Přesně 78 palivových souborů převzala letos Jaderná elektrárna Temelín od výrobce paliva. Čez tak v Temelíně doplnil zásoby jaderného paliva, které od předloňského roku drží tak, aby vystačily na dva roky provozu jihočeské elektrárny. Palivovou rezervu drží i v Jaderné elektrárně Dukovany.
„I když z hlediska dodávek paliva máme s výrobci dobré zkušenosti, tak na obou elektrárnách držíme ještě palivovou rezervu. S ohledem na energetickou bezpečnost státu v případě výpadku dodávek paliva jsme schopni obě naše jaderné elektrárny provozovat minimálně dva roky,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva společnosti Čez Daniel Beneš.
Energetici palivo naváželi postupně od začátku roku. Z výrobního závodu ruské korporace Tvel palivo urazilo několik tisíc kilometrů. Částečně letecky, částečně po silnici. Vše pod přísným dozorem.
„Příprava na navýšení rezerv nebyla úplně jednoduchá, mimo jiné byla součástí řada výpočtů a analýz, ale vše šlo podle plánu. Využíváme navíc toho, že palivo není nijak objemné, přeprava ani skladování nezatěžuje dopravní trasy, ani naše okolí,“ vysvětluje ředitel divize jaderná energetika a člen představenstva Čez Bohdan Zronek.
„Vykládání“ palivového souboru z přepravního kontejneru.
O detailech návozu věděl omezený okruh prověřených lidí. Konkrétní termíny, trasa nebo způsob zajištění nejsou z taktických důvodů veřejnou informací. Z hlediska radioaktivity není čerstvé palivo nebezpečné, jde ale o velmi drahý a strategický materiál. Aktivita čerstvého paliva je srovnatelná s přírodním pozadím. Zvýšená radiační opatření tak nebyla během transportu potřeba.
Palivo se přepravuje ve speciálních ocelových kontejnerech. Ty odolají ohni, vodě, pádům z výšek nebo nárazům. Jejich klíčovým prvkem je akcelerometr. Z něj jde zjistit, zda během přepravy nedošlo k nadměrnému nárazu, který by mohl přepravované palivo poškodit.
„Speciální policejní doprovod opouští palivo až v areálu elektrárny. Až zde si ho totiž přebírají energetici. Kontrolují například počet souborů, jejich pečetě a akcelerometry. Pak už jde palivo z kamionu na pozici ve skladu,“ doplnil mluvčí Temelín Marek Sviták.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.