Návštěvnost jihočeských památek v letošní sezoně opět překonala milion lidí. Objekty spravované národním památkovým ústavem si prohlédlo 1 milion 183 tisíc 650 návštěvníků, což je v porovnání s minulým rokem o 14 660 více.
Největší zájem byl tradičně o zámek Český Krumlov. Objekt zapsaný na seznam Světového dědictví UNESCO navštívilo přes 440 tisíc lidí, což je o osm procent více než v loňském roce.
„Téměř 1,2 milionu návštěvníků představuje zisk ze vstupného přibližně 110 milionů korun. A tyto výnosy směřují zpět do památkových objektů. Peníze vracíme zpět do provozních potřeb a do restaurování památek," uvedl ředitel jihočeského památkového ústavu Petr Pavelec.
Podle českokrumlovského kastelána Pavla Slavka státní hrad a zámek láká turisty z mnoha důvodů. „Zmíním jeden fenomén a to je hodnota stáří památky. Je denním obrázkem, že skupiny návštěvníků z nejrůznějších kontinentů sahají nevěřícně na fasádu, fotografují si litinová víka kanálů, detaily, o které my už nezavadíme ani okem, a pro ně je to objevnou věcí," uvedl Slavko.
Největší nápor turistů zažívá Český Krumlov tradičně o letních prázdninách. V červenci zámek navštívilo 82.892 lidí, v srpnu si jej pak prohlédlo 86.468 návštěvníků.
Za Českým Krumlovem byl druhým nejatraktivnějším památkovým objektem zámek Hluboká nad Vltavou, který letos přitáhl 277 841 lidí.
Třetí nejoblíbenější lokalitou se stala Červená Lhota. „Do letošní sezony vstoupil zámek s významně obnovenými interiéry, obohacenými o řadu zajímavých exponátů vztahujících se především k jeho moderním dějinám," řekl Tomáš Horyna, kastelán zámku Červená Lhota, který si letos prohlédlo 81 501 návštěvníků.
Jihočeští památkáři pokračují pátým rokem s restaurováním věže Jakobínka v Rožmberku nad Vltavou. Při obnově používají pouze středověké stavební postupy a technologie. „Cílem je tedy nejenom záchrana fyzické podstaty památky, ale také snaha o zachování nehmotného dědictví, to jest tradičních znalostí," vysvětlil Pavelec.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.