Letošní první díl Politické koridy jsme věnovali dopravě na náměstí. Ta se totiž musí od března vrátit do "původního stavu". Kam by mělo historické centrum města směřovat? Na to jsme se zeptali budějckých zastupitelů.
Otázka: Jak by podle Vás mělo město do budoucna s historickým centrem naložit?
Historické centrum města je to nejcennější, s čím můžeme jak z hlediska Budějčáků, tak ale také z pohledu cestovního ruchu pracovat. Centrum by se mělo do budoucna stát místem, kam by všichni mohli chodit za zábavou či kulturou, ale i za dobrou gastronomií, samozřejmě se zřetelem, že tu bydlí residenti a sídlí a podniká velké množství subjektů. Tomuto záměru by pak město mělo vytvořit podmínky nejen dopravní, ale také účelným nakládáním s městským majetkem. Primárním cílem by mělo být odstranění zbytné dopravy, sekundárním pak do centra vrátit „život“ vytvořením předpokladů pro podnikání a také dobrých podmínek pro místní. Musí se však postupovat krok za krokem. Prvním počinem ještě minulé koalice je jistě stavba parkovacího domu, který by měl snížit potřebu parkování v centru a okolí.
Historické centrum musí být co nejvíce atraktivní pro lidi a musí žít! Chceme být městem, kde lidé mají důvod do centra přijet nebo přijít, aby se potkali s přáteli, nakoupili, užili si nějakou kulturní akci nebo si vyřídili vše potřebné na úřadech či v bankách. Zkrátka atraktivitu centra považuji za nejdůležitější. To, jak se do něj lidé dostanou, je věc druhá. Možná si čtenáři pamatují, že jsem byl v loňském roce velkým kritikem omezení dopravy a parkování, než je minulá koalice zavedla, a to především z důvodu špatné načasovanosti a totálně nezvládnuté komunikace vůči občanům. Jsem rád, že teď se vše vrátí do původního stavu, ale zároveň věřím, že vhodný čas na omezení dopravy v centru jednou přijde, až na to bude město připravené.
Naložit takovým způsobem, aby se z něj stalo "stoprocentní místo". Místo, kde chtějí lidé být (a žít). Místo, kde je možné bezpečně chodit, pohodlně se procházet, stát a postávat, sedět i posedávat, poslouchat, naslouchat si a spolu hovořit. Překonat dědictví 60./70. let, kdy do měst po celém světě vtrhla auta a zapomněla odejít.
Jak prosté, milý Watsone.
Českobudějovické náměstí je jedno z nejkrásnějších v celé naší zemi. A měli bychom toho využít. Měl by to být prostor, kde občané rádi tráví svůj čas a místo, které žije svým životem, nikoliv skanzen. Proto jsem přesvědčen, že bychom měli centrum města dopravně zklidnit. Zkracování cesty přes náměstí a parkoviště pro magistrát tomu nepřidávají. Za druhé bychom měli vrátit na náměstí stromy. V horkém létě se na náměstí zkrátka nedá existovat a tak kromě ekologických přínosů stromů by tak vzniknul prostor, kde lze trávit čas i v parných dnech.
Našemu náměstí bychom měli uchovat historický charakter a půvab, stejně tak i přilehlému okolí historické části města. Zmizet z náměstí by mělo minimálně parkování podél chodníků, kde je dlažba zničená a v této souvislosti vyřešit dopravu v historickém centru města. Jsme město jednosměrek a to dopravě ve městě rozhodně neprospívá, spíš přitěžuje. Bývalé vedení radnice dopravu ve městě nejen nevyřešilo, ale svými rozhodnutími a úpravami situaci ještě zhoršilo. A to jak v centru, tak v celém městě. Za stěžejní bod považuji zákaz jízdy na elektrokoloběžkách v historickém centru a dále pak vyloučení veřejné dopravy MHD z náměstí. Vytvoření zelených ploch v centru města, zajištění pořádku a čistota města musí být samozřejmostí, včetně dostatku odpadkových košů. Nepořádek kolem přeplněných odpadních nádob také není dobrou vizitkou města a proto je potřeba zajistit jejich pravidelné vyvážení.
České Budějovice mají unikátní centrum, je celistvé, živé a nádherné. Je naší povinností se o něj dobře starat, opatrovat ho, ale zároveň zbytečně nekonzervovat, život v něm zachovat a rozvíjet. Musíme tedy sladit jeho funkce jako historické památky a tudíž turistického lákadla, místa s mnoha příležitostmi pro podnikání, místa kulturních událostí, institucí, a v neposlední řadě jako místa, kde žijí místní obyvatelé. Centrum není jen náměstí, které by si skutečně zasloužilo zvláštní pozornost, ale jsou to všechny uličky, z nichž některé potřebují nutně opravit, je to nábřeží i přilehlý park. Bylo by dobré nechat zpracovat studii využitelnosti náměstí a centra se všemi jeho funkcemi a také na toto téma uspořádat veřejnou debatu, z níž pak studie může vycházet, jde přece především o obyvatele Českých Budějovic a jejich skutečné potřeby.
Jsem přesvědčen, že historické centrum má sloužit lidem, ne autům. Náměstí nemá vypadat jako velký kruhový objezd s parkováním po celém obvodu. Potřebná dopravní omezení v historickém jádru je třeba zavést tak, aby umožnila dopravu a parkování lidem, kteří tam bydlí, a zásobování podnikatelům. Musí být zajištěna dostupnost úřadů a jiných institucí, především prostřednictvím MHD. Centrum má žít, ale na dobrou kávu na náměstí není nutné jezdit autem.
Město disponuje studií společnosti Mott MacDonald, která umožňuje postupné dosažení uvedeného cíle. Jednou z variant je průjezdnost náměstí na jeho jedné - jižní straně s případnou možností úplného uzavření náměstí pro dopravu - s výjimkou nadále funkční MHD, zásobování a dopravy rezidentů. Byl by tak zamezen tranzit severojižním směrem a postupně omezována doprava na náměstí.
Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Martin Maršík (Jihočeši 2011) na dotaz redakce neodpověděl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Je nesporné, že Českobudějovické náměstí je hezké. Také souhlasím s tím, aby sloužilo víc ke kultuře, zábavě, službám a obchodu. To všechno by mělo být na řadě až po zvládnutí dopravy a provozu v celém městě. Zatím je průjezdnost města katastrofální již od ranních hodin. Dnes před osmou ranní připomínaly silnice ve městě spíš parkoviště než dopravní cesty. Uzavřením průjezdu přes náměstí by ještě zhoršilo, již tak špatnou, průjezdnost města.