Přes sedm tisíc preventivních kontrol výměníkových stanic, ale i stovky dotazů a požadavků zákazníků, loni vyřídil dispečink Teplárny České Budějovice, který je v provozu celý rok nepřetržitě čtyřiadvacet hodin denně. Zásahů, při nichž se řešily poruchy v bytových domech, ale byly jen tři desítky. Týkaly se zaslepení radiátoru, prasklého vodovodního potrubí či poruchy odpadu.
„Servisních zásahů u zákazníků je minimum. Většina se jich týká našich zařízení, abychom udrželi jejich technickou úroveň a vysokou spolehlivost,“ říká Pavel Musil, vedoucí dispečinku. Teplárna ve městě vytápí přes 28 300 domácností a jejich počet s novou výstavbou bytových domů stále roste.
Lidé nejčastěji volají, že jim doma nehřeje topení nebo neteče teplá voda. Dispečer, který má díky dálkové obsluze kompletní přehled o všech 272 stanicích teplárny, pak takové oznámení ověřuje podle udané adresy. „Jsou-li naše zařízení v pořádku, jde o závady přímo v domě či jeho výměníku. To na místo vyjede pohotovostní technik, aby situaci prověřil. Pokud se ale ukáže, že třeba vlastník domu přes noc neodebírá teplo, nic s tím neuděláme,“ vysvětluje Pavel Musil.
Pohotovost z teplárny vyjíždí na vyžádání operativně, například při poruchách, které by mohly způsobit další škody nebo ohrozit dodávky tepla jiným odběratelům. Služba je placená jen v případě, že poškozené zařízení nepatří teplárně.
Ročně její zaměstnanci najezdí v budějovických ulicích na 30 tisíc kilometrů. Hlavně právě při průběžných kontrolách a údržbě teplárenských zařízení. Jen výměníkových stanic je 147 a domovních předávacích stanic pak 125. K nim patří i tři centrální přenosové stanice. Všechny se na dálku řídí z dispečinku, který je součástí velína teplárny v Novohradské ulici. Společné pracoviště umožňuje, aby dispečeři mohli případné problémy operativně řešit s kolegy, starajícími se o výrobu tepla a elektřiny.
„Všechno je to o znalostech zařízení, zkušenostech a vlastně i orientaci ve městě, neboť síť našich výměníků a rozvodů je opravdu hustá. Na nějaké váhání v terénu není prostor ani čas,“ říká šéf dispečerů. Málo se to ví, ale budějovická teplárna dálkové ovládání výměníků zavedla jako jedna z prvních už v polovině 80. let.
„Dobře fungující centrální vytápění představuje složitý systém. Jeho základem je bezporuchová výroba tepelné energie. Bez ní bychom nemohli existovat. My na dispečinku se zase staráme o její bezproblémovou distribuci, aby naši zákazníci měli tepelnou pohodu, kterou od nás očekávají,“ dodal Pavel Musil.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.