa v prostorách bývalých kasáren ve Č. Dvorech, revitalizace městských prostor na Pražské třídě, u Juvelu či náměstíčka před KD Vltava, a mnoha dalších. Díky této spolupráci se citlivě vyvážil i způsob realizace, kdy v některých případech se proces řešil formou architektonických soutěží, naopak u parkovacího domu se zvolil primárně proces Design&Build, tedy spojení projekčních a stavebních prací u jednoho dodavatele. Participace ÚHA u významných dopravních projektů je pak patrná u strategického propojení ulic Horákova a Na Sádkách či u zavádění parkovacích zón. Z těchto všech uvedených důvodů musí být i nezasvěcenému jasno, že útvar je pro město velice prospěšný a po doplnění o pozici hlavního architekta bude i nadále hnacím motorem v rozvoji našeho města.
Hlavní architekt, možná i kvůli pozici na částečný úvazek, nebyl dle mého názoru dlouhodobě schopen účinně a systematicky ovlivňovat urbanismus ve městě a utvářet veřejný prostor podle potřeb rozvoje města. Nezbývá tedy, než podstoupit složitější proces transformace této pozice a případně i celého útvaru hlavního architekta. Organizačně je možné mít útvar buď zařazen ve struktuře magistrátu, nebo jako samostatnou organizaci, což je například v Brně či v Praze. Každý z těchto modelů má výhody a nevýhody, o nichž nyní diskutujeme ve vedení města. Já se osobně přikláním spíš k modelu Liberce, kde jde o útvar magistrátu a funguje to velmi dobře.
Vznik funkce hlavního architekta města (HAM) jsme požadovali jako jediný Klub ZM již před mnoha lety ve volebním programu KSČM. Později to převzala ODS a realizovala náměstkyně paní Popleová. Očekávali jsme od zřízení funkce HAM zejména koordinaci postupu při řešení konfliktních otázek rozvoje města v možnostech, které dává územní plán a další závazné dokumenty. HAM neměl, a ani nemůže zasahovat do rozhodovacích pravomocí státních institucí. Dále jsme očekávali jeho důležitou roli při přípravě zadání nového ÚP města. Poslední naše očekávání se nenaplnilo a jsme svědky přetahování se s firmou, která dostala zadání realizovat ÚP a zřejmě jsme dodatečně rozšířili její úkol o další požadavky. Ukazuje se, že funkce HAM je potřebná i nadále, ale je nutné na smlouvu hledat osobnost, která vedle odbornosti má i vysokou prestiž (autoritu) a dokáže svými názory inspirovat takové postupy v rozvoji města, které budou ochotné všechny strany procesu respektovat při rozhodování. To vyžaduje i změnu organizační struktury na Magistrátu. Vytvořit jeden odbor, který bude sdružovat jak úsek rozvoje, participačního rozpočtu, tak i územního plánu. Je žádoucí vyvarovat se pokusům o vytvoření příspěvkové organizace města k architektonickému rozvoji města, která vše jen prodraží a zejména nebude mít žádnou oporu v zákoně ve smyslu rozhodovacím.
Současná situace je žalostná. Ano, máme útvar hlavního architekta, ale bez hlavního architekta. Bohužel v současné době probíhající reorganizace trvá příliš dlouho – je to již skoro rok! Je sice pravda, že se úředníci z útvaru snaží plnit své úkoly dobře, ale tato agenda nemůže být v současnosti adekvátně pokryta. V ideálním případě by město mělo mít hlavního architekta na plný úvazek, podobně jako tomu je u jiných velkých měst - Praha, Brno, Ostrava, Plzeň a další. Městští architekti se podílejí nejen na utváření územních plánů, ale jsou i dlouhodobými garanty jednotné koncepce města v oblasti architektury, kvality bydlení, růstu města a jeho dlouhodobé udržitelnosti. V rámci příprav nového územního plánu města chybí právě slovo hlavního architekta. Tento pracovník by měl úzce spolupracovat s ostatními odbory, radou města tak i zastupitelstvem. Bohužel současná situace působí tak, že rada města snad ani hlavního architekta nechce. A to je obrovská škoda.
Hlavní architekt by neměl být dalším úředníkem, který se bude vyjadřovat ke kdejaké prkotině. Měl by se zabývat věcmi na poli urbanistickém a architektonickém zásadními a koncepčními. Předpokládám, že kvalitní architekt bude mít i jiné profesní aktivity a nebude se chtít vázat ve městě na plný úvazek. Ten by tedy neměl být podmínkou spolupráce. Další otázkou je, zda má jít o osobou místní nebo „přespolní“. V prvním případě je výhodou znalost místních poměrů, ve druhém určitý nadhled a oproštění od místních vazeb. Kvalitní hlavní architekt musí být motivován funkci přijmout, a to nejen finančně, ale i vhodným pracovním prostředím. Musí být pro něj prestižní. K ruce má hlavní architekt „svůj“ útvar, který může být jedním z odborů magistrátu nebo stát vně, což považuji osobně za vhodnější. Současný útvar hlavního architekta má spíše užší zaměření, do budoucna by jeho náplň práce měla být více koncepční.
Osobně se v diskusích, které s kolegy na toto téma vedeme přikláním k variantě vytvoření samostatné instituce fungující na principu příspěvkové organizace či zapsaného ústavu. Od tohoto tělesa očekávám především analytickou a koncepční činnost, nikoliv řešení jednotlivostí běžného denního provozu, kterými je zpravidla pověřován nyní existující útvar. Podporuji tezi, že v čele tohoto městského „urbanisticko-architektonického atelieru“ má stát renomovaná osobnost, onen hlavní městský architekt, který vede intenzivní dialog s politiky i s veřejností. Město v tomto volebním období realizovalo prostřednictvím různých externích organizátorů desítku architektonických soutěží, které se nyní překlápí do projektové dokumentace a realizace. A například oblast přípravy, organizace a propagace a medializace soutěží a jejich výsledků je jednou z oblastí, ve kterých vidím smysl samostatné instituce. Ostatně její další výhodou je vysoká míra nezávislosti tvůrčího týmu, který si hlavní architekt coby šéf příspěvkovky postaví, na momentálních politických a úřednických náladách. Velmi inspirativním v tomto ohledu shledávám příklad Brna, kde takovéto těleso navíc zpracovává i územní plán města, či Ostravy.
Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Martin Kuba (ODS) na dotaz redakce neodpověděl.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám