Přesně 43 palivových souborů vymění Temelín během odstávky druhého bloku. Ta začne ve druhé polovině května a v těchto dnech dokončili energetici návoz čerstvého paliva.
Energetici palivo naváželi od začátku roku. Transportů proběhlo hned několik. Z výrobního závodu ruské korporace TVEL palivo urazilo několik tisíc kilometrů. Částečně letecky, částečně po silnici. Vše pod přísným dozorem. O trase a termínech věděl omezený okruh prověřených lidí. Zvýšená radiační opatření nebyla potřeba. Radioaktivita čerstvého paliva je totiž srovnatelná s přírodním pozadím. „Konkrétní termíny, trasa nebo způsob zajištění nejsou z taktických důvodů veřejnou informací. Z hlediska radioaktivity není čerstvé palivo nebezpečné, jde ale velmi drahý a strategický materiál,“ poznamenal temelínský mluvčí Marek Sviták.
Palivo se přepravuje ve speciálních ocelových kontejnerech. Ty odolají ohni, vodě, pádům z výšek nebo nárazům. Jejich klíčovým prvkem je akcelerometr. Z něj jde zjistit, zda během přepravy nedošlo k nadměrnému nárazu, který by mohl přepravované palivo poškodit.
Speciální policejní doprovod opouští palivo až v areálu elektrárny. Až zde si ho totiž přebírají energetici. Kontroluje se počet, pečetě nebo akcelerometry. Pak už jde palivo z kamionu na pozici ve skladu.
Od loňského roku ČEZ v Temelíně drží zásoby minimálně na dva roky provozu. „I když z hlediska dodávek paliva máme s výrobci dobré zkušenosti, tak loňské navýšení zásob bezesporu znamenalo posílení energetické bezpečnosti naší země,“ uvedl Bohdan Zronek, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.
V jednom temelínském reaktoru je 163 palivových souborů. Každý palivový soubor měří přes 4,5 metrů a váží zhruba 750 kilogramů. Celkem je v reaktoru asi 86 tun paliva. Palivo zůstává v aktivní zóně obvykle čtyři roky. Ročně se tedy vymění čtvrtina paliva.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.