Dispečink teplárny má k zákazníkům blízko. Ročně vyřídí stovky dotazů

Tisková zpráva | Foto Dominik Svoboda

Přes sedm tisíc preventivních kontrol výměníkových stanic, ale i stovky dotazů a požadavků zákazníků, loni vyřídil dispečink Teplárny České Budějovice, který je v provozu celý rok nepřetržitě čtyřiadvacet hodin denně. Zásahů, při nichž se řešily poruchy v bytových domech, ale byly jen tři desítky. Týkaly se zaslepení radiátoru, prasklého vodovodního potrubí či poruchy odpadu.

„Servisních zásahů u zákazníků je minimum. Většina se jich týká našich zařízení, abychom udrželi jejich technickou úroveň a vysokou spolehlivost,“ říká Pavel Musil, vedoucí dispečinku. Teplárna ve městě vytápí přes 28 300 domácností a jejich počet s novou výstavbou bytových domů stále roste.  

Lidé nejčastěji volají, že jim doma nehřeje topení nebo neteče teplá voda. Dispečer, který má díky dálkové obsluze kompletní přehled o všech 272 stanicích teplárny, pak takové oznámení ověřuje podle udané adresy. „Jsou-li naše zařízení v pořádku, jde o závady přímo v domě či jeho výměníku. To na místo vyjede pohotovostní technik, aby situaci prověřil. Pokud se ale ukáže, že třeba vlastník domu přes noc neodebírá teplo, nic s tím neuděláme,“ vysvětluje Pavel Musil. 

Pohotovost z teplárny vyjíždí na vyžádání operativně, například při poruchách, které by mohly způsobit další škody nebo ohrozit dodávky tepla jiným odběratelům. Služba je placená jen v případě, že poškozené zařízení nepatří teplárně. 

Ročně její zaměstnanci najezdí v budějovických ulicích na 30 tisíc kilometrů. Hlavně právě při průběžných kontrolách a údržbě teplárenských zařízení. Jen výměníkových stanic je 147 a domovních předávacích stanic pak 125. K nim patří i tři centrální přenosové stanice. Všechny se na dálku řídí z dispečinku, který je součástí velína teplárny v Novohradské ulici. Společné pracoviště umožňuje, aby dispečeři mohli případné problémy operativně řešit s kolegy, starajícími se o výrobu tepla a elektřiny. 

„Všechno je to o znalostech zařízení, zkušenostech a vlastně i orientaci ve městě, neboť síť našich výměníků a rozvodů je opravdu hustá. Na nějaké váhání v terénu není prostor ani čas,“ říká šéf dispečerů. Málo se to ví, ale budějovická teplárna dálkové ovládání výměníků zavedla jako jedna z prvních už v polovině 80. let.

„Dobře fungující centrální vytápění představuje složitý systém. Jeho základem je bezporuchová výroba tepelné energie. Bez ní bychom nemohli existovat. My na dispečinku se zase staráme o její bezproblémovou distribuci, aby naši zákazníci měli tepelnou pohodu, kterou od nás očekávají,“ dodal Pavel Musil.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky dispečink, teplárna, kontrola, opravy, Pavel Musil, České Budějovice, teplo, tepelný výměník

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.