Po celý květen se konala výzva Do práce na kole. Jejím cílem je motivovat lidi k pravidelnému pohybu a aktivní dopravě, která pomáhá zdravějším městům i planetě. Jsou podle zastupitelů České Budějovice městem, které je svými podmínkami pro cyklisty příznivé? Máme dostatek cyklostezek nebo cyklopruhů? Jsou okrajové části města pro cyklisty dostatečně napojené na centrum?
Vždycky by se dalo prvoplánově odpovědět, že by město ve směru k cyklodopravě mohlo být příznivější. Spoustu cyklostezek a cyklotras tu v minulosti vzniklo a mnoho nových dalších kilometrů bude vybudováno. Za města (především na západ od našich hranic) máme stále co dohánět, a proto výstavba cyklostezek a cyklotras je jednou z priorit současné koalice.
České Budějovice jsou svým profilem jednoznačně vhodné nejen pro cyklisty, ale i pro jiné jednostopé dopravní prostředky. Ovšem doprava se musí v Budějcích řešit komplexně a nevytrhávat jednotlivé typy z kontextu. Sám se po Budějovicích často pohybuji na kole či elektrokoloběžce, a v některých úsecích má město opravdu ještě rezervy, zejména v napojení okrajových částí s centerem. To je ovšem také dáno možnostmi dopravní infrastruktury a velikostí města. Sami jsme se v minulých volebních obdobích rozvoji cyklostezek věnovali a vzniklo několik kilometrů nových úseků včetně mostu přes Vltavu u Meteoru. Další úsek pak vzniká u nově budované propojky ulic M. Horákové a Na Sádkách. Doprava ve městě je pro naše hnutí velkou prioritou a rozvoji zejména alternativ k IAO se chceme i nadále intenzivně věnovat.
Vždy je co vylepšovat. Čím víc lidí se bude po městě pohybovat jinak než auty, tím lépe pro mobilitu ve městě, tím lépe pro naše životní podmínky. Nejde jen o investice do samostatných cyklostezek, typicky kolem vodních toků, ale především o cyklotrasy umožňující propojení centra s jeho okraji a satelity tak, aby se lidé rychle a bezpečně dostali do zaměstnání, školy nebo za svými zájmy. U nově budovaných komunikací se s cyklopruhy přirozeně počítá, složitější řešení bývá u stávajících komunikací, kde profil komunikace nemusí být dostatečný. Pak lze v zájmu bezpečnosti cyklistů využít alternativní řešení jako zjednosměrnění ulic pro auta nebo zpomalení dopravy příslušným značením. Síť cyklotras musí být vhodně doplněna o větší množství kolostavů.
České Budějovice jsou přímo odsouzeny k tomu, aby byly cyklistickým městem. České Budějovice jsou městem cyklistům zaslíbené. Máme kvalitně zpracovaný Plán rozvoje cyklistické infrastruktury neboli Cyklogenerel z roku 2015. To nestačí. Stále je co zlepšovat. Musíme aktualizovat akční plán Cyklogenerelu. Potřebujeme cyklo(bus)pruhy na hlavních tazích, napojení stávajících cyklostezek, další cyklobousměrky, zkvalitnění povrchu na některých cyklostezkách. To celé pak zarámovat lepším marketingem a podporou města. Nyní zbývá už jen to „nejmenší“. Pustit se do toho a plány realizovat.
České Budějovice mají ohromný potenciál pro všechny cyklisty. Leží na rovině, nemají žádné vražedné kopce a protéká nimi Vltava, podél které se krásně jezdí na kole. Osobně jsem velkým příznivcem cyklistiky a fandím všem projektům, které motivují lidi sednout na kolo a nechat auto doma. Což je třeba výzva Do práce na kole.
V posledních letech vnímám v Českých Budějovicích významné zlepšení podmínek pro cyklisty – prodloužily se cyklostezky, zlepšila se cykloinfrastruktura,např. piktogramy, přibyly bezpečné cyklostojany.
Co by se mohlo zlepšit? Líbí se mi iniciativa sdílených kol, u nás Rekola. Myslím, že by jim slušelo propojení s dopravním podnikem jako mají v jiných městech. Zároveň je třeba pokračovat v rozvoji infrastruktury pro cyklisty. A v neposlední řadě potřebujeme nejen pro cyklisty víc mostů přes Vltavou.
České Budějovice jsou bezesporu pro cyklisty příznivým městem už díky rovinatému terénu. V posledních letech se cyklotrasy budují a je naším úkolem v tom pokračovat. Nicméně vždy je co zlepšovat. Ideální by byl stav, kdy budou všechny trasy propojené a tím pádem pro občany v celé své délce maximálně bezpečné. Zároveň je třeba síť cyklotras dobudovat tak, aby ji mohli plnohodnotně využívat lidé v každé čtvrti k cestě do práce či školy. S tím souvisí i zřizování bezpečných úložišť kol. Zásadní je i propojení s okolními obcemi. Cyklodoprava je ekologická a pro dopravní udržitelnost města velmi žádoucí.
Na krajské město je síť cyklostezek nedostačující. Cyklostezka na Hlubokou na levém břehu Vltavy je dlouhodobě přetížená.
Na cyklostezkách ve městě většinou chybí oddělení od automobilové dopravy nebo chodců od cyklistů. Díky tomu dochází ke stále větším konfliktům mezi cyklisty s chodci a cyklisty s automobilisty. Na některých úsecích cyklostezek parkují auta, takže vyznačený pruh pro cyklisty je k ničemu, na přechodech pro chodce většinou chybí pruh pro cyklisty, i když k přechodu a za ním vede cyklostezka. Chování cyklistů je často za hranou dopravních předpisů a bezpečnosti. Kličkování po chodnících, jízda po přechodech a rychlost na stezkách určených pro chodce i cyklisty dohromady, vyvolává konflikty a zhoršuje bezpečnost. Bezohlednost některých závodníků na kolech dokonce ohrožuje chodce, pejskaře nebo maminky s dětmi.
Samostatnou kapitolou jsou elektrokoloběžky, které jsou stále častější příčinou úrazů, jak samotných koloběžkářů, tak i chodců a cyklistů. Jednosměrky jim nic neříkají, motají se mezi chodci a jejich rychlost jízdy rozhodně není bezpečná. Je to jeden velký chaos.
Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Martin Maršík (Jihočeší 2012) na otázku redakce neodpověděli.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.