Tarif jízdného v městské hromadné dopravě v Českých Budějovicích se od neděle 10. prosince mění. A jízdné v městských autobusech a trolejbusech čeká zásadní změna. Přestane platit dvacetiminutová jízdenka za třináct korun, zůstane jen hodinová jízdenka za šestnáct korun.
„Zdražení je o pouhé tři koruny, což je z pohledu jednotlivce zanedbatelná částka. Ale celkem změna přinese miliony korun," uvedl ředitel českobudějovického dopravního podniku Slavoj Dolejš podle kterého se v jihočeském krajském městě tarif jízdného neměnil už šest let.
Uvedená změna tarifu začne platit v neděli 10. prosince. Ale podle slov šéfa dopravního podniku budou kontroloři do konce roku shovívavější. „Pokud někdo pojede na jízdenku za třináct korun, budou revizoři tolerantní. Ovšem jen za předpokladu, že cestující dodrží její dvacetiminutový limit. Ovšem od nového roku už bude cesta MHD na takovou jízdenku považována za jízdu načerno," upřesnil Slavoj Dolejš.
Lidé tak mohou třináctikorunové jízdenky ještě letos projezdit, pokud se jim to ale nepodaří, budou si je moct v novém roce vyměnit na přepážce dopravního podniku v Dopravně obchodním centru Mercury. K jízdence za 16 korun zůstane v platnosti zlevněný jízdní doklad za sedm korun pro děti a další zvýhodněné cestující. Ceny časových kuponů, jako jsou například na více dnů, na měsíc či na rok, se nemění.
Dopravní podnik letos na jízdném utrží 123 milionů korun. Výnos 9.5 milionu korun, který přinese změna tarifu, chce podnik využít na zvýšení platů řidičů. Kvůli tomu už magistrát zvedl příspěvek na provoz městské hromadné dopravy o patnáct milionů korun. V příštím roce tak pro tyto účely uvolní částku 213 milionů korun.
„Tlak a nároky na navýšení mezd byly obrovské. Proto jsme museli přikročit ke změně. Řidičů je málo a pokud si je chceme udržet, musíme jim nabídnout víc peněz," vysvětlil Slavoj Dolejš s tím, že současná průměrná měsíční mzda pro řidiče činí asi sedmadvacet tisíc korun hrubého. Po zvýšení stoupne na zhruba třicet tisíc korun.
Kromě změny tarifu jízdného se počínaje 10. prosincem změní i některé jízdní řády. Například linka číslo osm, která přepravuje cestující ze sídliště Máj do Nemanic, přestane jezdit o víkendech. „Důkladně jsme to zvažovali, dělali jsme několik průzkumů. Ty ukázaly, že linka je o víkendech nevyužívaná, tudíž ztrátová," vysvětlil ředitel Dolejš s tím, že k redukci některých městských spojů dopravní podnik přikročil kvůli jejich neefektivnosti. Další změnou bude například prodloužení intervalu mezi jednotlivými spoji na páteřní městské lince číslo tři. V pracovní dny o minutu, tedy ze čtyř na pět minut, o víkendech, mimo špičku pak o dvě až pět minut.
„Ušetříme tak některé náklady a zároveň změnou tarifu očekáváme zvýšení tržeb. Jsou to nevyhnutelné změny, které nepovažuji za nikterak drastické, spíše jsou určitým kompromisem," podotkl Slavoj Dolejš.
.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Nechť hovoří čísla:
Ze sídliště Máj na Polikliniku Jih a zpět cca 11 km. Objednán na 10:20, hotov v 11:00.
Autem: odjezd 09:55, jízda cca 15 min. Návrat domů v 11:20. Čas celkem 85 minut. Spotřeba, měst. provoz, 0,8 l N95 -> 24 Kč, parkovné 10 Kč. Celkem 34 Kč.
Busem: odchod na zastávku 09:40, odjezd (7) 09:49, na místě 10:01. Zpět v 11:23 (7) na Máji v 11:38. (5) jede dříve, ale přijíždí později. Doma v 11:45. Čas celkem 125 min. Jízdné nově 2 × 16 = 32 Kč. Volbu nechám na každém. Jo.jo.., v Budějovicích by chtěl žít každý. :-)
Přece kdo jezdí MHD pravidelně, kdo využívá MHD a hlavně ji chce využívat, tak má permanentku a u té se cena nezvedla. To, že se zdraží (ani nevim po kolika letech) o závratné tři koruny mi přijde v pořádku. Brát auto do města mi přijde dnes jako ptákovina. Řídím rád, ale cukat s autem po městě mě nebaví. Navíc než někam dojedu, než vůbec najdu místo k parkování, k tomu je většina parkovacích míst stejně zpoplatněná. Co se cen tak budějcká MHD patří k těm levnějším
1. Zavést modré zóny = znemožnit rozumné parkování. 2. Zdražit jízdné MHD. 3. Zrušit PID (od 10.prosince linka č.4, další budou jistě následovat). Ať si to ti vesničané užijí, že? V angličtině pro to existuje hezké slovo racketeering!
Souhlasím s p. Skýpalou. Jízdné se zvedne o tři koruny; tři koruny ze třinácti je "zanedbatelných" 23 % (!), tedy skoro čtvrtina... Pamatuji doby, kdy existovala nepřestupní jízdenka na 10 minut, tu dopravní podnik zrušil (zřejmě měli pocit, že stojí málo) a ponechal jen na 20 minut přestupní. Nyní ruší i tu a nechává jízdenku na 1 hodinu. Trend je jasný – za rok či dva lze očekávat, že zruší i jízdenku na hodinu a bude nutné kupovat jízdenku na 1 den (24 hodin). Zrušení "krátkodobé" jízdenky je zcela proti řečem Magistrátu ČB o tom, jak preferují MHD a snaží se vytlačit auta z města. Toto bude mít za následek jedinou věc, a to pravý opak – autem bude ještě více lidí než dosud.
"Zanedbatelné" zdražení o tři koruny představuje při cestě 1x tam-zpět v pracovní dny (průměrně 21 dní/měsíc) 126,- Kč/měsíc, tj. 1512,- Kč/rok. Při kvalitě cestování MHD je to docela "nezanedbatelné"... :-(
To bude super, občas sem použil místo auta MHD, teď už jedině auto, celoroční jízdenka stojí stejně jako v Praze jen s tím rozdílem že Praha je vetší a zaštiťuje MHD tramvaje a metro a jezdí pořad narodil od MHD v čb kde se čeká okolo 15 minut a vetšinou to má zpoždění, strategie města vytlačit auta je zvláštní zdražíme MHD...